شهرخبر

اما و اگرهای حضور بیرانوند در پرسپولیس/ او ۳۰ شهریور مشمول خواهد بود؟

اما و اگرهای حضور بیرانوند در پرسپولیس/ او ۳۰ شهریور مشمول خواهد بود؟

تهران- ایرنا- گذر دروازه‌بان شماره یک تیم ملی از سن ۳۰ سالگی این سوال را در ذهن مخاطبان ایجاد کرده است که آیا علیرضا بیرانوند می‌تواند با وجود پایان ۳۰ سالگی و بدون استفاده از معافیت قرارداد خود را با پرسپولیس امضا کند.

به گزارش ایرنا، این روزها زمزمه‌هایی از حضور مجدد علیرضا بیرانوند دروازه‌بان شماره‌ یک تیم ملی در تیم فوتبال پرسپولیس تهران به گوش می‌رسد. بیرانوند تابستان سال ۱۳۹۹ از این تیم جدا و به باشگاه آنتورپ بلژیک پیوست اما  بعد از یک تجربه ناموفق در فوتبال اروپا به دنبال بازگشت به لیگ برتر فوتبال ایران است تا با پرسپولیس تهران فوتبال خود را به پایان برساند.

بازگشت این ملی‌پوش فوتبال ایران با اما و اگرهایی روبرو شده و موانعی نیز بر سر راه آن وجود دارد. یکی از این موانع پرداخت مبلغ رضایت‌نامه این بازیکن است که بنا به اعلام برخی از مسوولان باشگاه حل شده تا سنگربان لرستانی تیم ملی مشکلی برای اردو سرخپوشان نداشته باشد اما افزون بر مبلغ رضایت‌نامه یک سوال مبهم نیز پیش روی مسوولان باشگاه قرار دارد و آن مساله خدمت سربازی بیرانوند است. هنوز اطلاعات دقیقی از وضعیت خدمت وی وجود ندارد تا جایی که برخی باور دارند او تا امروز از معافیت موقت ورزشکاران استفاده کرده است.

بنا به اعلام سازمان نظام وظیفه، ورزشکاران سه رشته فوتبال، والیبال و بسکتبال، در صورت بازی در لیگ برتر تا ۲۸ سالگی و در صورت حضور در تیم ملی تا ۳۰سالگی می‌توانند از معافیت موقت بهره‌مند شوند و خدمت سربازی را به تأخیر بیندازند. علیرضا بیرانوند اکنون ۲۹ سال،۷ ماه و ۲۹ روز سن دارد و تا پایان شهریورماه سال جاری ۳۰ سال او تمام خواهد شد. پایان ۳۰ سالگی بیرانوند می‌تواند به معنا پایان استفاده وی از معافیت ورزشکاری باشد. آن زمان است که وی ۴۵ روز بعد از آغاز رقابت‌های لیگ بیست و دوم فوتبال باید پرسپولیس را به مقصد یک تیم نظامی ترک کند.

بنا به اعلام سهیل مهدی ۱۵ مرداد آغاز لیگ در فصل جدید خواهد بود.

شاید برخی از مسوولان ورزش ملی‌پوش بودن و سابقه بازی‌های ملی بیرانوند را به عنوان امتیازی برای وی در جهت تمدید معافیت ورزشکاری قلمداد کنند اما سازمان نظام وظیفه در ماجرای مدافعان استقلال نشان داد که هیچ‌گونه مماشاتی را نخواهد پذیرفت و اسیر نام‌ها نخواهد شد. این سازمان سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند را پس از پایان ۳۰ سالگی مشمول کرد تا جایی که آنان در اسفندماه مجبور به جدایی از استقلال شدند.

اگر فرض را بر استفاده بیرانوند از معافیت مخصوص ورزشکاران بگذاریم آن زمان است که وی در روز ۳۰ شهریور سال ۱۴۰۱ مشمول اعزام به خدمت خواهد شد و باید در همان هفته‌های ابتدایی فصل پرسپولیس را ترک کند. البته این براساس احتمالات و ممکن است که بیرانوند از معافیت دائم براساس بندهای مختلف یا معافیت تحصیلی موقت استفاده کند.