شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#دولت#قطر#سال 96

اسداللهی: قطر به دنبال میانجی‎گری غیررسمی میان ایران و 1+4 است/ حمایت ایران در سال 96 باعث شد دولت قطر سقوط نکند

اسداللهی: قطر به دنبال میانجی‎گری غیررسمی میان ایران و 1+4 است/ حمایت ایران در سال 96 باعث شد دولت قطر سقوط نکند

یک کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به نقش میانجی‌گری قطر گفت: قطر تلاش می‌کنند که یک نوع میانجی‌گری غیررسمی میان ایران و 1+4 در پرونده هسته‌ای انجام دهند و به دنبال این هستند که دیدگاه ها را نزدیک و راه حلی برای خروج از بن‌بست پیدا کنند.

مسعود اسداللهی، کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص اهمیت دیدار مقامات قطر و ایران گفت: سفر مقامات قطری به دلیل اینکه در سطح حضور امیر قطر در ایران برگزار می‌شود  دارای اهمیت بالایی است و دلالت بر چند موضوع دارد؛  قطری‌ها سال‌های اخیر نقشی را ایفا می کنند تا در یک جایگاه بین‌المللی قرار بگیرند به معنای کشوری که میزبان بسیاری از مذاکرات حل بحران‌های منطقه‌ای است و توانایی وساطت در منازعات منطقه‌ای و حتی بین‌المللی را دارد. 

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به حضور قطر در بحران‌های منطقه‌ای به عنوان میانجی‌گر خاطرنشان کرد: قطر به دنبال این است که نام دوحه پایتخت قطر به عنوان محلی برای حل منازعات در دنیا تبیین شود و این امر  به این کشور کوچک که فوق‌العاده ثروتمند است جایگاه ویژه‌ای دهد. 

اسدللهی در ادامه در خصوص روابط قطر با ایران تصریح کرد: قطر به دلایل مختلف موضعش با امارات و عربستان و بحرین در خصوص ایران متفاوت بوده هر چند که این کشور عضوی از شورای همکاری خلیج‌فارس است ولی  در سال‌های اخیر مشخص شده که شورای همکاری خلیج فارس در واقع به دو قسمت تقسیم شده یک بخش تندرو که از سه کشور عربستان و امارات و بحرین تشکیل می‌شود و یک بخش میانه رو هم وجود دارد که قطر و عمان و کویت عضو این بخش میانه‌رو هستند. 

وی با یادآوری موضوع اهمیت نقش میانجی‌گری برای قطر عنوان کرد: به همین دلیل قطر برای رابطه با ایران بسیار راغب است؛ به ویژه بعد از اینکه در سال 96 روابط عربستان و قطر تیره شد و محاصره سه جانبه بحرین و عربستان و امارات علیه قطر اعمال شد و چند سال کشور قطر از غرب، جنوب و شرق در محاصره قرار گرفت. 

اسداللهی افزود: در آن زمان قطر بنا به گفته دیپلمات و کارشناسان آنها که به ایرانیان می گفتند وقتی که کشور ما محاصره شد انتظار ما این بود که به دلیل مواضع تند قطر در بحران سوریه، ایران هم به این محاصره می‌پیوندد و یعنی 360درجه این جزیره کوچک به صورت کامل محاصره می شود و بنا بر گفته خود قطری‌ها  ارتباط آن‌ها با جهان خارج قطع می شد و دولت در قطر سقوط می‌کرد و عربستان قطر را می‌گرفت. 

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به حمایت ایران از قطر در بحران سال 96 تصریح کرد: اما قطری‌ها خودشان با اظهار تعجب می‌گفتند که شوکه شدیم زمانی که دیدیم  ایران در کنار ما ایستاد و به این محاصره نپیوست و ما را نجات داد و این باعث شد که ارتباط قطر با جهان برقرار بماند و از راه هوا ودریا ترکیه برای کمک رسانی به این کشور خیلی تلاش کرد و قطر برای این پشتیبانی خیلی سپاسگزار ایران است. 

وی در ادامه اظهار داشت: با این دیدگاه این‌ها با هر قیمتی می‌خواهند رابطه با ایران را حفظ کنند و گسترش بدهند اما بحث پرونده هسته‌ای که فراز و نشیب‌های زیادی داشته است نگرانی برای آنها ایجاد کرده است که اگر به دید قطر به بن‌بست برسد این را خطر می‌دانند. 

اسداللهی با بیان اینکه هر تنش در ایران و آمریکا بر روی این کشور اثر می‌گذارد، گفت: فرماندهی نیروهای آمریکایی در قطر در خطر است و تلاش می‌کنند که یک نوع میانجی‌گری غیررسمی میان ایران و 1+4 در پرونده هسته‌ای انجام دهند و به دنبال این هستند که دیدگاه ها را نزدیک  و راه حلی برای خروج از بن‌بست پیدا کنند. 

انتهای پیام/