شهرخبر

از علت میگرن چه می‌دانید؟

از علت میگرن چه می‌دانید؟

سردردهای شدید که از ویژگی های میگرن هستند و می تواند موجب از دست دادن کار، کمتر شدن معاشرت های اجتماعی و کاهش فعالیت های روزمره زندگی شود.

به گزارش بهداشت نیوز، علایم میگرن از درد ضربه ای تا تهوع و حساسیت به نور متفاوت است. سردردهای میگرنی عودکننده بوده و معمولا بر یک طرف از سر تاثیر می گذارند و ممکن است با تهوع یا تغییر دید (بینایی) همراه باشند. سردردهای خوشه ای، شدید هستند و طی یک دوره چند هفته ای رخ می دهند. این سردردها با درد در یک طرف از سر تشخیص داده می شوند. سردردهای تنشی شایعترین نوع سردرد هستند که اغلب بدلیل استرس یا درگیری های هیجانی رخ می دهند.

شیوع میگرن چگونه است؟

 میگرن که بیش از 15درصد امریکایی ها را درگیر کرده، یکی از متداولترین و شایعترین مشکلی است که باعث ناتوانی در انجام کارهای روزمره زندگی می شود. تقریبا 3 درصد از مراجعات به بخش اورژانس در ایالات متحده امریکا با سردردهای شدید ارتباط دارد.   

طبق پایش سلامت ملی که با استفاده از مصاحبه در سال 2018 انجام شد و توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری منتشر شد، زنان طی سه ماه گذشته تقریبا 2 برابر بیشتر از مردان به سردردهای شدید دچار شده اند. سردرد در بین زنانی که در سن باروی قرار دارند، شیوع خاصی دارد و تقریبا 40 درصد زنان، میگرن را در طول دوران باروری تجربه می کنند. احتمال رشد و بیشتر شدن حمله میگرن بعد از اولین سیکل قاعدگی، در طول عادات ماهانه، در دوره بعد از زایمان و در دوره پیش از یائسگی وجود دارد. در طول بارداری، شیوع سردرد در سه ماه دوم و سوم کمتر از سه ماهه اول است و عموما بعد از یائسگی نیز کمتر است. نرخ بالایی از کودکان و نوجوانان نیز از سردردهای شدید رنج می برند.

یک مطالعه مروری از سال 1990 تا 2007 ، شیوع سردرد و میگرن را به میزان 58.4 درصد در این جمعیت نشان داد. سردردها در کودکان بر زندگی اجتماعیشان و نیز بر تواناییشان برای شرکت در فعالیت های فوق برنامه آموزشی و توجه کردن به دروس در کلاس تاثیر می گذارد. طبق برآوردهای اخیر، 37.5 درصد از میگرن و سردردهای تنشی در بین کودکان و نوجوانان شایع است. به علاوه سردردها نیز در زنان جوان شیوع بیشتری دارد. 

علت میگرن

سردردها علت های گوناگونی دارند. برخی تصور می کنند که سفت و محکم بودن عضلات و باز بودن یا گشادی عروق خون در سر مسبب وقوع سردرد است. در ابتدا تصور میشد که میگرن بدلیل گشاد شدن عروق در مغز رخ می دهد اما اکنون باورها نشان می دهد که میگرن، نتیجه تغییر در نوروپپتیدهاست (که بواسطه عصب تری ژرمینال در مغز آزاد می شود) که ماده P که یک ترکیب مرتبط با درد است را نشانه می گیرد.  زنان ممکن است به سردردهای شدید ناشی از نوسان هورمون استرادیول که احتمالا با استفاده از روش های هورمونی کنترل بارداری در طول دوران باروری و هورمون درمانی در دوران قاعدگی و یائسگی ارتباط دارد، آسیب پذیرتر باشند. به علاوه افت هورمون استروژن ممکن است دلیل میگرن های مرتبط با قاعدگی باشد.

منبع: پوراطب