شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سینما

بهمن کامیار: انتخاب مدیران سینمایی بر اساس نگاه سیاسی، منجر به ایجاد دو دستگی در سینما می‌شود

بهمن کامیار: انتخاب مدیران سینمایی بر اساس نگاه سیاسی، منجر به ایجاد دو دستگی در سینما می‌شود

بهمن کامیار با اشاره به اینکه انتخاب مدیران بخش‌های مختلف مدیریت سینما بر اساس اشتراک نگاه‌های سیاسی صورت می‌گیرد تأکید کرد که این نگرش می‌تواند منجر به ایجاد دو دستگی در سینما شود.

بهمن کامیار تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: نمی‌توانم نگاه مثبتی به انتصاب‌های صورت گرفته در سازمان سینمایی داشته باشم. به نظر می‌رسد تمام توجه سازمان سینمایی در انتخاب مدیران معطوف به این موضوع است که افراد در جریان خاصی همسو با نظر سازمان باشند و این نگاه یک سویه می‌تواند باعث ایجاد نوعی رادیکالیسم در سینما شود.

کامیار تصریح کرد: در انتصابات اخیر سازمان سینمایی به وضوح می‌توان به این رویکرد پی برد که مسئله اصلی برای انتخاب مدیران سینمایی به جای سوابق اجرایی، کارنامه کاری و تخصص در واقع نگاه و سلیقه سیاسی است. جشنواره فیلم فجر هم به عنوان مهم‌ترین رویداد فرهنگی در کشور که همزمان با سالروز پیروزی انقلاب برگزار می‌شود و در واقع ویترینی برای سینمای ایران به حساب می‌آید نباید تحت‌الشعاع این نگاه‌های یک‌سویه شود. قطعاً چنین نگاهی به معتبرترین جشنواره سینمایی کشورمان آسیب وارد می‌کند.

وی افزود: سوابق یک دبیر است که برای او اعتبار به وجود می‌آورد و نگاه‌های سیاسی هیچ ارتباطی به این مسئله ندارد. دبیر به عنوان کسی که راهبردهای جشنواره را تعیین می‌کند باید شخصی با تجربه، با سابقه و دارای مقبولیت بیشتر باشد و انتخابی که رئیس سازمان سینمایی برای این سمت داشته فاقد این مقبولیت است.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «در وجه حامل» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: این معضل در دیگر بخش‌ها نیز دیده می‌شود. شورای پروانه ساخت در چند ماه اخیر 40 تا 50 پروانه ساخت صادر کرده در حالیکه در همه دولت‌های پیشین این مورد یک استثنا است. کم شدن میزان صدور پروانه‌ ساخت منجر به کمتر شدن تولیدات سینمایی می‌شود که قطعاً مردم را به دیدن آثار خارجی ترغیب می‌کند و از طرفی بیکاری را در بین سینماگران افزایش می‌دهد و متأسفانه این وضعیت حاصل تصمیمات و نگاه اشتباهی است که در سازمان سینمایی حاکم است و بهتر است این سختگیری‌ها کنار گذاشته شود.

این تهیه‌کننده در ادامه گفت: نکته عجیب دیگری که در مدیریت سازمان سینمایی شاهد هستیم نامعتبر بودن پروانه نمایش‌های دولت قبل است. وقتی مجوزی از سوی وزارت ارشاد صادر شده، وزرای بعدی و معاونان او نباید آن مجوزها را باطل کنند و اقدام به بازدید دوباره فیلم‌ها کنند. در این دولت حتی پروانه ساخت‌هایی که در دولت قبل صادر شده به رسمیت شناخته نمی‌شود و اگر قرار باشد پروانه ساختی تمدید شود، دوباره باید فیلمنامه توسط تیم جدید خوانده شود و این اتفاقات که نقض قانون است حاصل توجه به گرایش‌ها و نگاه‌های سیاسی به جای تجربه و تخصص است.

کامیار در پایان اظهاراتش گفت: اگر دبیر جشنواره فیلم فجر فردی با تجربه در سینما انتخاب می‌شد که نگاه سیاسی او بر دیگر جنبه آثارش غالب نبود قطعاً انتخاب درست‌تری صورت گرفته بود. حضور افرادی که مشخصاً به جناح سیاسی خاصی وابسته هستند باعث می‌شود که میل و رغبت افراد بسیاری به حضور در جشنواره از بین برود و این اتفاق متأسفانه منجر به ایجاد دو دستگی در سینمای ایران می‌شود که امیدوارم مسئولان برای جلوگیری از این اتفاق تمهیداتی جدی بیندیشند.

انتهای پیام