شهر خبر

روسیه با بستن گاز روی بلغارستان و لهستان برای اروپا شاخ و شانه کشید/ اروپا در زمستان با بحران شدید گاز روبرو می‌شود

روسیه با بستن گاز روی بلغارستان و لهستان برای اروپا شاخ و شانه کشید/ اروپا در زمستان با بحران شدید گاز روبرو می‌شود

کارشناس مسائل فدراسیون روسیه گفت: موضوع بحران جهانی قیمت گندم و روغن تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بوجود آمده در اروپا هم نمود داشته است.

علی ودایع، کارشناس مسائل فدراسیون روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا در خصوص تحریم‌های اعمال شده بر روسیه و تاثیرات آن بر جامعه جهانی گفت: بحران اوکراین در سه بعد قابل بررسی و توجه است؛ بعد اول بحث نظامی است که در میدان جنگ بین روسیه و اوکراین در حال پیشروی است؛ البته اوکراینی که از سمت ناتو تجهیز می‌شود و دارای حمایت پروپاگاندا رسانه ای غرب است و جبهه دوم که جنگ رسانه ای است.  

وی ادامه داد: اما جبهه سومی هم وجود دارد که جنگ اقتصادی است؛ یعنی جنگ اقتصادی بین روسیه به عنوان نماینده‌ای از بلوک شرق سابق به بلوک غرب در حال احیا است، در این جریان جنگ اقتصاد اروپا از زمان فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی تا به امروز تحت هژمونی انرژی گازپروم روسیه قرار داشت. روس‌ها در گذشته بعد از انقلاب‌های مخملی تلاش دارند از این هژمونی خود برای اعمال فشار به اروپا استفاده کنند. 

این کارشناس مسائل فدراسیون روسیه خاطرنشان کرد: روس‌ها و غربی‌ها هر دو طرف در مقوله انرژی دست به اسلحه بردند، آمریکا در حال تلاش است این وعده و امید را بدهد و این استراتژی را به اروپایی تزریق کند که آنها بدون گاز و بدون انرژی روسیه می‌توانند روی پای خودشان بایستند؛ اما روسیه با بستن گاز بر روی بلغارستان و لهستان عملا برای اروپایی ها شاخ و شانه کشید.

ودایع اظهار داشت: نوع رفتار کشورهای اروپایی بخصوص آلمان و اتریش نشان می‌دهد که آنها به نوعی واهمه دارند از این که روسیه گاز را بر روی آن‌ها ببندد و این بحران از اواسط ماه نوامبر و شروع فصل زمستان مشخص و عملا اروپایی‌ها با بحران وحشتناکی روبرو می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به بالار فتن قیمت جهانی مواد غذایی  و تاثیرات آن بر تصریح کرد: ذیل این موضوع بحران جهانی قیمت گندم و روغن تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بوجود آمده در اروپا هم نمود داشته است. امانوئل مکرون که انتظار انتخابات پارلمانی فرانسه را می‌کشد قطعا نگران است هزینه زندگی مردم فرانسه افزایش پیدا کند. بوریس جانسون در جریان انتخابات  محلی بریتانیا به شدت شکست خورد نگران این است که افزایش هزینه‌های زندگی مردم در بریتانیا در نهایت انتخابات پارلمانی بریتانیا را هم تحت تاثیر خودش قرار بدهد. 

این کارشناس مسائل فدراسیون روسیه در پایان گفت: پس در یک جمع بندی نهایی می‌توانیم بگوییم که از یک طرف بلوک غرب تلاش می‌کند با فشار اقتصادی به روسیه هزینه های جنگ اوکراین را بصورت تصاعدی افزایش بدهد؛ از طرف دیگر روس‌ها در حال افزایش هزینه زندگی برای کشورهای اروپایی هستند. 

انتهای پیام/