شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سینمای ایران#سعید

آغاز یک جریان نو پس از کیارستمی و فرهادی.

به گزارش هنر ام‌روز، خبرگزاری AFP فرانسه در آستانه جشنواره کن در مطلبی به قلم اریک راندولف از پنج استعدادی نام برده که در جشنواره کن امسال باید آنها را تماشا کرد. در این مطلب آمده:«با تمام چالش‌هایی که بر فیلمسازان ایرانی اعمال می‌شود، سینمای ایران زنده و در حال رشد است، با شخصیت‌هایی مانند فرهادی و پناهی که جوایز زیادی را در دنیا کسب کرده‌اند. آیا سعید روستایی هم می‌تواند به این نام‌ها بپیوندد؟ در 23 سالگی او با تریلر پلیسی نفسگیرش «متری شیش و نیم» نظرها را به خود جلب کرد و حالا «برادران لیلا» را در کن دارد که درباره یک خانواده با مشکلات اقتصادی سخت در اقتصاد فلج کننده و تحریم زده ایران است.»

در این مطلب همچنین از آثار دیگری مثل «قصیده گاو سفید» و «شیطان وجود ندارد» و البته «قهرمان» به عنوان فیلم‌های موفق جریان نوی سینمای ایران در فرانسه نام برده می‌شود و نوشته شده:«این فیلم‌ها نوعی واقع‌گرایی اجتماعی را نمایش می‌دهد، آنها پرتره‌ای بسیار خاکی و صمیمی از افراد مستاصلی را در جامعه‌ای نمایش می‌دهند که بین سنت و مدرنیته گیر کرده‌اند.»

سایت فرانس 24 در مطلبی از قدرت گرفتن فیلم‌های ایرانی در میان مخاطبان فرانسوی نوشته. در این مطلب که با عنوان «متنوع و قدرتمند» در این سایت منتشر شده آمده:«تنوع گستره‌ای از فیلم‌های ایرانی در سال گذشته نظر مخاطبین فرانسه را جلب کرده که تمایل دارند نگاهی به درون یک جامعه به طور کلی غیرقابل دسترس بیاندازند. قدرت این آثار در ترکیب با هزینه پایین تولید در ایران، به دوران طلایی سینمای ایران در فرانسه منجر شده است.»

در این مطلب نویسنده ضمن توضیح استقبال مخاطبین از فیلم «قانون تهران» (یا همان متری شیش و نیم ساخته سعید روستایی) نوشته:«تنها در ماه جولای این فیلم حدود 150000 بلیط فرخته و این موفقیت در سینماهای فرانسه 20 سال پیش غیرقابل تصور بود.»

این مطلب نقش مهمی برای عباس کیارستمی با سینمایی فراتر از جغرافیا و اصغر فرهادی برای موفقیت سینمای ایران در فرانسه قائل شده است و نوشته «سینمای ایران از زمان این دونفر به بعد حضوری قوی در فستیوال‌های جهانی داشته. شما می‌توانید بببینید که باقی دنیا هم به این تصویر از ایران که فراتر از تیترخبرها بود علاقه‌مندد شده بودند. ایرانی که فرهادی به تصویر کشید پر از تناقضات خاص خود بود، اما در عین حال جایی مدرن، جوان و پرشور بود.»