شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#مقامات

خشم سعودی‌ها از بی توجهی مقامات به گسترش بیکاری

خشم سعودی‌ها از بی توجهی مقامات به گسترش بیکاری

بی توجهی مقامات سعودی به گسترش بیکاری در عربستان و تمایل این کشور به جذب نیروهای خارجی خشم بسیاری از سعودی‌ها را برانگیخت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بخشنامه‌ای از سوی یک مقام مصری در خصوص تمایل عربستان برای قرارداد با 207 تکنسین و متخصص دامپزشکی مصری دارای مدرک فوق لیسانس و دکترا ، خشم سعودی‌ها را برانگیخت.

به گزارش عربی 21، اداره کل خدمات دامپزشکی مصر تلگرافی از معاون وزیر محیط زیست،، آب و کشاورزی عربستان مبنی بر جذب نیروی مصری دریافت کرد. این امر موج بزرگی از نارضایتی را در میان سعودی‌ها برانگیخت و آن‌ها نارضایتی خود را از موضع این وزارتخانه که حضور بیکاران واجد شرایط سعودی را نادیده گرفت، ابراز کردند.

سعودی‌ها از عدم توجه مقامات سعودی به گسترش بیکاری در عربستان شکایت کردند. آنها همچنین از اعلام فرصت‌های دولتی از جمله حقوق و مزایا برای جذب خارجی‌ها ابراز شگفتی کردند.

وزارت محیط‌زیست، آب و کشاورزی عربستان سعودی در واکنش به موج نارضایتی‌ها اعلام کرد: «این وزارتخانه به‌صورت دوره‌ای مشاغل دامپزشکی (برای سعودی‌ها) را در سایت خود اعلام می‌کند که آخرین آن در تاریخ 15/3/1343 بوده است».

در همین راستا بسیاری از کاربران سعودی خشم خود را در صفحه توئیتر اعلام کردند.

یکی از کاربران سعودی نوشت:متاسفم از دیدن چنین خبری و من یک دامپزشک ((سعودی)) هستم که سه سال بیکار هستم ولی خدا بخشنده است.

یکی از کاربران با نام «دکتر. عزام الصالحی» نیز نوشت: پسر ما بیکار و فارغ التحصیل بهترین دانشگاه‌ها است و مشاغل با حقوق فوق العاده برای افراد بیگانه و افرادی که دانشگاهشان رتبه پایین تری دارد، فساد نیست!؟

به دنبال کاهش قیمت نفت از اواسط سال 2014 و کسری بودجه عربستان، نرخ بیکاری در میان سعودی‌ها به 12.9 درصد در سال 2018 افزایش یافت. همچنین در سه ماهه دوم سال 2020 به دلیل «کرونا» به 15.4 درصد افزایش یافت.

اقتصاد عربستان سعودی در مقابله با بحران بیکاری علی‌رغم وعده‌های «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی عملکرد ضعیفی از خود نشان داده است. طبق آمارهای رسمی در سه ماهه ابتدایی سال 2021 میزان بیکاری به شکل قابل توجهی کاهش یافت اما این کاهش نه به دلیل عملکرد خود مقامات سعودی، بلکه به دلیل عدم تمایل یا عدم توانایی برای کار کردن بود.

با این حال، مشارکت شهروندان در نیروی کار از 2.51 درصد در سه ماهه چهارم سال 2020 به 5.49 درصد در سه ماهه اول سال جاری کاهش یافته است که بزرگترین کاهش از زمان رکود اقتصادی در سال 2017 است.

همچنین در میان شکایت از عملکرد ضعیف دولت و ناتوانی در ارائه راه حل‌های جدی، بحران شیوع ویروس کرونا در سال 2020 منجر به افزایش بیکاری شهروندان سعودی به 4.15 درصد شد.

با وجود «اصلاحات اقتصادی» که بیش از دو سال پیش آغاز شده است و آن‌گونه که ولیعهد سعودی در خصوص چشم‌انداز خود تبلیغ می‌کرد، فرصت‌های شغلی یا توسعه سایر صنایع غیرنفتی توفیق چشمگیری ایجاد نشده است.

دولت عربستان برای کاهش نیروی کار خارجی تدابیر مختلفی از جمله بومی‌سازی مشاغل و استفاده از سعودی‌ها در بخش‌های مختلف اقتصادی اتخاذ کرد و تصمیم گرفت «سعودی کردن اقتصاد» را به‌عنوان یکی از ارکان چشم‌انداز 2030 توسعه دهد اما سیاست‌های دولت در بومی‌سازی بی‌هدف شغل‌های سبک به وقوع فجایع در بازار و وخیم شدن وضع کاری نیروی کار منجر شد.

انتهای پیام/