شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استرالیا#چین

حضور ناوجنگی چین در نزدیکی سواحل غربی استرالیا

حضور ناوجنگی چین در نزدیکی سواحل غربی استرالیا

مقام‌های کانبرا از حضور یک ناو جنگی اطلاعاتی چین در نزدیکی سواحل غربی استرالیا خبر دادند.

به گزارش مشرق، مقام‌های استرالیایی خبر دادند که یک ناو جنگی چینی در نزدیکی سواحل غربی استرالیا ردیابی شده است.

«پیتر داتون» وزیر دفاع استرالیا گفت که حضور این ناو جنگی چینی در نزدیکی سواحل غربی، نمایش تجاوزگری است.

منابع خبری اعلام کردند که این ناو جنگی که قابلیت‌های اطلاعاتی نیز دارد، تا نزدیکی مواقع نظامی استرالیا  نیز حرکت کرده‌ است.

حضور این کشتی اطلاعاتی چینی در نزدیکی سواحل استرالیا که احتمالا هفته پیش روی داده، در حالی است که تنش‌ها میان کانبرا و پکن پس از توافق چین با جزایر سلیمان رو به افزایش گذاشته است.

چندی پیش «اسکات موریسون» نخست وزیر استرالیا اعلام کرده بود که ساخت پایگاه نظامی چین  در جزایر سلیمان خط قرمز استرالیا و آمریکاست.

موریسون گفت: «این یک نگرانی مشترک است، نه فقط استرالیا، بلکه  دولت ‌های منطقه‌ای، به ویژه مکان‌هایی مانند فیجی و پاپوآ گینه نو نگران  هستند. ما پایگاه‌های نیروی دریایی  چین در منطقه خود را تحمل نخواهیم داشت.»

 جزایر سلیمان که تا سال ۱۹۷۵ تحت قیمومیت انگلیس بود، کمتر از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و در سال ۱۳۹۸ به رغم سفرهای مکرر مقام‌های آمریکا، روابطش با تایوان را قطع کرد. چین تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و روابط دیپلماتیک با هر کشور را به قطع رابطه دیپلماتیک آن کشور با تایوان منوط می‌کند.

توافق امنیتی چین و جزایر سلیمان در شرایطی محقق شده که این کشور واقع در اقیانوس آرام جنوبی، در سال ۲۰۱۹ ضمن قطع روابط خود با تایوان، روابط خود با چین را آغاز کرد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، هدف از همکاری امنیتی چین و جزایر سلیمان ارتقای ثبات اجتماعی، صلح و امنیت بلندمدت در جزایر سلیمان است و این توافق در راستای منافع مشترک جزایر سلیمان و منطقه اقیانوس آرام جنوبی است.

منبع: فارس