شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#چهارشنبه

چالش بزرگ بورس در روز چهارشنبه 28 اردیبهشت

کدخبر: 495980
چالش امروز بورس بازار ماندگاری در کانال جدید است. آیا شاخص جایگاه خود را حفظ می‌کند؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، برای پیش بینی بورس امروز –چهار‌شنبه 28 اردیبهشت- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 22 هزار و 225 واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و 606 هزار و 25 واحد رسید. اما شاخص کل هم‌وزن هزار و 411 واحد پائین آمد و در رقم 447 هزار و 812 واحد ایستاد. شاخص کل فرابورس 69 واحد رشد  کرد و به رقم 21 هزار و 689 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 251 نماد رشد قیمت و 370 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 40 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 60 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌ پتروشیمی پارس (پارس)، شرکت سیمان خزر (سخزر) و شرکت معدنی و صنعتی گلگهر (کگل) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌ سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری (مدیریت)، شرکت حمل و نقل گهر ترابر سیرجان (حگهر) و شرکت توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای غدام (شرکت خوراک دام پارس)، اکالا (کارگزاران بورس کالای ایران) و دجابر (شرکت داروسازی جابر بن حیان) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت صنعتی بهپاک (بهپاک)، شرکت بیمه نوین (نوین) و شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان (زگلدشت) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌چهار‌شنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد تقاضا‌ی 294 میلیارد تومانی بسته شد.

 ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل 64 درصد افزایش یافت و 102 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 42 درصد افت کرد و در رقم 396 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس

بیشترین تقاضاها

امروز نماد مدیریت (شرکت سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری) با صف‌ خرید 113 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از مدیریت، نمادهای ددانا (شرکت داروسازی دانا) و آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

بیشترین صف فروش بازار در پایان معاملات سه‌شنبه به نماد کدما (شرکت معدنی دماوند) تعلق داشت که ارزش آن 11 میلیارد تومان بود. پس از کدما، نمادهای غبشهر، زگلدشت، تلیسه و دجابر بیشترین صف فروش را داشتند. 

پیش بینی بورس امروز

معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌روند که دیروز شاخص‌ کل بورس تهران برای دومین روز متوالی صعود کرد و وارد کانال یک میلیون و 600 هزار واحد شد. اما شاخص هم وزن روند متفاوتی داشت و بیش از هزار واحد افت کرد.  

شاخص کل در حالی به بالاترین سطح در 20 ماه اخیر صعود کرد که تحلیل‌گران تکنیکی سطح یک میلیون و 600 هزار واحد را سقف مقاومت مهمی قلمداد می‌کردند. روندهای درونی بازار سهام در روزهای اخیر به شکلی بود که درباره توان صعودی شاخص تردیدهایی وجود داشت. دیروز هم با وجود رشد 22 هزار واحدی شاخص کل، اغلب نمادهای بازار قرمزپوش بودند و شاخص هم وزن نزول کرد. 

پارس، کگل، فولاد، کچاد، فملی، شبریز، فخوز، شستا، ومعادن، وغدیر، وتجارت، وامید، تاصیکو و فارس بزرگان شاخص‌ساز بازار در روز سه‌شنبه بودند. اما اغلب نمادهای کوچک و متوسط بازار افت قیمت داشتند و با خروج پول حقیقی مواجه بودند. ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی معاملات سه‌شنبه 229 میلیارد تومان بود و بیش از 90 درصد خروج پول حقیقی به نمادهای کوچک و متوسط بازار اختصاص داشت.نمادهای سپید، بپاس، شستا، وصندوق، شتران و وتوکا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

به نظر می‌رسد امروز هم در بازار شاهد دو جهت‌گیری متفاوت باشیم. از سویی نمادهای کوچک و متوسط با عرضه و خروج پول حقیقی مواجه هستند و از سوی دیگر نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز تقاضای بیشتری دارند و ورود پول حقیقی دارند. با این حال چالش امروز بازار ماندگاری در کانال جدید است. آیا شاخص جایگاه خود را حفظ می‌کند؟ 

پیش بینی بورس