شهر خبر

رئیس سازمان نظام پرستاری مطرح کرد؛

انتقاد از تسویه حساب با برخی پرستاران/ وضعیت تعرفه های پرستاری

انتقاد از تسویه حساب با برخی پرستاران/ وضعیت تعرفه های پرستاری

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، به تشریح مهم ترین مسائل و مشکلات جامعه پرستاری در دوران پاندمی کرونا پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد میرزابیگی، روز یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی پرستار در محل سازمان نظام پرستاری برگزار شد، گفت: ایران از جهاتی در بحث پرستاری بسیار پیشرفته‌تر از خیلی از کشورهای دیگر است.

وی افزود: عدم رعایت نیروی انسانی در حوزه پرستاری هنوز به استانداردهای لازم نرسیده و کرونا این واقعیت را ثابت کرد که نیاز به پرستار در بالین لازم است. اگر گروه پرستاری را در نظر بگیریم، نزدیک به ۲۰۰ شهید پرستار داریم و تعدادی هم جانباز کرونایی شده اند.

میرزابیگی ادامه داد: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت که سرمایه گذاری برای پرستاری است، در واقع تاکید مقام معظم رهبری است.

وی افزود: رهبری صراحتاً فرموده اند که پرستاری را تقویت کنید و اگر اینگونه نشود، پرستاری آسیب خواهد دید.

میرزابیگی گفت: پرستاری ایران همیشه در رتبه‌های بالای پرستاری در جهان قرار داشته است.

وی افزود: در دوره پنجم سازمان نظام پرستاری، تلاش شد در عمل به شعارها صادق باشد و عملگرایی و نتیجه گرایی داشته باشد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: تلاش کرده ایم بر اساس نیاز مردم، خدمات پرستاری را ارائه بدهیم.

وی افزود: اما میثاق ما با دستگاه‌های اجرایی و قانونگذاری، بر سر منافع سلامت مردم و پرستاری است. لذا، توجه به مراقبت‌های پرستاری، در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد.

میرزابیگی گفت: ما قبل از طرح مشکلات پرستاران، معتقدیم فعل مراقبت‌های پرستاری عین فعل درمان، استانداردهای خودش را داشته باشد.

وی افزود: بر اساس برنامه‌ای که شروع کرده ایم، اهدافی را دنبال می‌کنیم و مکمل معاونت پرستاری وزارت بهداشت هستیم‌.

میرزابیگی گفت: پیگیری تحقق استانداردهای پرستاری کار سازمان صنفی پرستاران است.

وی افزود: ۴ پرستار به ازای حداقل هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت و هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت، حداقل ۶ نفر پرستار است که ما حدود ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی را داریم.

میرزابیگی گفت: متأسفانه نیروی پرستاری در کشور با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد و باید در یک روند معقولی، مجوزهای استخدام به وزارت بهداشت داده شود.

وی افزود: در اواخر دولت قبل مجوزهایی گرفته شد که صرف تخت‌های جدید بیمارستانی شد.

میرزابیگی گفت: در بازدیدی که از یک بیمارستان داشتم، در بخش اطفال یک پرستار برای ۳۳ تخت حضور داشت که آسیب کمبود پرستار متوجه سلامت مردم می‌شود.

وی افزود: در شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، چرا با برخی از نیروهای پرستاری تسویه حساب می‌شود، در حالی که با کمبود ۱۰۰ هزار نیروی پرستاری مواجه هستیم.

میرزابیگی ادامه داد: برخی از دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به تسویه حساب با پرستاران اقدام می‌کنند که قابل قبول نیست.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اشاره کرد و افزود: خوشبختانه شرایط اجرایی شدن این قانون فراهم شده و به همه بخش‌های دولتی و خصوصی نیز ابلاغ شده و ردیف اعتباری نیز در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده و کم کم به سمت اجرای آن پیش می‌رویم.

وی گفت: البته فعلاً پیش نویس اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تهیه شده و نباید نگران باشیم. به طوری که نیروهای اورژانس نسبت به درصد کم آن اعتراض دارند که قطعاً افزایش خواهد یافت.

میرزابیگی ادامه داد: از اول دی ماه ۱۴۰۰ که قول پرداخت داده شد، هر وقت بسته‌های خدمتی آماده شد، تمامی معوقات از همان اول دی محاسبه و پرداخت خواهد شد.

وی افزود: صورت جلسات شیوه پرداخت امضا شده و هیچ شک و شبهه‌ای در روند اجرای آن وجود ندارد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: خدمات تحت پوشش بیمه سلامت قرار خواهد گرفت و مردم بر اساس همین پوشش بیمه‌ای، می‌توانند برای خدمت پرستاران به بیماران مزمن در منزل، از این خدمات استفاده کنند.

وی افزود: پرداخت‌ها در نظام سلامت عادلانه نیست که امیدوارم با اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، به سمت عادلانه شدن پرداخت‌ها حرکت کنیم.

میرزابیگی گفت: هر اقدامی در بحث تعرفه گذاری و یا سایر دستاوردها انجام می‌دهیم، شامل بخش‌های دولتی و غیر دولتی است. اگرچه با بخش دولتی شروع می‌شود.

وی افزود: در حوزه کرونا یک طرحی در مجلس شورای اسلامی ناقص مانده و خروجی لازم را نداشته است. مخصوصاً در بحث استخدام نیروهای پرستاری و شهدای سلامت در دوران کرونا، که لازم است پیگیری شود.

میرزابیگی گفت: ما فقط مطالبات پرستاران را دنبال نمی‌کنیم و در سایر حوزه‌ها از جمله مسکن، برنامه‌هایی را در دستور کار داریم و پیگیری می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا تاکنون پرداختی بابت تعرفه‌های پرستاری انجام شده است یا خیر، افزود: چون برآوردها انجام نشده، هنوز پرداختی بابت تعرفه‌های پرستاری نداشته ایم.