شهرخبر

دستگاهی که ناگفته‌های درختان را بازگو می‌کند

دستگاهی که ناگفته‌های درختان را بازگو می‌کند

دستگاهی که ناگفته‌های درختان را بازگو می‌کند
بررسی عمر و سلامت درختان بر جوامع بشری حائز اهمیت است.

به گزارش ثریا در بهار و تابستان زمانی که درختی با تولید برگ، گل  یا میوه آب می‌کشد، جرم آن‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین، دوره نوسان آن طولانی‌تر از زمانی است که در زمستان خشک، شکننده و بدون برگ است. اصطلاح "دوره نوسان" به مدت زمانی که طول می‌کشد تا تنه از یک سمت به سمت دیگر تاب بخورد، اطلاق می‌شود.

به منظور بررسی کاربرد‌های احتمالی اندازه‌گیری نوسان، تیمی از دانشگاه کلرادو در بولدر در سال ۲۰۱۸ شتاب‌سنج‌هایی را روی دو درخت خاکستر سفید در محوطه دانشگاه بستند. در سال‌های بعد، مشخص شد که حرکت نوسانی درختان با دوره‌های رشد و خواب آن‌ها مطابقت داشت و می‌توان از آن برای تعیین زمان شکوفه‌دهی و انتشار گرده نیز استفاده کرد.

دیدر جاگر دانشمند ارشد گفت: توسعه جوانه‌های گل همزمان با افزایش جرم است، زیرا درخت آب بیشتری می‌کشد. با تغییر جرم، دوره نوسان طولانی‌تر می‌شود. دوره نوسان با باز شدن گل‌ها و انتشار گرده کاهش می‌یابد، قبل از اینکه دوره نوسان با جوانه زدن برگ‌هایی که به دنبال گل‌ها در درختان زبان گنجشک دنبال می‌شوند افزایش یابد.

اکنون امید است که استفاده از شتاب‌سنج‌ها بتواند به عنوان جایگزینی کاربردی‌تر برای سایر روش‌های نظارت از راه دور رشد درختان به ویژه در داخل شهر‌ها  باشد.

به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای از درختان، می‌تواند دشوار باشد، وقتی بخواهید یک گونه واحد را که با گونه‌های دیگر مخلوط شده است، در نظر بگیرید. دوربین‌های تایم لپس می‌توانند گران باشند، به علاوه وقتی در محیط‌های شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند، نگرانی‌هایی در مورد حفظ حریم خصوصی ایجاد می‌کنند.

جاگر گفت: شتاب‌سنج‌ها گسسته، پیوسته و تحت تأثیر کنش یا موانع فیزیکی محیط شهری نیستند. ما داده‌های قابل اعتماد و با وضوح بالا دریافت می‌کنیم.

مقاله‌ای در مورد این تحقیق اخیراً در مجله Agricultural and Forest Meteorology منتشر شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران