شهر خبر

‍ همان همیشگی؛ لیبرال های ناگهان چگوارا شده

به گزارش مشرق، محمد ایمانی فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: از طنز های خنک روزگار، یکی هم این است که رسانه های  وابسته به مدیریت اشرافی و غربگرا، ناگهان ضد لیبرال شوند و دولت رئیسی را بر اساس عملیات دیکته شده از سوی کارفرمایان، "نئو لیبرال" وانمود کنند!

کانال اجاره ای "انتخاب"، که نامش با شهرام جزایری (مفسد اقتصادی دهه ۸۰) پیوند خورده، ویدئویی سر هم بندی کرده با عنوان "انقلابی‌های نئولیبرال"، و به اقدام اصلاحی دولت، برچسب لیبرالی زده است.

کانال وابسته به حزب پدرخوانده اصلاح طلبان (اتحاد ملت) هم متن مشابهی منتشر کرده با عنوان "دولت نئولیبرال رئیسی، دولت چپ گرای روحانی" و نوشته : "سالها دولت روحانی و هاشمی را متهم کردند به نئولیبرال بودن. اما امروز با از آزادسازی ارز ترجیحی و سپردن قیمت ها به «بازار» حرف می زنند".

اولا اگر لیبرال و نئولیبرال تعبیری منفور در ایران است که حتما هست، غربگرایان مجسمه این تابلوی منحطی هستند که تا همین اواخر به آن تظاهر می کردند. پس لیبرال بودن اسباب سرشکستگی است و نه افتخار. این دشت اول حضرات!

ثانیا رویکرد اقتصادی آنها در دولت روحانی، همان به نسخه های سوپر لیبرالی بود؛ چه در اعتماد و تبعیت از آمریکا، و چه رها سازی قیمت ها که به تورم ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ درصد در اقلام مختلف ظرف ۸ سال انجامید.

سه برابر کردن قیمت بنزین (پس از اقدام عوام فریبانه حذف سهمیه بندی ظرف ۴ سال و تحمیل قاچاق ۱۴۴ هزار میلیاردی) اقدامی سوپر لیبرالی بود بود؛ همچنان که حذف یواشکی و بی سر و صدای یارانه ۲۰ قلم کالا ، بعد از نابودی ۶۰ میلیارد دلار ارز.

دولت رئیسی در موضوع یارانه ها، راسا کاری را شروع نکرده، بلکه در صدد توقف خسارت های بی تدبیری دولت روحانی و جبران تا حد ممکن آن در زندگی مردم است. به همین دلیل هم به جای پنهانکاری، شفاف سازی کرده و صادقانه با مردم سخن گفته است.

در عین حال، قصد دارد  برای کاهش شکاف طبقاتی تشدید شده در اثر همان سوء تدبیر، یارانه کالا های اساسی را که  در جیب رانت خواران ریخت، به خود مردم بپردازد که البته در مرور زمان، به شکل  کالا برگ خواهد بود.

روشن است که کالا برگ (تامین حداقل معیشت طبقات ضعیف) موضوعیت چندانی در اقتصاد کاپیتالیستی ندارد، اگر چه همان جا هم مجبور به برخی حمایت ها شده اند و مثلا در آمریکا نزدیک ۵۰ میلیون نفر کوپن غذا می گیرند.

 جالب این که کانال های مورد بحث و سیاسیون کارفرمای آنها، تا همین چند وقت قبل و از موضع لیبرالی، روش واگذاری کالابرگ را به سخره می گرفتند و کمونیستی می خواندند، اما حالا اقدامات درست رئیسی، آنها را مجبور کرده فیگور "چگوارایی" گرفته و روحانی را چپ گرا وانمود می کنند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.