شهرخبر

تفاوت گیاه خواری و خام گیاه خواری چیست؟

تفاوت گیاه خواری و خام گیاه خواری چیست؟

گیاه‌خواری رژیم غذایی مبتنی بر گیاه است که گوشت سفید، گوشت قرمز، ماهی، غذاهای دریایی یا هر حیوانی که به ‌خاطر گوشتش کشته‌شده را مصرف نمی‌کند.

به گزارش بهداشت نیوز، خام‌گیاه‌خواری یکی از شکل‌های سخت‌گیرانه گیاه‌خواری است که هرگونه استفاده از محصولات مربوط به حیوانات را نادرست می‌داند. خام‌گیاه‌خواران علاوه بر حذف گوشت، مرغ و ماهی تمام فرآورده‌های حیوانی مثل لبنیات، تخم‌مرغ، عسل، کارمین، آلبومین، کازئین، شِلاک، پپسین (نوعی ویتامین D3) را هم از بشقاب غذایی خود کنار گذاشته‌اند.

تفاوت گیاه‌خواری و خام‌گیاه‌خواری در میزان سخت‌گیری‌شان است. خام‌گیاه‌خواران به ‌نسبت گیاه‌خواران، سخت‌گیری بیشتری در رابطه با حفظ سلامت بدن و محیط‌زیست دارند و معتقدند که مصرف فرآورده‌های حیوانی علاوه بر اینکه سلامت بشر را به‌ خطر می‌اندازد عواقب خطرناکی هم برای محیط‌زیست به ‌دنبال خواهد داشت. تفاوت اصلی خام‌گیاه‌خواری و گیاه‌خواری در دیدگاهشان نسبت به نحوه برخورد انسان با حیوان است.

در ادامه  باید بگوییم که گیاه‌خواران کشتن حیوانات را کار غیراخلاقی می‌دانند، اما مشکلی با مصرف فرآورده‌های حیوانی مثل تخم‌مرغ و شیر ندارند، البته به ‌شرط اینکه آسیبی به حیوانات نرسد، اما خام‌گیاه‌خواران معتقدند که حیوانات باید زندگی آزادی داشته باشند و انسان‌ها مجاز به بهره‌برداری از این موجودات به‌ نفع تولید غذا، لباس، آزمایشات علمی و غیره نیستند. دیگر تفاوت این دو نوع رژیم در ابتلا به بیماری است.

خام‌گیاه‌خواران نسبت به گیاه‌خواران کمتر با ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دوم و سرطان‌های مختلف مواجه‌اند. شاخص توده بدنی (BMI) در خام‌گیاه‌خواران کمتر از گیاه‌خواران است و نسبت افزایش وزنشان با افزایش سن کمتر از گیاه‌خواران است.