شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#غزه#«روز#نکبت»#آغاز#سال#سرکوب#مصیبت#است

تهران تایمز بررسی کرد؛

«روز نکبت» آغاز ۷۴ سال سرکوب و مصیبت است

«روز نکبت» آغاز ۷۴ سال سرکوب و مصیبت است

هزاران فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری و همچنین در سایر نقاط جهان به خیابان‌ها آمدند تا فاجعه‌ای را به یاد آورند که دهه‌ها پیش روی داد و همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه تهران تایمز در سر مقاله امروز خود به بررسی سالگرد «روز نکبت» (سالروز اشغال سرزمین فلسطین توسط صهیونیستها) پرداخت.تهران تایمز می نویسد که روز نکبت، ۱۵ ماه مه ۱۹۴۸ میلادی، روزی است که در آن رژیم صهیونیستی تحت عنوان جعلی کشور اسرائیل اعلام موجودیت کرد.

وجه تسمیه کلمه «نکبت» در عربی که به معنای فاجعه و مصیبت است، خود گویای احساس و دیدگاه مردم فلسطین نسبت به این مسئله است.روز یادشده مصادف با اخراج اجباری ۷۵۰ هزار فلسطینی از سرزمینشان است که این تعداد در آن زمان دو سوم جمعیت کشور فلسطین را تشکیل می داد.

در حقیقت می توان به طور دقیق تر گفت که «نکبت» دوره ای از یک پاکسازی نژادی سیستماتیک فلسطینی ها توسط جنبش صهیونیستی بین سال های ۱۹۴۷ تا ۱۹۴۹ میلادی است.

طبق گزارش الجزیره در این باره، نیروهای رژیم صهیونیستی بیش از ۷۸ درصد از سرزمین های تاریخی فلسطین را تصرف، حدود ۵۳۰ روستا و شهر را پاکسازی نژادی و ویران کردند و حدود ۱۵ هزار فلسطینی را در یک سلسله جنایات گسترده از جمله در بیش از ۷۰ مورد قتل عام گسترده، کشتند.

همچنین میلیون ها فلسطینی نیز یا در داخل سرزمین های این کشور آواره شدند و یا مجبور به فرار به کشورهای همسایه و ایجاد کمپ های آوارگان فلسطینی در آن کشورها و جوامع فلسطینی تقریباً در تمام کشورهای غربی و بیشتر کشورهای غیر غربی شدند.

برخی ملل در برهه هایی از تاریخ با مشکلات و آوارگی دست و پنجه نرم می کنند، اما فلسطینی ها تنها ملتی هستند که مصیبت‌هایشان تا امروز پایان نیافته و همچنان ادامه دارد.

مدیر کل مجمع فلسطین برای مطالعات رژیم صهیونیستی در این باره در گفتگو با الجزیره گفت: هیچ خانواده فلسطینی نیست که تحت تأثیر نکبت قرار نگرفته باشد. متأسفانه ما در حال انتقال آسیب بین نسلی به فرزندانمان هستیم.

وی به بی عدالتی شدیدی که در حق فلسطینیان اعمال می شود اشاره کرد و گفت: این بی عدالتی مداوم است که یهودیان از هر کجا می توانند بیایند و در فلسطین زندگی کنند، در حالی که پناهندگان فلسطینی حتی نمی توانند به آنجا بروند.

رژیم صهیونیستی طی ۷۰ سال اخیر هرگونه ابتکار در زمینه صلح را رد و به گسترش مرزهای خود در سرزمین های فلسطین و همچنین کشورهای عرب همسایه ادامه داده است. این رژیم که پیشتر صحرای سینا در مصر را اشغال کرده بود، همچنان مناطقی از سوریه و لبنان و همچنین مناطق وسیعی از فلسطین در کرانه باختری رود اردن را در اشغال خود دارد.

رژیم صهیونیستی به شدت با حقوق برابر برای یهودیان، مسلمانان و مسیحیان مخالف است. در مخالفتی عمده با این مسئله، پارلمان این رژیم (کنست) در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸ قانونی بحث برانگیز را تصویب کرد که بر اساس آن تصریح شده است که این رژیم یک دولت یهودی است و در واقع جمعیت قابل توجه فلسطینی ها را به شهروند درجه دوم تبدیل می کند

این رژیم با رد همه راه حل ها، همچنان به سرکوب فلسطینی ها ادامه می دهد و به شهادت رساندن شیرین ابوعاقله خبرنگار کهنه کار شبکه الجزیره در جنین، کرانه باختری رود اردن، آخرین مورد خشونت این رژیم برضد غیرنظامیان فلسطینی است.