شهر خبر

ویژه های مشرق؛

عبدی: روحانی مجبور به پذیرش ارز ۴۲۰۰ تومانی شد/ مردم ایران بخاطر آمریکاستیزی، «پریشان حال» هستند!

ویژه ها

طیف اصلاح طلب که دیروز واردات واکسن کرونا را به برجام و FATF گره زده بود، امروز سراغ اصلاح یارانه ها رفته و موفقیت این طرح را به احیای برجام و پذیرش FATF منوط کرده است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با    «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** مردم ایران بخاطر آمریکاستیزی، «پریشان حال» هستند!

«احمد نقیب زاده» فعال اصلاح طلب که پیش از این مدعی بود «باید برای رضایت خاطر اروپا، بُرد موشک هایمان را کاهش دهیم» در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «یکی از دلایل مهم پریشان‌حالی مردم و دولت هم به سیاست خارجی بازمی‌گردد. گفتمان سیاست خارجی ما مربوط به دهه ۸۰ میلادی است که هنوز فروپاشی شوروی رخ نداده‌ و جهان دوقطبی بود. مبارزه با امپریالیسم ‌معنا داشت. بعد از فروپاشی شوروی هم اگر یک دهه همان سیاست استقرار پیدا می‌کرد، شاید عواقب منفی در بر نداشت اما در ۲۰ سال گذشته دنیا به سرعت تغییر کرده و این مفاهیم، معنا و بار ارزشی‌شان را از دست داده‌اند. طبیعی است که از آن زمان تاکنون دنیا متحول شده، جامعه متحول شده و دستگاه دیپلماسی حاضر نیست پابه‌پای تحولات اجتماعی پیش بیاید و این فاصله‌ای که به وجود آمده به نفع دولت، ملت و کشور نیست.»

همچنین «محمود جام ساز» فعال اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «اخیرا” وضعیت اقتصادی کشور پس از اجرای طرح یارانه‌های جدید و برداشتن ارز ترجیحی به سمت و سوی گرانی‌ و افزایش قیمت انواع کالاها و خدمات حرکت کرده است و این اتفاق علیرغم وعده‌هایی است که دولت در ابتدای آغاز کار خود به مردم داده بود. امروز مردم برعکس این وعده‌ها را در زندگی خود احساس می‌کنند. از سوی دیگر شاهد کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارزهای دیگر هستیم و دلار از ۳۱ هزار تومان هم فراتر رفته است و اگر توافق برجام حاصل نشود که به نتیجه رسیدن آن نیز بعید به نظر می‌رسد، قیمت‌ها بالاتر هم خواهد رفت.   علت به وجود آمدن این مشکلات این است که درآمدهای نفتی و مالیاتی کشور به هیچ وجه پاسخگوی مصارف نیست.»

عبدی: روحانی مجبور به پذیرش ارز ۴۲۰۰ تومانی شد/ مردم ایران بخاطر آمریکاستیزی، «پریشان حال» هستند!

حامیان رویکرد منسوخ شده و منقضی شده ی «ارباب-رعیتی» به حامیان استقلال و عزت و پیشرفت ایران خرده می گیرند که چرا مقابل خوی زورگویی و غارتگری آمریکا سر خم نمی کنید؟ و چرا مخالف استکبار هستید؟

به این نمونه توجه کنید: در شهریور ۹۹ رئیس جمهور صربستان با خفت و خواری در مقابل ترامپ نشست؛ با اینحال اصلاح طلبان این رفتار را نشانه عقلانیت سیاسی دانسته و رئیس جمهور صربستان را انسانی سرافراز و متعهد به منافع ملی نامیدند! این در حالی است که تحلیلگران و رسانه ها خارجی، رفتار رئیس جمهور صربستان را رفتاری تحقیرآمیز و ذلت بار توصیف کردند.

