شهر خبر

۱۶ همایش پیاده‌روی تا پایان سال در مازندران برگزار می‌شود

۱۶ همایش پیاده‌روی تا پایان سال در مازندران برگزار می‌شود

ساری – ایرنا – رئیس هیئت ورزش‌های همگانی مازندران گفت: برگزاری ۱۶ پیاده‌روی بزرگ شهرستانی در مازندران تا پایان سال و رونمایی از برنامک/اپلیکیشن بومی «همگانی رو» برای تشویق اقشار مختلف مردم به پیاده‌روی شاخص‌ترین برنامه‌های تدارک دیده شده این هیئت برای کمک به سلامت همگانی و افزایش تحرک جامعه است.

روهام ابوطالبی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پس از دو سال که شیوع کرونا برگزاری همایش‌های پیاده‌روی را مختل کرده بود، با فروکش کردن همه‌گیری این ویروس در کشور دوباره برنامه‌ریزی‌ها برای برپایی همایش‌های پیاده‌روی به عنوان یکی از برنامه‌های انگیزه‌بخش و ترویج‌دهنده پیاده‌روی به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته و تا پایان سال در همه استان‌ها طرح ملی پیاده‌روی ایرانیان با برنامه‌های جدید برگزار می‌شود.

عضو شورای عالی رویدادهای فدراسیون ورزش‌های همگانی افزود: در فدراسیون ورزش‌های همگانی پس از ارزیابی‌های انجام شده در همه استان‌ها، با توجه به سلیقه مردم ۱۲ طرح ملی برای سال ۱۴۰۱ به منظور ارتقاء سطح سلامت همگانی جامعه ارائه شد که مهم‌ترین آن‌ها طرح ملی پیاده‌روی ایرانیان است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس طرح ملی پیاده‌روی ایرانیان قرار است تا پایان سال در سراسر کشورهای طبق تقویمی که تدارک دیده شده، بسته به موقعیت و شرایط هر استان همایش‌های بزرگ شهرستانی پیاده‌روی برگزار شود. در مازندران نیز مقرر شده علاوه بر پیاده‌روی‌های روتین هفتگی، ۱۶ همایش بزرگ پیاده‌روی داشته باشیم که برخی از این برنامه‌ها از شبکه سه سیما به صورت زنده پخش خواهد شد.

 رئیس هیئت ورزش‌های همگانی مازندران درباره تاریخ همایش‌های پیاده‌روی شهرستانی مازندران طی سال جاری گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده نخستین همایش پیاده‌روی جمعه این هفته -۳۰ اردیبهشت- در بهشهر برگزار می‌شود. ۱۵ همایش پیاده‌روی بعدی نیز به ترتیب ۳ خرداد در سیمرغ، ۱۳ خرداد در نور، ۲۰ خرداد در بابل، ۱۰ تیر در آمل، ۱۷ تیر در ساری، ۳۱ تیر در سوادکوه، ۲۸ مرداد در چالوس، ۱۱ شهریور در نکا، ۱۸ شهریور در محمودآباد، ۱۵ مهر در سوادکوه شمالی، ۲۹ مهر در رامسر،  ۶ آبان در کلاردشت، ۱۳ آبان در بابلسر، ۴ آذر فریدونکنار و ۱۱ آذر در تنکابن برگزار می‌شوند. تا کنون پخش زنده دو پیاده‌روی ساری و رامسر از شبکه سه قطعی شده است.

ابوطالبی تصریح کرد: هدف از برگزاری این همایش‌ها ترغیب مردم به انجام پیاده‌روی روزانه است. یعنی جمعیت را به فعالیت بدنی هر روزه تشویق کنیم. طبق ارزیابی‌های انجام شده ۷۰ درصد ایرانیان علاقه‌مند به پیاده‌روی و نرمش هستند. بنابراین باید به اشکال گوناگون پیاده‌روی را در جامعه رواج دهیم.

رونمایی از برنامک «همگانی رو»

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی مازندران اظهار کرد: یکی از راه‌هایی که از مدت‌ها پیش در این هیئت به عنوان طرح ویژه و نوآورانه برای ترویج پیاده‌روی مد نظر قرار گرفت، طراحی و راه‌اندازی یک برنامک/اپلیکیشن بود که مردم را به فعالیت‌های بدنی و تحرک بیشتر ترغیب کند. برای تحقق این ایده یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری مازندران حاضر به همکاری شد که حاصل ایده ما در هیئت و تلاش‌های این شرکت، طراحی و انتشار برنامک «همگانی رو» بود. این برنامک طی روزهای اخیر در سامانه بازار برای نصب روی گوشی‌های هوشمند منتشر شد و همه کاربران می‌توانند آن را نصب کنند.

۱۶ همایش پیاده‌روی تا پایان سال در مازندران برگزار می‌شود

ابوطالبی افزود: این برنامک میزان فعالیت بدنی کاربر را ثبت می‌کند و بر اساس تحرک و تعداد قدم‌های روزانه امتیاز می‌دهد. پس از این‌که تعداد کاربران برنامک به بیش از ۱۰ هزار نفر رسید، بین افرادی که بیشترین امتیازها را دارند قرعه‌کشی انجام می‌شود و جوایزی به آن‌ها تعلق خواهد گرفت.

