شهرخبر
حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی:

جریان قرآنی در فضای آموزش عالی کشور ریشه‌دار است

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌‌ها با ذکر این مطلب که جریان قرآنی، جریانی ریشه‌دار در فضای آموزش عالی کشور است، گفت: کهن‌ترین جشنواره در فضای علمی کشور ما جشنواره قرآنی است.

مصطفی رستمیبه گزارش ایکنا، مراسم اختتامیه بیست و ششمین جشنواره قرآنی هد هد ویژه اساتید، دانشجویان و کارکنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور برگزیدگان این رویداد و جمعی از مسئولان امروز یکشنبه، 25 اردیبهشت‌ماه 1401 در سالن آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران برگزار شد.

مراسم با قرائت قرآن عدنان مؤمنین، نفر اول رشته قرائت تحقیق در بخش کارکنان که از استان خوزستان در این دوره از مسابقات شرکت کرده بود، آغاز شد، در ادامه حسین قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران طی سخنانی گفت: هیچ کسی نخواهد توانست به عمق قرآن دست یابد و این فقط برای حضرات معصومین مقدر است و مابقی به اندازه سیر وجودی خود از درجاتی از قرآن بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه هر جا بشر پیشرفت کرده رد پایی از قرآن وجود دارد، افزود: این جلسات کمک می‌کند تا به اساس قرآن پی ببریم، امیدواریم شامل کسانی نشویم که قرآن می‌خوانند اما مورد لعنت آن قرار می‌گیرند، دقت کنیم که همیشه با خدا باشیم تا انوار آن بر ما ظاهر شود، تمام گرفتاری‌های ما از هوای نفس است، امثال شهید رجایی الگویی اجرایی مسئولان است و اگر مسئولان آن الگو را پیاده کنند مشکلی نخواهیم داشت، تمام مشکلات جمهوری اسلامی از بی‌تقوایی است.

قناعتی گفت: به امید روزی که با ظهور صاحب‌الزمان(عج) اساس قرآن و مفهوم واقعی آن را درک کنیم و عدالت و اوج معنویت که هئدف خلقت انسان است، ظاهر شود.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه بابت برگزاری جشنواره قرآنی هد هد سپاسگزارم، در سخنانی درباره آنچه که در توجه به قرآن از ما خواسته شده است، اظهار کرد: رسول اکرم(ص) در روایتی فرموده است: هنگامی که فتنه‌ها چون پاره‌های شب تار شما را در خود پیچید، به قرآن روی بیاورید. قرآن راهکار نجات در تاریکی‌های قیرگون فتنه‌هاست، امام علی(ع) نیز فرموده است: بدانید که این قرآن، آن خیرخواهی است که هرگز جز خیر از او نخواهید دید و هرگز گمراهی در او اتفاق نمی‌افتد، وقتی به تعالیم قرآن مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که دوگونه وعده در قرآن داده شده است، بعضی از وعده‌های قرآن قطعی و برخی دیگر مشروط است، وعده قطعی مثل قیامت است، وعده‌های مشروط نیز غالباً درباره عذاب یا قوانین و سنت‌های حاکم بر دنیاست، یکی از وعده‌های قطعی، وعده ابتلا و امتحان است، گاهی خداوند با تأکید یا دو بار تأکید می‌فرمایند که حتماً امتحان خواهید شد.

وی با اشاره به آیه 179 سوره آل عمران، «مَا كَانَ اللَّهُ لِيَذَرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى مَا أَنْتُمْ عَلَيْهِ حَتَّى يَمِيزَ الْخَبِيثَ مِنَ الطَّيِّبِ؛ خدا بر آن نيست كه مؤمنان را به اين [حالى] كه شما بر آن هستيد واگذارد تا آنكه پليد را از پاك جدا كند»، بیان کرد: اینگونه نیست که خداوند اجازه دهد بدون امتحان عبور کنیم مگر اینکه جدا شدن پاک‌ها از ناپاکان اتفاق بیفتد، خداوند بنا دارد بعضی‌ها را با بعضی دیگر بیازماید، امیرالمؤمنین(ع) در جایی در توصیف جنگ‌های صدر اسلام به حماسه‌ها و رزم‌آوری‌های سپاه مشرکان اشاره می‌کند، یعنی اینگونه نبوده که پیروزی بر سپاه سه برابری دشمن کار آسانی باشد.