در همین رابطه نشریه «صدا» از اقدام تحقیرآمیز رئیس جمهور صربستان استقبال کرده و از رفتار عجیب وی تمجید کرد. این نشریه اصلاح طلب در همین رابطه در مطلبی نوشت: «آیا اقداماتی از جنس کنش رئیس‌جمهور صربستان را باید مایه شرمساری او دانست؟     

عبدی: روحانی مجبور به پذیرش ارز ۴۲۰۰ تومانی شد/ مردم ایران بخاطر آمریکاستیزی، «پریشان حال» هستند!

فرض کنیم سیاستمدار صرب همچون متهمی در اتاق بازجویی و حتی یک برده در مقابل همتای آمریکایی خود نشسته است؛   اگر منافع صربستان چنین اقتضایی کند،   باید اقدام رئیس‌جمهور این کشور را تمسخر کرد یا باید آن را عقلانیتی سیاسی خواند!؟     رئیس‌جمهور صربستان در بلندمدت سیاستمداری خواهد بود سرافراز و متعهد به منافع ملی، حتی اگر در کوتاه مدت بی‌هنران مدعی او را به باد تمسخر بگیرند...از نگاه رسانه‌های منتقد عکسی که ترامپ از مذاکره و مذاکره‌کننده می‌پسندد، این استهمچون برّه‌ای در مذبح و برده‌ای در مسلخ».

مدل مطلوب افراطیون اصلاح طلب برای سیاست خارجی ایران در مواجهه با آمریکا، قرارگرفتن یک برده در مقابل ارباب خود است؛ و به عبارت دیگر قرارگرفتن یک برّه در مذبح است. بر همین اساس این طیف به راحتی پیشنهاد کاهش بُرد موشک هایایران برای کسب رضایت دولت های غربی را مطرح می کند.

در مدل مطلوب جریان تندرو اصلاح طلب، باید بر هر آنچه که مولفه قدرت برای ایران محسوب می شود، از صنعت هسته ای تا توان دفاعی و قدرت منطقه ای و...چوب حراج زده شده و دودستی تقدیم ارباب شود.

بر همین اساس یکی از الگوهای طیف تندرو اصلاح طلب در سیاست خارجی، «معمر قذافی» است. همان شخصی که با اعتماد به آمریکا و اروپا، توان هسته ای خود را بار کشتی کرده و آن را تقدیم آمریکا کرد؛ اما در نهایت اعتماد وی به طرف غربی به مرگی ذلت بار منجر شد.

واقعیت این است که برای افراطیون اصلاح طلب، لغو تحریم ها و گشایش اقتصادی اصلا محلی از اعراب ندارد؛ که اگر داشت وقتی وزیر خارجه سلبق علیرغم وعده و وعیدهای فراوان دولت درباره فتح الفتوح و لغو یکباره تحریم ها، گفت «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود» برای او سوت و کف و هورا نمی کشیدند.

«سعید حجاریان» از افراطیون اصلاح طلب و از بازداشت شدگان فتنه ۸۸ پیش از این گفته بود: «در الگوی مذاکره با خارج، ابتدا باید پذیرفت بر نفس مذاکره ایرادی مترتب نیست چه با جمهوری‌خواهان چه با دموکرات‌ها، چه بی‌واسطه و چه باواسطه...از تقاطع دو متغیر «خارج» و «مذاکره»...مقرر است میان دولت‌های خارجی و نظام مذاکراتی صورت بگیرد که اولا در رفتار نظام تغییراتی ایجاد شود و ثانیا بر سر مسائلی از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای،  موشکی و اتمی توافقاتی حاصل شود.».

نکته قابل توجه دیگر اینکه طیف اصلاح طلب که دیروز واردات واکسن کرونا را به برجام و FATF گره زده بود، امروز سراغ اصلاح یارانه ها رفته و موفقیت این طرح را به احیای برجام و پذیرش FATF منوط کرده است.