وی اظهار کرد: این برنامک به دلیل ویژگی‌هایی که در طراحی آن مد نظر قرار گرفته و فراگیری‌اش برای کمک به اجرای طرح ملی پیاده‌روی ایرانیان نیز مورد توجه قرار گرفته است. طرح‌های مختلفی با این برنامک قابل اجراست که یکی از آن‌ها طرح «هرشنبه‌های پیاده‌روی» است. این امکان نیز ایجاد شده که علاوه بر چالش‌های در نظر گرفته شده توسط برنامک، خود کاربران نیز بتوانند گروه مجازی تشکیل دهند و چالش جدید مرتبط با پیاده‌روی تعریف کنند.

عضو شورای عالی رویدادهای فدراسیون ورزش‌های همگانی از رایزنی با برخی ادارات برای افزایش تحرک کارکنان خبر داد و گفت: پیشنهاد دادیم ادارات استان هم در این زمینه ورود کنند. به این صورت که ادارات با همکاری هیئت ورزش‌های همگانی بر مبنای پایش دوره‌ای سلامت کارکنان‌شان به آن‌ها پاداش دهند. هفته گذشته در فرمانداری رامسر جلسه‌ای با همین محور داشتیم که فرماندار از این طرح استقبال کرد.

شیوع ۵۰ درصدی کم‌تحرکی در مازندران

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی مازندران خاطرنشان کرد: هدف ما این است که همه مردم با ترویج سبک زندگی سالم و ورزش رایگان سلامت خود و جامعه را ارتقاء دهند تا جامعه‌ای شاداب‌تر و پرنشاط‌تر داشته باشیم. شرایط کشور از نظر میزان تحرک اصلا مطلوب نیست و باید این قبیل برنامه‌ها را جدی بگیریم.

به گفته ابوطالبی در حال حاضر ۵۹ درصد مردم ایران درگیر اضافه وزن هستند، ۵۶ درصد کم تحرکی دارند، ۳۷ درصد از ایرانیان فشار خون و ۴۶ درصد کلسترول بالا دارند. همچنین ۱۰ درصد جامعه به دیابت مبتلا هستند و ۲۵ درصد در مرحله پیش‌دیابت قرار گرفته‌اند.

۱۶ همایش پیاده‌روی تا پایان سال در مازندران برگزار می‌شود

وی درباره وضعیت مازندران در جدول کم‌تحرکی استان‌ها گفت: کم‌تحرک‌ترین استان کشور بوشهر است. خوشبختانه با اقداماتی که طی سال‌های اخیر در استان انجام شده از رتبه‌های بالا به پایین جدول رفتیم و اکنون از نظر کم‌تحرکی رتبه ۲۵ کشور را داریم. میانگین شیوع کم‌تحرکی در کشور ۵۶.۳۶ است، اما این رقم در حال حاضر برای مازندران ۵۰ درصد ثبت شده است.

عضو شورای عالی رویدادهای فدراسیون ورزش‌های همگانی تصریح کرد: نرخ رشد جمعیت کشورمان ۱.۲۴ و نرخ رشد جمعیت سالمند ایران ۳.۶۲ است. یعنی با این روند تا سال ۲۰۵۰ حدود ۳۰ درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل خواهند داد. این جمعیت سالمندی که دچار کم‌تحرکی هم باشد بیماری‌های زیادی خواهد داشت. به همین دلیل باید از حالا به فکر سلامت جامعه در آینده نیز باشیم.

ابوطالبی با بیان این‌که ۸۲ درصد مرگ و میر کشورمان ناشی از بیماری های غیرواگیر است، تصریح کرد: یکی از عوامل اصلی بیماری‌های غیرواگیر کم‌تحرکی است. سبک زندگی ماشینی باعث شده کم‌تحرکی رو به افزایش باشد. نکته مهم‌تر این‌که کم‌تحرکی در کنار هوای آلوده و تغذیه نامناسب در ژنتیک انسان‌ها نیز تاثیر منفی می‌گذارد. یعنی با کم‌تحرکی هم به خودمان آسیب می‌زنیم و هم سلامت نسل‌های بعدی را به خطر می‌اندازیم.

وی اظهار کرد: طبق آمارهای وزارت بهداشت پارسال در کشور ۴۵ هزار میلیارد تومان هزینه درمان بیماری‌های غیرواگیر شد. بخش قابل توجهی از این هزینه‌ها را با انجام پیاده‌روی روزانه می‌توان کاهش داد تا هم بودجه کشور صرف بخش‌های دیگر شود و هم خود افراد زندگی راحت‌تر و سالم‌تری داشته باشند.

رئیس هیئت ورزش‌های همگانی مازندران گفت: همه این‌ نکات منجر به این می‌شود که تلاش کنیم تا تغییرات بنیادین در سبک زندگی امروزی جامعه ایجاد شود. اما این تغییر مسیر و رفتار در جامعه قطعا به تنهایی در توان فدارسیون ورزش‌های همگانی و وزارت ورزش و جوانان نیست. در استان‌ها هم هیئت ورزش‌های همگانی و اداره کل ورزش و جوانان این توان را ندارند که به تنهایی همه اهداف را محقق کنند.

ابوطالبی اظهار کرد: امیدواریم همه دستگاه‌های اجرایی، نهادها، فعالان بخش خصوصی، اصناف و اقشار مختلف جامعه این موضوع را به طور جدی در دستور کار قرار دهند تا شاهد برداشته شدن گام‌های مناسب در مسیر ارتقاء سلامت جامعه با ترویج ورزش همگانی و بویژه پیاده‌روی باشیم.