شهر خبر

ماجرای یک عشق ماندگار و کم نظیر

کدخبر: 495152
محمد محمود خلیل در سال ۱۸۷۷ متولد شده و در سال۱۹۵۳ نیز از دنیا رفت. او در سال ۱۹۳۷ وزیر کشاورزی و در سال ۱۹۳۹ رییس مجلس نمایندگان بود. اما چیزی که باعث شهرتش شد، این بود که او وصیت کرد، قصرش را که شامل صدها تابلوهای نقاشی از سرتاسر جهان است را به عنوان یک موزه برای عموم به نمایش بگذارند. این موزه اکنون به نام موزه محمد محمود خلیل و همسرش شناخته می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز، موزه هنری «محمد محمود خلیل» در مصر، موزه‌ای است که با شروع یک عشق پایه ریزی شد. پایه ریزان این موزه، دختر و پسر جوانی بودند که علاقه مشترکشان جمع آوری تابلوهای نقاشی زیبا از سرتاسر دنیا بود.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، موزه «محمد محمود خلیل» در مشهر جیزه واقع شده؛ از شرق به رود نیل و از غرب به خیابان جیزه مشرف است. این بنا به سبک معماری فرانسوی ساخته شده و توسط باغی بزرگ احاطه شده است.

این موزه امروزه به عنوان یکی از مهمترین موزه‌های هنری در مصر و در خاورمیانه شناخته می‌شود؛ چراکه تابلوهای چند نقاش بزرگ از جمله کلود مونه و ونسان ون‌گوگ را در خود جای داده است.

ماجرای عشقی که یک موزه هنری را بنا کرد

محمد محمود خلیل در سال ۱۸۷۷ متولد شده و در سال۱۹۵۳ نیز از دنیا رفت. او  در سال ۱۹۳۷ وزیر کشاورزی و در سال ۱۹۳۹ رییس مجلس نمایندگان بود. اما چیزی که باعث شهرتش شد، این بود که او وصیت کرد، قصرش را که شامل صدها تابلوهای نقاشی از سرتاسر جهان است را به عنوان یک موزه برای عموم به نمایش بگذارند. این موزه اکنون به نام موزه محمد محمود خلیل و همسرش شناخته می‌شود.

ماجرای تاسیس این موزه از آنجایی آغاز شد که محمد محمود خلیل در سال ۱۸۹۷ تصمیم گرفت برای تحصیل در رشته حقوق به دانشگاه سوربن در پاریس برود. او در آنجا با دختری ساده به نام امیلی هگتور آشنا شد. امیلی موسیقی می خواند و مانند خود محمد علاقه زیادی به جمع آوری آثار هنری داشت. سرانجام محمد محمود خلیل عاشق آن دختر شده و در سال ۱۹۰۳ با او ازدواج کرد. آن دو در مصر و فرانسه با یکدیگر زندگی کردند و به جمع آوری آثار هنری که کار مورد علاقه‌ هر دوی آنها بود پرداختند و آن‌ها را در خانه خود در قاهره نگهداری کردند. پس از مرگشان نیز خانه آن ها که عمارتی بزرگ بود به یک موزه هنری تبدیل شد.

ترمیم قصر محمد محمود خلیل از سال ۱۹۸۹ آغاز شده و پس از حدود شش سال در سال ۱۹۹۵، این عمارت به عنوان موزه بازگشایی شد. تعداد آثار هنری این موزه به ۸۷۶ اثر می‌رسد که شامل تابلوهای نقاشی و مجسمه است. همچنین این موزه دارای یکی از بزرگترین سالن‌های تخصصی در خاورمیانه است که مساحتی بالغ بر ۳۴۰ متر داشته و آثار هنری مصر و جوامع عربی را در خود جای داده است.

ماجرای عشقی که یک موزه هنری را بنا کرد

در اواخر دوره ریاست جمهوری محمد حسنی مبارک بر مصر، یکی از تابلوهای ونگوگ به نام «گل‌های خشخاش با گلدان سفید» که میلون‌ها دلار ارزش داشت، از این موزه دزدیده شد. پلیس اینتر پل بیش از 10 سال است که این سرقت را پیگیری کرده اما نتیجه‌ای حاصل نشده است. این نقاشی بدون هیچ ردی ناپدیی شده است.

ورود افراد مسن، کودکان زیر ۱۵ سال و افرادی با نیازهای ویژه به این موزه مصری رایگان است و بلیت دانش‌آموزان در هر مقطعی نیز شامل تخفیف زیادی می‌شود. همچنین در حال حاضر دارا بودن کارت واکسن کرونا از شرایط وارد شدن به این موزه هنری است.