** عبدی: روحانی مجبور به پذیرش ارز ۴۲۰۰ تومانی شد

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «عباس عبدی» فعال اصلاح طلب نوشت: «روحانی...تحت تاثیر رفتار نواصولگرایان و برخی خطاهای خودش، مجبور به پذیرش ارز ۴۲۰۰ تومانی شد... اکنون پرسش این است که آیا دولت رییسی کار دیگری جز حذف این ارز می‌توانست انجام دهد؟ آیا این طرح موفق خواهد شد؟ اصلاح‌طلبان و منتقدان در برابر این طرح چه موضعی می‌توانند داشته باشند؟»

در ادامه این مطلب آمده است: «به‌طور قطع اجرای این طرح از حیث یکدستی نیروهای دولت و حکومت و سکوت نسبی منتقدان با مانعی بیرونی مواجه نمی‌شود. مانع اصلی احتمالا در ایرادات درونی طرح است که متاسفانه جزییات ابعاد آن روشن نیست و حتی طرح در حال تغییر است، به ویژه اینکه قانون مجلس در توزیع کوپن نیز باید اجرا شود. به نظر می‌رسد که مدیریتی متمرکز و با سخنگویی مسلط در اجرای این طرح وجود ندارد و در همین آغاز کار ناهماهنگی‌ها زیاد است و از همه مهم‌تر اینکه بدون حل برجام چشم‌انداز روشنی نخواهد داشت

عبدی: روحانی مجبور به پذیرش ارز ۴۲۰۰ تومانی شد/ مردم ایران بخاطر آمریکاستیزی، «پریشان حال» هستند!

این فعال اصلاح طلب مدعی شده است که روحانی مجبور شد ارز ۴۲۰۰ تومانی را بپذیرد. این ادعا در حالی است که در سال ۹۷ و پس از اعلام سیاستگذاری دلار ۴۲۰۰ تومانی، جریان اصلاح طلب و رسانه های منتسب به این جریان آنقدر ذوق زده بود که بلافاصله تصویر جهانگیری را در لباس سوپرمن منتشر کردند و دولت روحانی را منجی وضع اقتصادی کشور جا زدند.

در اردیبهشت ۹۷ و دقیقا در مقطعی که کارشناسان و صاحبنظران با دلایل فنی به مخالفت با دلار ۴۲۰۰ تومانی پرداختند، روزنامه اعتماد با دفاع تمام قد از این طرح غیرکارشناسی و غلط در گزارشی نوشت: «بازگشت اسحاق؛ اعتماد از حضور مقتدرانه جهانگیری برای حل بحران ارزی گزارش می دهد.»

این روزنامه اصلاح طلب در همان شماره در مطلبی با عنوان «میدان داری ارزی جهانگیری» به قلم «عبدالله ناصری» مشاور خاتمی نوشت: «تصمیم قاطع دولت در مورد تک‌نرخی شدن ارز به همت آقای جهانگیری گرفته شد. نوسانات بازار ارز بسیار حساس و بحرانی بود و دولت باید زودتر از اینها دراین‌باره تصمیم می‌گرفت. بالاخره هم آقای جهانگیری به عنوان میدان‌دار این ماجرا تصمیم خوبی گرفت

اصلاح طلبان در حالی از یک طرح غیرکارشناسی و عجولانه دفاع کردند که بعدها این طرح، خسارات هنگفتی به مردم تحمیل کرد. و اما اکنون دولت رئیسی در مسئله یارانه ها، در صدد توقف خسارت های بی تدبیری دولت روحانی و جبران تا حد ممکن آن در زندگی مردم است. به همین دلیل هم به جای پنهانکاری، شفاف سازی کرده و صادقانه با مردم سخن گفته است.  

دولت قصد دارد  برای کاهش شکاف طبقاتی تشدید شده در اثر همان سوء تدبیر، یارانه کالا های اساسی را که  در جیب رانت خواران می ریخت، به خود مردم بپردازد؛ که البته در مرور زمان، به شکل  کالا برگ خواهد بود.

با اینحال جریان اصلاح طلب نه حاضر است مسئولیت اشتباه بزرگ خود را بپذیرد و نه شهامت و صداقت لازم را دارد تا از اقدام مثبت دولت رئیسی حمایت کند.