شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#ریاست جمهوری#سوئد#آنکارا#ارتباطات

رئیس دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه:

سوئد برای عضویت در ناتو باید نگرانی‌های آنکارا را برطرف کند

سوئد برای عضویت در ناتو باید نگرانی‌های آنکارا را برطرف کند

رئیس دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که عضویت سوئد در ناتو منوط به رفع نگرانی‌ های به حق ترکیه است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، «فخرالدین آلتون» رئیس دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه امروز چهارشنبه در خصوص درخواست این کشور برای عضویت در سازمان ناتو اعلام کرد: صراحتا بگویم که عضویت سوئد در ناتو تا زمان برطرف شدن نگرانی‌ های به حق ترکیه امکانپذیر نخواهد شد.

رئیس دفتر ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه در این خصوص اضافه کرد: اگر انتظار دارید که در صورت مواجهه با یک حمله، دومین قدرت نظامی ناتو از شما حمایت‌ کند، این واقعیت را باید بپذیرید.

«فخرالدین آلتون» در ادامه اضافه کرد: نمی‌ توان در خصوص عضویت کشورهایی که موضع جدی در برابر گروه‌ های تروریستی ندارند، تسامح نشان داد.

وی در ادامه رویکرد آنکارا در این زمینه را در ارتباط با آینده این سازمان و حساسیت‌ های امنیتی ترکیه دانست و گفت: ترکیه از سیاست درهای باز ناتو حمایت می‌ کند. مبارزه با این افراد موضوع ضروری برای ترکیه است.

این در حالیست که «رجب طیب اردوغان» ساعاتی پیش در اظهاراتی درباره تازه‌ ترین تحولات مربوط به بحران اوکراین و پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو گفته بود: جنگ در اروپا باعث متزلزل شدن و بی ثباتی نظم جهانی شده است. ما هیچیک از پیشنهادات ناتو را بدون بررسی‌های اولیه نخواهیم پذیرفت. امکان ندارد پیوستن کشورهای حامی تروریسم به پیمان ناتو را بپذیریم. موضع ما در مخالفت با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو واضح است. هیچ نیازی به سفر رسمی هیئت‌های سوئد و فنلاند به ترکیه وجود ندارد چرا که موضع ما در مخالفت با پیوستن آنها به ناتو واضح است. از کشورهای اروپایی انتظار داریم دیدگاه‌ها و حساست های امنیتی ما را در قبال حمایت برخی کشورها از تروریست‌ها درک کنند. ما اخیراً از سوئد درخواست کردیم تعدادی از تروریست‌ها را به ما تحویل دهد ولی این کشور با درخواست ما مخالفت کرد و اکنون ما نیز با درخواست پیوستن آنها به ناتو مخالفت می‌کنیم. ما قبلاً با پیوستن یونان به ناتو اشتباه کردیم و اکنون نمی‌خواهیم دوباره این اشتباه را تکرار کنیم.