شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا

حدود ۹۸ درصد توافق انجام شده فقط ۲ درصد مانده / اروپا محتاج توافق است

به طور غیر رسمی اعلام شد که 98 درصد موارد توافق شده و دو درصد اختلاف باقی مانده و برای این دو درصد کار به تصمیم سیاسی کشیده شد. یعنی مذاکرات متوقف شد و هیأت ها به کشورهایشان برگشتند تا از سوی رهبرانشان اتخاذ تصمیم کنند و بر گردند.

اعتمادآنلاین|

یک کارشناس مسائل بین المللی با اشاره به تلاش اتحادیه اروپا برای برداشتن بن بست مذاکرات احیای برجام، گفت: آقای مورا آمده تا این بن بست را برطرف و ایران را تشویق کند به اینکه به این مذاکرات برگردد و بگوید لازمه بازگشت ایران این است که تصمیم های جدیدتری بگیرند و احتمالا نرمش های قهرمانانه جدیدتری داشته باشند. ایران هم کاملا تقصیر را متوجه آمریکا کرده، با این رویکرد که آمریکایی ها با زیاده خواهی اجازه نمی دهند که این کار صورت بگیرد.

به گزارش جماران، سید جلال ساداتیان سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در انگلستان گفت:

*ایران تحت تحریم آمریکا است و نمی تواند مستقیم به اروپا انرژی بفروشد و از طرف دیگر نیاز اروپا است که این انرژی را بگیرد. منافع ایران هم ایجاب می کند که بتواند از این بازار استفاده کند. برای اینکه در حقیقت بازار خودش بوده که در دوران تحریم از دست داده است. ولی فشار آمریکا اجازه نمی دهد این اتفاق بیفتد. این تضاد، چالش و مغایرت هایی که در منافع هر کدام از کشورها وجود دارد، به جاهای دیگر هم کشیده می شود.

*اروپایی ها علاوه بر نقش قبلی که در برجام داشته اند، الآن انگیزه آنها تشدید شده که بتوانند این کار را انجام بدهند. این یکی از موضوعات اصلی ماجرا است. ولی ظاهر این است که به هر حال اتحادیه اروپا در ادامه روند گذشته و نقشی که در مذاکرات وین داشته الآن دارد به وظایف خودش عمل می کند و در تلاش است که بن بست فعلی را بردارد. بن بست فعلی به خاطر دو مطلب مهمی است که آمریکایی ها روی آن تکیه دارند. اول اینکه ایران خواستار رفع تحریم سپاه است و دوم اینکه آمریکایی ها مطرح می کنند ایران مسأله «انتقام شهید سلیمانی» را باز نگه داشته و ایران تعهد بدهد که این کار را نمی کند.

*به طور غیر رسمی اعلام شد که 98 درصد موارد توافق شده و دو درصد اختلاف باقی مانده و برای این دو درصد کار به تصمیم سیاسی کشیده شد. یعنی مذاکرات متوقف شد و هیأت ها به کشورهایشان برگشتند تا از سوی رهبرانشان اتخاذ تصمیم کنند و بر گردند. طبیعی است که آقای مورا آمده تا این بن بست را برطرف و ایران را تشویق کند به اینکه به این مذاکرات برگردد و بگوید لازمه بازگشت ایران این است که تصمیم های جدیدتری بگیرند و احتمالا نرمش های قهرمانانه جدیدتری داشته باشند. ایران هم کامل تقصیر را متوجه آمریکا کرده، با این رویکرد که آمریکایی ها با زیاده خواهی اجازه نمی دهند این کار صورت بگیرد.

در کنگره آمریکا هم برخی مثل تد کروز، سناتور جمهوری خواه، لایحه ای را مطرح کرده اند برای اینکه تحریم سپاه را برندارند و آنها دنبال این هستند که زمان کشته شود تا در انتخابات میان دوره ای که حدود شش ماه دیگر خواهند داشت، دست بالاتری را به دست بیاورند. چون الآن دموکرات ها دارای یک اکثریت شکننده یک رأیی هستند و اینها مطمئن هستند که اکثریت را خواهند شکست و می توانند دست بالا را در سنا و مجلس نمایندگان داشته باشند. آنجا دیگر دولت بایدن نمی تواند کاری انجام دهد.