رستمی افزود: خداوند در آیه 142 سوره آل عمران می‌فرماید: «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ؛ آيا پنداشتيد كه داخل بهشت مى‌شويد بی‌آنكه خداوند جهادگران و شكيبايان شما را معلوم بدارد»، بهشتی که به خوبان وعده داده شده به راحتی قابل دستیابی نیست، «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا؛ آيا پنداشتيد كه داخل بهشت مى ‏شويد و حال آنكه هنوز مانند آنچه بر [سر] پيشينيان شما آمد بر [سر] شما نيامده است آنان دچار سختى و زيان شدند و به [هول و] تكان درآمدند»، (بقره/214)، آیات معروف سوره عنکبوت «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ؛ آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم رها مى‌شوند و مورد آزمايش قرار نمى‏‌گيرند» نیز مؤید این مطلب است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: حتماً در دل فتنه‌ها این اتفاق می‌افتد که انسان‌های راستگو از اهل کذب شناخته می‌شوند، باید راست و ناراست از هم جدا شوند و این اتفاق در کوره ابتلا رخ خواهد داد.

وی خطاب به حاضران در جلسه بیان کرد: شما عزیزان قرآنی باید هدایت‌گر جامعه هم باشید، بعضی‌ها مشمول شفاعت قرآن هستند به آن‌ها گفته می‌شود بخوان و بالا برو، برخی هم مورد نفرین قرآن هستند، اما چطور مشمول شفاعت قرآن قرار بگیریم اینطور که با تمام وجود حامل قرآن باشیم. در مقاطع مهمی در تاریخ کشورمان و دنیا قرار داریم، در سه چهار فرمایش اخیر، حضرت آقا شنیده‌اید که ایشان به موضوع پیچ تاریخی اشاره کرده‌اند، به اتفاقات دنیا به عنوان یک اتفاق ساده نباید نگریسته شود، انتخاب‌ها نشان می‌دهند که گوهر وجود انسان‌ها در چه وضعیتی است. بر قرآنیان است که هدایت‌گر جامعه باشند و ان‌شاءالله که این جامعه شایسته تمدن نوین اسلامی و طلوع خورشید ولایت عظمی بر آن باشد تا حضرت صاحب‌الزمان(عج) بیاید و حقایق قرآن را بر ما روشن کند.

رستمی با ذکر این مطلب که جریان قرآنی، جریان ریشه‌دار در فضای آموزش عالی کشور است، اظهار کرد: کهن‌ترین جشنواره در فضای علمی کشور ما جشنواره قرآنی است، در میان همه گردهمایی‌ها و رویدادهای علمی، ورزشی و فرهنگی، آن چیزی که بیشتر از سایر چیزها مورد اقبال عزیزان دانشگاهی قرار می‌گیرد، رویداد قرآنی است و علی‌رغم محدودیت‌ها و سختی‌هایی که در دوران کرونا اتفاق افتاد، استقبال به نسبت سال گذشته بهتر بود و عطر انس و همراهی با قرآن معطرکننده فضای دانشگاه‌های ما شد.

سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان و رونمایی از ترتیل کل قرآن کریم بخش‌های بعدی مراسم بودند.

گروه هم‌خوانی ثامن‌الائمه(ع) از آبادان نیز در ادامه به اجرای برنامه پرداخت و بعد از آن از خانواده مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحسن شفیعی، رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌های خوزستان تجلیل شد، همچنین در خاتمه بخش اول این مراسم در نوبت صبح گروهی دیگر از برگزیدگان نیز تجلیل شدند.

انتهای پیام