شهر خبر

این 13 درخت، بلندترین در دنیا هستند!

با وجود اینکه به ‌نظر می‌رسد درختان اسیر خاک هستند، برخی ویژگی‌های انحصاری آنها برای انسان رشک‌برانگیز است. درمیان ویژگی‌های برجسته درختان، شاید ارتفاع، چشمگیرترین خصوصیت آنهاست. انسان‌ها شاید بتوانند ترفندهای بسیاری برای زندگی بهتر خلق کنند، اما هرگز نمی‌توانند حتی یک چهارم بلندترین درخت دنیا، یعنی 35 متر قد بکشند.

از نگاهی، بلندترین درخت های جهان در بهترین جای دنیا، زیر آسمانی صاف و در دل زمینی غنی و ارزشمند زندگی می‌کنند. از نظر تئوری، درختان نمی‌توانند برای همیشه رشد عمودی خود را حفظ کنند و حداکثر ارتفاع آنها به 122 تا 130متر می‌رسد. برخی درختان کهنسال به این ارتفاع دست یافته‌اند و برخی دیگر، به ‌منظور استفاده از چوب‌شان قطع شده‌اند. اما آن‌هایی که باقی مانده‌اند، هنوز هم به‌شکل حیرت‌انگیزی بلند هستند. 13 درختی که در این مطلب از لست سکند معرفی می‌کنیم، هرکدام در گونه خودشان جزء بلندترین درختان جهان هستند. این فهرست برحسب کوتاه‌ترین تا بلندترین آن‌‌ها تنظیم شده است.

آنچه در ادامه مطلب خواهید خواند

13. نراد اصیل (ارتفاع: 60 متر)

نراد اصیل یا noble fir بزرگترین صنوبر بومی در آمریکای شمالی است. درختی با کاربرد صنعتی بسیار که تاج مخروطی شکل دارد و شاخه‌های آن کوتاه و افقی است. درختان صنوبر عمر زیادی دارند و معمولا فقط در اثر حوادث طبیعی یا دخالت انسان‌ها از بین می‌روند. بلند‌ترین صنوبرها در محدوده‌ای پلکانی در سواحل شمال اقیانوس آرام و در شهرهای اورگان و واشنگتون آمریکا و همچنین در جنوب غربی کانادا یافت می‌شوند. صنوبر نجیب بالغ از بلندترین درختان جهان است که تا طول 61 متر و قطر 1.8 متری می‌تواند رشد کند.

 

نمونه_ای از نراد اصیل-min.jpg
 نراد اصیل از بلندترین درخت های جهان 

 

12. استوارت کاری (ارتفاع: 85 متر)

استورات کاری بلندترین درخت جهان شناخته شده از راسته اکالیپتوس کاری (Eucalyptus diversicolora) است، درخت استوارت کاری یا Stewart Karri ارتفاع 85 متری دارد.  اسم این درختان شبیه ملکه فرانسه است و همین به شکوه و گیرایی آن اضافه می‌کند. معمولا نمونه‌های این ملکه شگفت‌انگیز بیش از 80 متر ارتفاع دارند. استوارت معمولا در استرالیا و اقیانوسیه، حدود 20 کیلومتری غرب منجی‌موپ، در رکورد بروک - شاخه شرقی رودخانه دانلی یافت می‌شود.

 

تصویری از درختان کاری.jpg
درختان کاری از بلندترین درخت های جهان

 

11. کینگ استرینگی (ارتفاع: 86 متر)

 اگرچه «کینگ استرینگی» شبیه به نام یک شخصیت کارتونی به‌نظر می‌رسد، اما ان پادشاه، یک درخت در لیست بلندترین درخت دنیا است. رشته‌های زیبا و قهوه‌ای روی بدنه این درخت را «اکالیپتوس اکتبالیا» می‌خوانند، چرا که درخت کینگ استرینگی در راسته درختان اوکالیپتوس جای دارد. این درخت باشکوه را می‌توان در تاسمانی استرالیا پیدا کرد. درواقع، نام این درختان، از پوست ضخیم و رشته‌ای آن‌ها گرفته شده است.

 

درخت اکالیپتوس اکتبالیا
پوست درخت اکالیپتوس اکتبالیا

 

10.  آلپاین‌ اش (خاکستر آلپاین) (ارتفاع: 87.9 متر)

نمونه‌ای ویژه از درخت خاکستر آلپاین (مشابه آنچه در عکس آمده است) را می‌توانیم در تاسمانی (استرالیا) که به درختان کهنسالش معروف است، مشاهده کنیم. این جنگل پیر و شگفت‌انگیز خانه بسیاری از درختان غول پیکر راسته اکالیپتوس است. نام دیگر این درخت از بلندترین درختان جهان، زبان گنجشک آلپی است.

