شهرخبر

نجات قاتل بی سواد از اعدام با آموختن قرآن در زندان

نجات قاتل بی سواد از اعدام با آموختن قرآن در زندان

خانواده مردی که ۶سال قبل در جنایتی هولناک به قتل رسیده و تلفن همراهش سرقت شده بود درحالی‌که حکم قصاص قاتل قطعی شده و آماده اجرا بود او را بخشیدند.

این جنایت اواسط سال 95در بندر کنگ در استان هرمزگان اتفاق افتاد. گزارش کشف جسد را مردم به پلیس داده بودند. زمانی که مأموران در محل حادثه حاضر شدند با جسد مرد جوانی که به‌دلیل اصابت جسم سخت به سرش جانش را از دست داده بود، مواجه شدند. هیچ‌کس قاتل را ندیده بود و به درستی معلوم نبود مرد جوان چرا و با چه انگیزه‌ای به قتل رسیده است، اما شواهد نشان می‌داد مقداری از وسایل او ازجمله تلفن همراهش سرقت شده است. به این ترتیب جسد به پزشکی قانونی منتقل و تحقیقات برای شناسایی عامل جنایت آغاز شد. بررسی‌ها درباره هویت مقتول نشان می‌داد که او از اهالی شهرستان سیب و سوران واقع در استان سیستان و بلوچستان است و از مدتی قبل برای کار به هرمزگان رفته بود. آنطور که نزدیکانش می‌گفتند او با هیچ کس اختلاف و یا خصومتی نداشت که بخواهد منجر به قتل شود. در این شرایط شناسایی عامل جنایت به معمایی مرموز تبدیل شد. در این میان سرقت گوشی تلفن همراه مقتول می‌توانست سرنخ مهمی برای دستگیری قاتل باشد. هرچند مأموران ابتدا به ردیابی گوشی مسروقه پرداختند اما این گوشی خاموش بود.

چند روز بعد وقتی گوشی مقتول برای چند دقیقه روشن شد، مأموران با آن تماس گرفتند. در آن سوی خط پسر جوانی جواب داد و مدعی شد تلفن همراه را پیدا کرده است. مأموران از او خواستند برای ادای توضیحات به پلیس آگاهی مراجعه کند و به این ترتیب وی بازداشت شد. شواهد و مدارک به‌دست آمده نشان می‌داد پسر جوان عامل جنایت است، اما او مدعی بود که قتلی مرتکب نشده و سیم کارت مقتول را پیدا کرده است. او در جلسه محاکمه که در دادگاه کیفری یک استان هرمزگان برگزار شد گفت: باور کنید من اطلاعی از قتل ندارم. همراه یکی از دوستانم برای خرید به یک مغازه رفته بودیم که جلوی در مغازه یک سیم کارت پیدا کردم و توی گوشی‌ام انداختم و با استفاده از آن چند تماس گرفتم تا اینکه چند روز بعد از پلیس آگاهی با من تماس گرفتند و درباره قتل توضیح خواستند.

در آنجا تحت فشار زیادی قرار داشتم و به ناچار به قتل اعتراف کردم، اما واقعیت این است که من قاتل نیستم. با وجود ابراز بی‌گناهی متهم اما قضات دادگاه او را به قصاص محکوم کردند. این رأی مدتی بعد در دیوان‌عالی کشور تأیید و به اجرای احکام فرستاده شد. درحالی‌که شمارش معکوس برای اجرای حکم قصاص آغاز شده بود تلاش‌های تیم صلح و سازش زندان بندرعباس برای جلب رضایت اولیای دم آغاز شد. چون اولیای‌دم اهل سیستان و بلوچستان بودند متهم به قتل طبق یک سنت قدیمی این منطقه حاضر شد برای اثبات بی‌گناهی‌اش دست در روغن داغ کند اما اولیای دم نپذیرفتند و گفتند فقط حکم دادگاه را قبول دارند. از سویی حاضر به بخشش نیز نبودند.

رایزنی‌ها برای بخشش متهم ادامه داشت تا اینکه سرانجام با تلاش‌های شورای حل اختلاف زندان اولیای دم حاضر شدند دربرابر دریافت 400میلیون تومان دیه از قصاص قاتل صرف‌نظر کنند. خواسته آنها در حالی بود که جوان محکوم به قصاص هیچ پولی برای پرداخت دیه نداشت. چند خیر برای کمک به او پا پیش گذاشتند و مبلغ 400میلیون تومان فراهم شد و پسر جوان پس از 6سال از قصاص نجات یافت. کاظم شاهرخ نیا، از اعضای شورای حل اختلاف زندان بندرعباس در این‌باره می‌گوید: وقتی این جوان به زندان آمد، اوضاع  خوبی نداشت. او 2 مرتبه در زندان دست به‌خودکشی زد. اما به‌تدریج وضعیتش بهتر شد. او ازجمله زندانیانی بود که در محیط زندان رشد کرد. با اینکه او سواد نداشت اما در زندان قرآن یاد گرفت. همه از او به خوبی یاد می‌کنند. به همین دلیل تلاش‌های زیادی برای نجات او از قصاص انجام شد. بعد از آنکه اولیای دم حاضر به دریافت دیه شدند با کمک خیران توانستیم 400میلیون تومان جمع‌آوری کنیم و به این ترتیب او نجات یافت.