شهر خبر

وزیر امور خارجه ترکیه:

آنکارا خواهان حل مسائل با واشنگتن است

آنکارا خواهان حل مسائل با واشنگتن است

«مولود چاووش اوغلو» در جریان سفر به نیویورک ابراز امیدواری کرد ترکیه و آمریکا با اتخاذ رویکردی نتیجه‌گرایانه مشکلات را حل کنند و همکاری های دوجانبه را بهبود ببخشند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آناتولی، ترکیه برای افزایش همکاری با ایالات متحده تلاش می کند. در همین راستا، وزیر امور خارجه ترکیه از ایجاد مکانیسمی راهبردی برای حل و فصل مسائل آنکارا-واشنگتن خبر داد.

مولود چاووش اوغلو که به آمریکا سفر کرده است، درباره بهبود روابط ترکیه و آمریکا گفت: در چارچوب بحران‌های موجود در جهان، ما با آمریکا در زمینه‌هایی که می‌توانیم روابط خود را توسعه دهیم، بحث خواهیم کرد. چاووش اوغلو همچنین از برگزاری نشستی در سطح روسای جمهور دو کشور در سال جاری خبر داد.

وزیر امور خارجه ترکیه امروز (چهارشنبه) در اولین مجمع بین المللی مهاجرت در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل شرکت خواهد کرد و در نشست «فراخوان اقدام برای امنیت غذایی جهانی» که به میزبانی بلینکن برگزار می شود، حضور خواهد داشت.

روز گذشته نیز این دیپلمات ترکیه ای ضمن سخنرانی در نیویورک، دیدار سال گذشته «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه و «جو بایدن»، همتای آمریکایی‌اش در رم را یادآور شد و آن را مهم عنوان کرد.

در جریان آن دیدار، اردوغان و بایدن توافق کردند که مکانیسمی ایجاد کنند تا گفت‌وگوهای سطح بالا را ترویج و به موضوعات مورد مناقشه دو کشور رسیدگی کنند.

در جریان سفر «ویکتوریا نولاند»، معاون وزیر امور خارجه آمریکا به آنکارا در ۴ آوریل، مکانیسم راهبردی ترکیه-ایالات متحده راه اندازی شد.

با این حال، روابط ترکیه و آمریکا در سال‌های اخیر به دلیل همکاری آنکارا با سازمان تروریستی پ‌ک‌ک در سوریه، مواضع آن در قبال سازمان فتح، اختلاف نظر در مورد خرید سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه و تحریم های واشنگتن علیه این کشور، تیره و تار شده است.