شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آیت الله

زندگینامه آیت الله سید عبدالله فاطمی‌نیا+آثار

زندگینامه آیت الله سید عبدالله فاطمی‌نیا+آثار

عبدالله فاطمی‌نیا (زاده ۱۳۲۵ تبریز - درگذشته ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ تهران) روحانی، خطیب، استاد اخلاق، مورخ اسلامی و کتابشناس اهل ایران بود. وی در زمینه اخلاق و عرفان، حدیث و شعر عربی فعالیت می‌کرد.خطبه‌های مذهبی او اغلب از تلویزیون ایران پخش می‌شود، به همین خاطر او یک شخصیت مذهبی شناخته شده در ایران است.

به گزارش برنا؛ سید عبدالله فاطمی‌نیا در سال ۱۳۲۵ در تبریز چشم به جهان گشود. وی از کودکی تحت تربیت دینی و علمی پدر خود (میر اسماعیل)، که از جمله علمای اهل عرفان بود، قرار گرفت. سپس نزدیک به ۳۰ سال نزد حسن مصطفوی (از شاگردان سید علی قاضی) تحصیل کرد و تحت تعلیم و تربیت وی قرار داشت و همزمان تحصیلات حوزوی خویش را هم دنبال می‌نمود. پس از مصطفوی، او از علمایی چون علامه طباطبایی، سید محمدحسن الهی طباطبایی (برادر کوچکتر علامه طباطبایی)، محمدتقی آملی، سید رضا بهاءالدینی، محمد تقی بهجت، علامه جعفری و… که بیشترشان شاگردان قاضی بزرگ بودند در علوم اسلامی و عرفان استفاده نمود. از این رو، وی با یک واسطه، از شاگردان سید علی قاضی می‌باشد.

پسرش، سید حسن فاطمی‌نیا، داماد سید محمد حسینی بهشتی؛ رییس سابق قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران است.

ایشان از کارشناسان علوم اسلامی می‌باشند که به تحقیق و پژوهش در این زمینه نیز اشتغال دارند؛ از دیگر فعالیت‌های ایشان می‌توان به تدریس در حوزه‌های علمیه، حضور در برنامه‌های مذهبی صدا و سیما به عنوان کارشناس و سخنرانی در مراکز حوزوی و دانشگاهی اشاره نمود. فاطمی‌نیا در مورد علم رجال و عرفان نظری دارای آگاهی گسترده‌است و در عین حال بیشتر به خطابه در منابر عمومی اشتغال دارد. وی از مفسران معروف و زبردست صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه به‌شمار می‌رود و جلسات متعددی در این موارد به سخنرانی پرداخته‌است.

در بهمن‌ماه سال ۹۷ یکی از نزدیکان فاطمی‌نیا بیان کرد: «پس از بررسی آزمایش‌های فاطمی‌نیا توسط پزشک ایشان، اعلام شد که وی مبتلا به سرطان شدند. در حال حاضر یک جلسه شیمی درمانی را گذراندند و حال عمومی ایشان خوب است. بناست جلسات شیمی درمانی ادامه پیدا کند و پزشکان جهت بهبود استاد ابراز امیدواری کردند. وی پس از آن چندین نوبت در بیمارستان بستری شد و نهایت پس از تحمل بیماری در ۲۶ اردبیهشت ۱۴۰۱ درگذشت.»

کتاب‌های فاطمی‌نیا اغلب در زمینه آگاهی اسلامی و شرح مفاهیم شیعی است:

همچنین از استاد مرحوم آیت الله فاطمی‌نیا مقالات متعددی در نشریات مختلف به چاپ رسیده‌است.