شهر خبر

ضرورت دسترسی آسان به خدمات مشاوره برای ترویج فرهنگ تشکیل خانواده و فرزندآوری

ضرورت دسترسی آسان به خدمات مشاوره برای ترویج فرهنگ تشکیل خانواده و فرزندآوری

تهران - ایرنا - وزیر ورزش و جوانان گفت: دسترسی آسان به خدمات مشاوره به منظور ترویج فرهنگ خانواده و فرزندآوری در کنار رفع مشکلات اقتصادی جامعه ضروری است.

سیدحمید سجادی روز سه‌شنبه در همایش ایران جوان که در تالار سوره حوزه هنری انقلاب اسلامی تهران برگزار شد، افزود: در سال ٩٧ جمعیت کشور با کاهش یک صد و بیست هزار تولد روبه‌رو شد؛ که یکی از مهم‌ترین گزارشات موالید منفی در طول تاریخ کشور محسوب می‌شود. همچنین در سال ١٣٨٩ نسبت به سال گذشته (٩٧) یک صد و بیست هزار تولد کاهش یافته و این روند کاهشی نشان از عدم اقدام جامع در زمینه تشویق و ترغیب جوانان و خانواده‌ها به مقوله فرزندآوری، رفع موانع و مشکلات رشد جمعیت و تحقق سیاست‌های کلی جمعیت است.

وی با اشاره به کلید واژگان اساسی رهبر معظم انقلاب اسلامی در این زمینه افزود: بنابر فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، با عنایت به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و باتوجه به پویندگی و بالندگی و جوانی جمعیت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال‌های گذشته سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغ می‌شود.

سجادی تصریح کرد: بنابراین با توجه به نقش ایجابی عامل جمعیت در پیشرفت کشور باید برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیتی انجام گرفته و با هماهنگی و تقسیم کار بین ارکان نظام و دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه اقدامات لازم با دقت، سرعت و قوت انجام و نتایج رصد مستمر اجرای سیاست‌ها گزارش شود. اجرای هر یک از بندهای این ابلاغیه ارزشمند و در حکم کلیدی راهگشا برای آینده‌ای درخشان بوده و بر این اساس جامعه نباید بیش از این در اجرای این مهم شاهد تأخیر باشد.  

این مقام مسئول تاکید کرد: رشد جمعیت کشور در حال حاضر به شدت کاهنده بوده و باتوجه به نرخ باروری (کمتر از حد جایگزینی) و روند کاهشی سال‌های اخیر احتمال تجربه نرخ‌های رشد منفی نیز وجود دارد.

ادامه دارد...