شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایستگاه

کپسول بویینگ آماده ارسال به فضا شد

کپسول بویینگ آماده ارسال به فضا شد

کپسول استارلاینر بویینگ  آماده انجام ماموریت «تست پرواز مداری-۲»(OFT-۲) به ایستگاه فضایی بین المللی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، ناسا و بویینگ پس از بررسی آمادگی پرواز در ۱۱ می ۲۰۲۲ میلادی تصمیم گرفتند در تاریخ ۱۹ می (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱) این کپسول را همراه یک موشک اطلسV ( متعلق به شرکت یونایتد لانچ آلیانس) به فضا بفرستند.

این دومین تلاش بویینگ برای ارسال استارلاینر به فضا و اتصال آن به ایستگاه فضایی بین المللی است.

نخستین تست پرواز مداری استارلاینر در دسامبر ۲۰۱۹ میلادی انجام شد و ناموفق بود. این کپسول به دلیل اختلالات نرم افزاری نتوانست در مداری مناسب برای رسیدن به ایستگاه فضایی بین المللی قرار گیرد. بویینگ کپسول را برای انجام دوباره پرواز آزمایشی در آگوست ۲۰۲۱ میلادی آماده است اما آزمایش هایی که چند ساعت پیش از پرواز کپسول انجام شد، از مشکلاتی در سیستم پیشرانش استارلاینر پرده برداشت ودرنتیجه عملیات لغو شد.

اکنون مشکلات سیستم پیشرانش کپسول حل شده و استارلاینر بار دیگر آماده پرواز است. به گفته ناسا کپسول استارلاینر ۵ تا ۱۰ روز به ایستگاه فضایی بین المللی متصل می ماند و پس از آن به زمین باز می گردد و در غرب آمریکا فرود می آید. ناسا و بویینگ امیدوارند پس از موفقیت آمیز بودن این ماموریت، نخستین عملیات ارسال کپسول همراه فضانوردان به فضا را قبل از پایان ۲۰۲۲ انجام دهند.

ناسا برای ارسال تعداد زیادی از فضانوردان به فضا، روی موفقیت OFT-۲ حساب می کند. سازمان فضایی آمریکا به مدت یک دهه برای ارسال فضانوردان به آزمایشگاه خود در مدار زمین به کپسول های روسی سایوز متکی بود. البته ناسا اخیراً از کپسول کرو دراگون اسپیس ایکس نیز برای ارسال فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی استفاده کرده است. کرودراگون ماه گذشته چهارمین عملیات ارسال فضانوردان به فضا را انجام داد.