شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بنزین#آتش#پمپ بنزین

آتش زدن پمپ‌بنزین‌های توتال

تظاهرات ضد فرانسوی مردم چاد و آتش زدن پمپ‌بنزین‌های توتال

صدها تن از مردم کشور چاد از جمله دانشجویان این کشور در تظاهرات ضد فرانسوی چندین پمپ بنزین «توتال» حمله کردند.

به گزارش مشرق، صدها تن از مردم کشور آفریقایی چاد تظاهرات ضد فرانسوی برگزار کردند.

به نوشته وبگاه «آفریکا نیوز» معترضان با حضور نظامی فرانسه در این کشور و حمایت از «ادریس دبی ایتنو»، رئیس جمهور انتقالی که از زمان مرگ پدرش در سال ۲۰۲۱ در قدرت بوده، مخالف هستند.

بر اساس این گزارش، معترضان روز شنبه  به نماد قدرت استعماری فرانسه از جمله چندین پمپ بنزین «توتال» حمله کردند. این تظاهرات عمدتاً با حضور دانشجویان همراه با موتورسیکلت همراه بود و شعار «فرانسه برو بیرون» سر می‌دادند.

یکی از معترضان گفت: «الان فرانسه در سیاست دخالت می کند. اکنون کل خاک چاد توسط ارتش فرانسه اشغال شده است. ارتش فرانسه به فکر ثروت زیرزمینی چاد و نه به فکر رفاه مردم چاد است.»

«ادریس دبی ایتنو»، رئیس جمهور سابق چاد به مدت ۳۰ سال رهبری یک رژیم خودکامه را برعهده داشت و در آوریل ۲۰۲۱ در جریان شورش در شمال کشور در نبرد کشته شد.

این گزارش حاکیست، پلیس چاد برای متفرق کردن صدها معترض که در یک تظاهرات ضد فرانسوی به خیابان‌های پایتخت و دیگر شهرها آمدند و شاهد تخریب برخی از مشاغل مرتبط با فرانسه بود، از گاز اشک‌آور و استفاده از آب استفاده کرد.

با کاهش نفوذ فرانسه در مستعمرات سابق خود و اعتراضات در کشورهایی مانند مالی، بورکینافاسو و نیجر، مردم  خواستار برای افزایش روابط نظامی با روسیه به جای فرانسه  هستند.

منابع خبری چتدی قبل از تظاهرات مردم کشور آفریقایی مالی علیه فرانسه و حضور نظامی در این کشور خبر دادند.

 به گزارش منابع خبری، مردم در شهر «باماکو» پایتخت مالی علیه تحریم‌هایی که توسط فرانسه آغاز شده، تظاهرات کردند. تظاهر کنندگان در حالی که با پوسترهای «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در این تظاهرات حضور داشتند، پرچم‌های فرانسه را  آتش زدند.

مالی از مستعمره‌های سابق فرانسه بود و مردم این کشور بارها علیه فرانسه تظاهرات کرده‌اند. چندی قبل شهروندان مالی در اعتراض به اسلام‌ستیزی فرانسه تصاویر رئیس جمهور فرانسه را آتش زدند. در پایگاه نظامی فرانسه  در مالی که بزرگ‌ترین پایگاه نظامی این کشور در خارج فرانسه است ۵۱۰۰ نظامی حضور دارند.

منبع: فارس