جنگ دوم قره باغ به بخشی از تاریخ ما مبدل شد

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در مراسم افتتاحیه فرودگاهی در ترکیه گفت که جنگ دوم قره باغ تاریخ معمول و باشکوه این کشور است.

به گزارش خبرگزاری «نیوز آرمنیا» « الهام علی اف » رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در این زمینه گفت: «از اولین ساعات جنگ تا آخرین روز جنگ، برادرم (اردوغان) با ما بود، مردم برادرترکیه با ما بودند.جنگ دوم قره باغ تاریخ مشترک و باشکوه ماست، ما به ۳۰ سال اشغال پایان دادیم.»

وی در ادامه افزود: «سخنان "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهور ترکیه  که گفت آذربایجان تنها نیست، ترکیه با آذربایجان است برای ما پیام بسیا جدی بود. تا آخرین لحظه جنگ تا برافراشته شدن پرچم آذربایجان در شوشا، ترکیه از ما حمایت کرد،پشتیبان ما بود. مردم آذربایجان هرگز این برادری را فراموش نمی‌کنند.»

جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس با امضای «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه پایان یافت و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد. با این حال، این دو کشور کماکان در نقاط مرزی باهم مشکل دارند و طرفین  همدیگر را به نقض آتش بس متهم می‌کنند.

در رویدادی مرتبط با قره باغ،  وزیر امور خارجه آذربایجان روز شنبه  اعلام کرد که باکو آماده عادی سازی روابط با ارمنستان از جمله امضای توافقنامه صلح و آغاز روند تحدید حدود مرزها است.

«جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه آذربایجان در بیانیه‌ای که از سوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان منتشر شد، گفت: «اقداماتی برای آغاز روند مذاکرات در مورد توافقنامه صلح از جمله تعیین روسا و شکل کمیسیون های ملی تعیین حدود مرزهای بین دو کشور انجام شده است.»

وی گفت که مناقشه قره باغ مربوط به گذشته است و وظیفه اصلی باکو این است که سرزمین‌هایی را که در جنگ ۲۰۲۰ به تصرف خود درآورده‌اند باز‌سازی کند و با احیای روابط اقتصادی و ارتباطی، صلح و ثبات منطقه‌ای بلندمدت را تضمین کند.

یکی از دیپلمات‌‌های ارشد ارمنستان نیز واکنش مثبتی به صلح با باکو نشان داد. «ادموند ماروکیان» از دیپلمات‌های ارشد ارمنستان در مصاحبه تلویزیونی گفت، ارمنستان آماده است تا مذاکرات بر سر توافقنامه صلح و عادی سازی روابط را آغاز کند و بر اساس منشور سازمان ملل، روابط بین دولتی برقرار کند.