 

آلپاین اَش
خاکستر آلپاین یکی از بلندترین درختان دنیا 

 

9. نیمینا لوگورال مینا (ارتفاع: 90.7 متر)

اکالیپتوس صمغ آبی، یکی دیگر از اعضای خانواده اکالیپتوس‌ها است که در تاسمانی استرالیا زندگی می‌کند. این جواهر غول‌پیکر به‌شکل خطرناکی به مناطق پاکسازی درختان نزدیک است. خوشبختانه قوانین حفاظت محیط زیست، توانست قانونی برای منع بریدن درختان بالای 85 متر وضع کند و «نیمینا لوگورال مینا» را از قطع شدن نجات بدهد. رنگ برگ‌های این درخت بسیار جالب است و به دو رنگ سبز و آبی دیده می‌شود. طبعا دیدن بلندترین درخت دنیا با چهره سبزآبی، دیدنی و جذاب خواهد بود.

 

نیمینا لوگورال مینا
درختانی معروف به صمغ آبی، واقع در پارک ملی کوه‌های آبی

 

8. شوالیه سفید (ارتفاع: 91 متر)

این درختان شب‌هنگام، لشکری سفید از درختان غول پیکر را ایجاد می‌کنند؛ شوالیه‌های سفید همچون نگهبانان جنگل‌های رویایی تاسمانی گروهی از درختان با صمغ سفید بسیار بلند و پایدار هستند که برای 300 سال است در ذخیره‌گاه جنگل اورکریچ تاسمانی در استرالیا خانه دارند. در واقع تاسمانی پناهگاهی برای درختان فوق‌العاده بلند اکالیپتوس که خانواده بلندترین درخت دنیا هستند، به‌شمار می‌رود.

 

شوالیه سفید
صمغ سفید از بلندترین درخت های جهان

 

7. مرانتی زرد (ارتفاع: 94.1 متر)

این درخت یک نمونه باورنکردنی از گونه شورآ فاگوئیتانا است که در منطقه حفاظت شده دره دانوم، در ساباح (جزیره بورنئو) زندگی می‌کند. درخت مرانتی زرد، یک خواهر و برادر بسیار مشهور و تقریباً قدبلند هم در مالزی دارد که به‌ عنوان بلندترین درخت جهان در مناطق استوایی کشف شده. شاخه‌های این درخت بسیار عریض و پربارند و به پهنای زیادی در اطراف تنه گسترده می‌شوند. این موضوع باعث باشکوه‌تر دیده شدن مرانتی مالزیایی می‌شود.

 

یلو مرانتی
درخت یلو مرانتی از بلندترین درختان دنیا

 

 6. سکوویای غول‌ پیکر بی‌ نام (ارتفاع: 95.7 متر)

تنها چند سکوویای غول‌پیکر نادر در جهان وجود دارد که به ارتفاعی بیش از 90 متر رسیده‌‌اند، اما آنچه این درخت را از دیگر هم‌نوعان خود متمایز می‌کند، ابعاد و قطر آن است. قطر سکوویا معمولاً بیش از 6 متر و عرض آن حداکثر به 10 متر می‌رسد. عکسی که مشاهده می‌کنید، «ژنرال شرمن»، بزرگترین درخت جهان از نظر حجم است؛ این سکوویای غول‌پیکر در مجموع 154 متر مکعب و 4878 متر مربع حجم دارد؛ این درخت عظیم که در جنگل ملی سکوویا در کالیفرنیا زندگی می‌کند، به‌عنوان یکی از بلندترین درختان جهان رتبه‌بندی می‌شود.

سکوویای غول‌پیکر
درخت سکوویای غول‌ پیکر معروف به ژنرال شرمن

 

5. برج ریون (ارتفاع: 96.7 متر)

برج ریون یا ریونز تاور درختانی راز آلودند که در راسته کاج‌های نوئلی دسته بندی می‌شوند. این درخت‌های عظیم‌الجثه در پارک ایالتی پریری کریک رد-وود کالیفرنیا واقع شده‌اند. اما محل دقیق این صنوبر سیتکا که در عکس زیر می‌بینید، به‌صورت راز باقی مانده است. این احترامی است که جنگلبانان برای برخی از درختان بی‌نظیر جنگل و بلندترین درخت دنیا قائل هستند. از دیگر درختان مهمی که در این جنگل غول‌ها زندگی می‌کنند، می‌توان به «کورکاسکرو رد-وود»، «بیگ تیری» و «کاثدرال تیریز» اشاره کرد.

