شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جلوگیری#نتایج

اقدامات لازم جهت جلوگیری از عوارض ازدواج‌های فامیلی

اقدامات لازم جهت جلوگیری از عوارض ازدواج‌های فامیلی

نتایج یک مطالعه نشان داد که فرزندان زوج‌های فامیلی بیش از 4 برابر بیشتر از زوج های غیر فامیلی در معرض خطر ابتلا به ناهنجاری‌های همراه تولد هستند.

به گزارش بهداشت نیوز، با توجه به بار بیش از حد بیماری‌های ژنتیکی و بیماری‌های همراه تولد بر خانواده و جامعه، برنامه‌های مشاوره قبل از ازدواج یا قبل از بارداری امری ضروری برای زوج‌های فامیلی می‌باشد.

     مشاوره برای تغییر نگرش و باورهای زوجین

در طول سال‌های گذشته، بسیاری از پژوهشگران حوزه زناشویی و مراکز بهداشت مادری بر پیشگیری از پیوندهای فامیلی برای کاهش ناهنجاری‌های مادرزادی تمرکز کرده‌اند.

چالش در زمینه تغییر نگرش

یکی از بزرگترین چالش‌ها در این زمینه این است که عملکرد این اتحادیه‌ها به شدت به بافت فرهنگی، پیشینه تحصیلی و ترجیحات افراد وابسته است.

سنت و تصمیمات خانواده

اعتقاد بر این است که در بیشتر فرهنگ‌ها، بسیاری از جوانان ترجیح نمی‌دهند با فامیل خود ازدواج کنند. اما والدین آن‌ها فردی از فامیل نزدیک را به عنوان همسر برای او انتخاب می‌کنند. در بسیاری از جوامع سنتی، ازدواج با عموزاده برای جلوگیری از تقسیم اموال خانواده و حفظ وحدت خانواده انجام می‌شود.

آگاهی ناکافی از احتمال نقص ژنتیکی

علاوه بر این، مطالعات قبلی نشان داد که بسیاری از جوانان به دلایل مذهبی و نه به دلیل نقص ژنتیکی فرزندان خود، نگرش منفی نسبت به ازدواج با فامیل خود دارند.

تلاش محدود در زمینه تغییر نگرش

تلاش‌های متعددی برای جلوگیری از این نوع ازدواج صورت گرفته است. اما با این حال مطالعات نشان می‌دهد که بیشتر مشاوره‌های والدین مربوط به مشاوره ژنتیکی است و تلاش‌های محدودی برای تغییر نگرش زوج‌ها صورت گرفته است. مشاوره قبل از ازدواج باید در تغییر نگرش و باورها در مورد پیشگیری از ازدواج خانوادگی جدی‌تر و هدفمند‌تر باشد. زوج‌ها باید بیشتر از نقایص و ناهنجاری‌ها و بار آن بر خانواده آگاه شوند. مسئولان بهداشتی باید مسئولیت بیشتری در طراحی و اجرای برنامه‌های مشاوره پیشگیرانه پیش از ازدواج داشته باشند.

تلاش نافرجام در زمینه تغییر نگرش

در یک مطالعه محققان دریافتند که بیش از 70 درصد از زوج‌هایی که باهم نسبت فامیلی دارند، مشاوره ژنتیکی قبل از ازدواج را دریافت کرده‌اند اما با این حال با بستگان خود ازدواج کرده‌اند. این زوج‌ها خویشاوندی را نوعی ازدواج معمولی می‌دانستند و نگرش مثبتی نسبت به آن داشتند.

تغییر نگرش در جوامع سنتی مشکل است

مسلماً تغییر باورها و نگرش‌های مردم به‌ویژه در کشورهای آسیایی دشوار است. با این حال، تشخیص و درمان نقایص همراه تولد برای سیستم‌های بهداشتی، خانواده‌ها و جامعه دشوارتر است.

مشاوره تدریجی و اختصاص فرصتی بیشتر برای تغییر نگرش

بنابراین در کنار مشاوره ژنتیکی باید به افراد مشاوره داد که تا قبل از سن ازدواج در روندی تدریجی و پیش رونده نگرش و باورهای خود را مورد ارزیابی قرار دهند.


    آگاه‌سازی و فراهم کردن شرایط و امکانات لازم جهت غربالگری پیش از تولد

دولت‌ها در مواردی که این ازدواج‌ها رخ داده است موظفند شرایط لازم را جهت انجام غربالگری‌های دوران بارداری برای این افراد فراهم کنند. غربالگری برای تشخیص به موقع بسیاری از بیماری‌های ژنتیکی در حال حاضر در بسیاری از کشور‌ها در دسترس است. البته موارد فراوانی قبل از تولد قابل تشخیص نیستند و یا در غربالگری‌ها به صورت کاذب، منفی گزارش می‌شوند.

     به عنوان آخرین راه حل

مانند کشورهای توسعه‌یافته، باید مجموعه قوانین خاصی برای جلوگیری از چنین ازدواج‌هایی وضع شود.

منبع: بسینا