شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#عربستان#عربستان سعودی

تأثیرات غیبت سعد حریری بر انتخابات پارلمانی لبنان/ گزارش اختصاصی تسنیم

تأثیرات غیبت سعد حریری بر انتخابات پارلمانی لبنان/ گزارش اختصاصی تسنیم

تحریم انتخابات پارلمانی لبنان از سوی سعد حریری رئیس جریان المستقبل یک تحول مهم در صحنه سیاسی لبنان به شمار می‌رود، اما تحلیلگران بر این باورند که ایده تحریم به ناشی از تلاش‌های کشورهای خارجی به ویژه عربستان سعودی برای منزوی کردن حریری است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیروت، با تحریم انتخابات پارلمانی لبنان از سوی سعد الحریری و تأکید بر عدم مشارکت حزب «المستقبل» در این انتخابات، تحول مهمی در فضای سیاسی لبنان به وجود آمده است. زیرا این حزب، وزنه مهمی در معادلات سیاسی لبنان و به ویژه در میان اهل سنت لبنان به شمار می‌رود و فضای سیاسی لبنان را در غیاب آن‌ها به راحتی نمی‌توان تحلیل کرد.به همین سبب، باید پرسید چرا سعد الحریری تصمیم به تحریم گرفته است؟

سعدالدین رفیق حریری | سعد الحریری , لبنان ,

«علاء الحسن» تحلیلگر مسائل سیاسی به تسنیم می‌گوید: بی‌شک ایده تحریم انتخابات، برآمده از تلاش‌های کشورهای خارجی – و به طور خاص: عربستان سعودی - برای به حاشیه راندن سعد الحریری است. به همین جهت حریری فعلا فعالیت سیاسی را متوقف کرده است.

هم‌اکنون در اهل سنت لبنان دو گرایش متفاوت را می‌توان مشاهده کرد. بخشی از آن‌ها به حضور در پای صندوق‌های رأی توصیه می‌کنند؛ اما بخش دیگری از جامعه خواستار تحریم انتخابات هستند که حزب المستقبل از همین فضای تمایل به تحریم استفاده می‌کند.

سعدالدین رفیق حریری | سعد الحریری , لبنان ,

مهم‌ترین علت تمایل به تحریم را باید این دانست: بخشی از جامعه به این باور رسیده که فشار و دخالت خارجی باعث دور کردن سعد الحریری از قدرت و سیاست شد و به تعبیری به او خیانت شده است. در چنین وضعیتی، هواداران وی تلاش می‌کنند به بقیه طرف‌ها به ویژه کشورهای خارجی، قدرت و پایگاه اجتماعی حریری را نشان دهند و ثابت کنند هیچ جانشین یا آلترناتیوی برای سعد الحریری وجود ندارد و عملا به جز وی، کسی نمی‌تواند جامعه اهل سنت لبنان را نمایندگی کند.

با تحریم انتخابات از سوی حزب المستقبل، برخی گروه‌ها و سیاستمداران تلاش می کنند از این خلأ استفاده کنند. در این میان، در برخی حوزه‌های انتخاباتی چهره‌های افراطی به میدان آمده و تلاش می‌کنند آراء بدنه اهل سنت را جلب کنند. این موضوع، شکست بزرگی برای جامعه محترم اهل سنت لبنان به شمار می‌رود.

«المعتصم بالله ادعم» از نامزدهای اهل سنت از حوزه انتخابی بیروت به خبرنگار تسنیم می‌گوید: بیروت مِلک شخصی یا حیاط خلوت هیچ شخصیت یا حزبی نیست. بیروت بزرگ‌ است و امتداد آن به فراسوی مرزها و به هویت امت عربی و اسلامی برمی‌گردد. در بیروت، شخصیت‌های جدیدی پا به عرص می‌گذارند تا بتوانند این شهر را نمایندگی کنند.

سعدالدین رفیق حریری | سعد الحریری , لبنان ,

وی در پاسخ به این سئوال که آیا شما از کسانی هستید که امروز از اندیشه مقاومت حمایت می‌کنید، پاسخ داد: من دوست دارم از چنین اشخاصی باشم،اما باید این مسیر را طی کرد. آرزوی ما بیروتی‌ها این است که مسئولیت‌پذیری مسئولین و نمایندگان بالا برود.

با وجود اعلام سعد الحریری بر عدم مشارکت و تأکید بر هوادارانش برای تحریم انتخابات، برخی اشخاص منتسب به المستقبل تلاش می‌کنند از این فضای خلأ ناشی از عدم حضور سعد الحریری استفاده کرده و در انتخابات مشارکت کنند.

اما سئوال اصلی این است: «آیا آن‌ها می‌توانند در این چالشی که خودشان ایجاد کرده‌اند، موفق باشند؟»

انتهای پیام/