برج ریون
برج ریون از بلندترین درخت های جهان 

 

4. صنوبر دوئرنر (ارتفاع: 99.7 متر)

صنوبر دوئرنر بااختلاف بسیار جزئی، درست پشت سر سومین درخت یعنی سنتوریون در فهرست بلندترین درختان جهان قرار دارد و برای رسیدن به جایگاه بلندترین درخت دنیا که از گونه چوب قرمز نیست درحال رقابت است. درحالی که بیشتر درختان بلند و کهن‌سال ایالات اورگان برای مصارف گوناگون قطع شده و بر زمین افتاده‌اند، این صنوبر ساحلی با 500 سال عمر ارزشمند، در جایگاه مسن‌ترین درخت زنده در شرق این ایالت، باقی مانده و به رشد خود ادامه می‌دهد.

8.jpg
صنوبر دوئرنر از جمله بلندترین درخت جهان

 

3. سنتورین (ارتفاع: 99.82 متر)

سنتورین در جنگل تاسمانی استرالیا، در دره آورو محکم و پابرجا ایستاده و جایگاه بلندترین درخت اکالیپتوس در جهان را به خود اختصاص داده است و البته دومین درخت بلند جهان در میان تمام گونه‌های شناخته شده نیز محسوب می‌شود. سنتورین از شهرت ویژه‌ای برخوردار است و در صفحه فیس‌بوک شخصی او از محبوبیت و ویژگی‌های منحصربه‌فردش، پست گذاشته می‌شود و گردشگران خاطرات خوب خود از بازدید و طبیعت‌گردی در محل زندگی این درخت بلندقامت، با دیگران به ‌اشتراک می‌گذارند. 

 

سِنتوریِن
درخت سنتورین یکی از بلندترین درخت های جهان

 

2. منارا (ارتفاع: 100.8 متر)

مرانتی زرد رنگ با نام مستعار برج رده چهارم است. «Menara» منارا در زبان مالایی به معنی برج است. این برج طبیعی و حیرت‌انگیز در سال 2019 کشف شد. در نگاه اول منارا را همچون زمین فوتبال عمودی خواهید دید، چرا که طول منارا هم اندازه با یک زمین فوتبال است. به علت قرار گیری درخت منارا در قلب طبیعت گرم و بی‌نظیر مالزی، این درخت دائما در حال رشد و طویل شدن است و در حال حاضر از سنتورین در لیست بلندترین درختان جهان پیشی گرفته است.

 

درخت منارا.jpg
منارا از بلندترین درختان دنیا 

 

1. هایپریِن (ارتفاع: 115.92 متر)

و بالاخره مادربزرگ همه درختان بلند قامت و بلندترین درخت دنیا، هایپرین! این درخت عظیم‌الجثه از گونه چوب سرخ (سکوویا سمپرین) در سال 2006 کشف شد. این درخت به ‌حدی بلند است که قسمت بالایی آن دیده نمی‌شود. هایپرین در پارک ملی رد-وود کالیفرنیا، درمیان نمونه‌های فوق‌العاده دیگری ازجمله هلیوس (با ارتفاع 114.1متر)، ایکاروس (با ارتفاع: 113.1متر) و ددالوس (با ارتفاع: 110.8متر) به‌صورت مخفی و پنهانی زندگی می‌کند.

 

هایپریِن
بلندترین درخت دنیا
بلندترین درخت
 بلندترین درختان جهان

سخن آخر

تصور کنید که قدم زدن در بین این درختان سر به فلک کشیده به خصوص برای علاقمندان به جنگل گردی چقدر لذت‌ بخش خواهد بود. البته بخشی از بلندترین درختان جهان را فقط می‌توانید از عکس‌ها و فیلم‌های طبیعت تماشا کنید و همانطور که در عکس‌ها نیز دیدید، عظمت آن‌ها از تصاویرشان هم پیداست. توصیه می‌کنیم اگر به این موضوع علاقه‌مند بودید به بزرگترین درخت بزریل که شبیه به یک جنگل است، نگاهی بیندازید تا شاهد خاص‌ترین درخت حال حاضر جهان باشید. 

 

منبع: