شهر خبر

صابر جعفری به مهر خبر داد؛

از تولید چند آلبوم برای استان‌ها تا تشکیل یک ارکستر در تفرش

از تولید چند آلبوم برای استان‌ها تا تشکیل یک ارکستر در تفرش

یکی از آهنگسازان و خوانندگان موسیقی کلاسیک در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های خود از تولید چند آلبوم درباره استان‌های مختلف کشور و تشکیل یک ارکستر موسیقی در شهرستان تفرش خبر داد.

صابر جعفری آهنگساز، نوازنده و خواننده در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن توضیح درباره تازه‌ترین فعالیت‌های موسیقایی خود بیان کرد: در دوران پیک کرونا تلاش کردم برای حفظ روحیه خودم و آنچه در محیط پیرامونی زندگی در حال گذر است نسبت به انتشار چند آلبوم اقدام کنم که اولین آن به انتشار آلبوم «نالیکا (نام منطقه‌ای از بخش نالکیاشر از توابع لنگرود استان گیلان)» باز می‌گردد. این آلبوم که با آهنگسازی و تک نوازی پیانوی خودم پیش روی مخاطبان قرار گرفته است، اولین آلبوم از مجموعه موسیقی‌های بی کلام بنده است که با هدف یک موسیقی جهانی با تاثیر از مناظر طبیعی استان‌های ایران به صورت جداگانه است.

وی افزود: در گام بعدی این پروژه مجموعه آلبوم‌هایی از جمله «نوشیجان» برای استان همدان و «ابر» را برای استان سمنان آماده انتشار کردم که امیدوارم بتوانم بر اساس زمان بندی که برای آن در نظر گرفتم، آنها را منتشر کنم. البته همان گونه که قبلاً هم توضیح داده بودم من برای هر موسیقی با گروه فیلمبرداری به مناظر بکر آن استان رفته و از تصاویری که خود با موسیقی متناسب باشد را ترکیب کردم. ممکن است یک منظره و تصویر الهام بخش یک موسیقی باشد به عبارتی الزاماً موسیقی در ابتدا ساخته نمی‌شود و برخی موسیقی‌ها در آن منظره زنده ضبط شده‌اند. البته در برخی شهرها تلاش کردم تا از نوازنده‌های بومی آن منطقه به صورت تک نوازی در کنار پیانو و موسیقی الکترونیک برای فضاسازی اثر استفاده کنم تا بنا بر حسی که آن منظره به آهنگساز می‌دهد، یک همکاری مشترک نیز صورت گیرد.

این آهنگساز در ادامه گفت: ضبط و میکس دو آلبوم با نام‌های «آشکار و نهان» و «موسیقیاتور» را آغاز کردم که این دو آلبوم در ژانر موسیقی کرال ساخته شده و فکر می‌کنم از جمله پروژه‌های متفاوت من در عرصه موسیقی خواهد بود که امیدوارم بتواند مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد. این در حالی است که تلاش برای ساخت یک فیلم داستانی با نام «کوارتت» با موضوع مشکلات موسیقی و ساخت دو مستند با عنوان «پروانه های کویر» با موضوع موسیقی درمانی در آسایشگاه کهریزک و «موسیقی طهران» با موضوع موسیقی تهران قدیم از دیگر فعالیت‌هایی است که امیدوارم بتواند اقدامی برای توجه دادن مسئولان به موسیقی جدی باشند.

از تولید چند آلبوم برای استان‌ها تا تشکیل یک ارکستر در تفرش

جعفری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تشکیل یک ارکستر و گروه کُر در شهرستان تفرش اشاره کرد و توضیح داد: یکی اولین کارهای اجرایی ام پس از دوران کرونا تشکیل ارکستر و کر تفرش بود که پس از تعطیل شدن آموزشگاه‌های شهر تفرش که دیگر آموزشگاه موسیقی ندارد با حمایت جناب مجید بختیاری رییس اداره فرهنگ و ارشاد شرستان تفرش و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان مرکزی این ارکستر را تشکیل دادیم. اولین پروژه اجرایی ارکستر هم روز ۱۷ اردیبهشت سال جاری به مناسبت روز ملی تفرش با استقبال مخاطبین در آمفی تاتر پرفسور حسابی تفرش برگزار شد.

وی در معرفی اعضای ارکستر تفرش بیان کرد: آتنا قنبری پور، محمدمهدی محبعلی، مهدیه محبعلی، مهدیه قهرمانی، الهام رضایی، ملیکا حسن نژاد، مبینا رضایی، ثنا رحمانی، گلچهره محبعلی، فروزان محبعلی، محمدحسین واشقانی، محمد عسگری، صادق بیاتی، صبا رحمانی و جمعی از هنرمندان تهران از جمله مینا جعفری، محمدرضا سلیمیان، حسین پرچمی، ناهید شیخی، مجتبی قاسملو و لیلا دارابی اعضای ارکستر تفرش هستند که قرار است برای اجرای رسمی بعدی که در هفته وحدت مهرماه امسال برگزار خواهد شد فعالیت خود را با اجرای چند تصنیف بهاری ادامه دهند. این در حالی است که در پنج سال آینده این گروه کر و ارکستر برنامه ریزی بلند مدتی برای اجرای قطعات کلاسیک و ملی ایرانی خواهد داشت، بنابراین از تمامی دانش آموزان و دانشجویان و بزرگسالان علاقمند دعوت خواهیم کرد تا به این گروه کاملاً مردمی و فرهنگی بپیوندند و در راستای نشاط اجتماعی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی این حرکت را حمایت کنند.