شهر خبر

سوژه‌های مدنی، موضوع مغفول جنگ سوریه است

سوژه‌های مدنی، موضوع مغفول جنگ سوریه است

برخلاف جنگ ایران که اطلاعات مفید و تقریباً تکمیل شده‌ای در موضوعات رزمی و غیررزمی وجود دارد، از جنگ سوریه و مدافعان حرم، آنچنان که باید اطلاعاتی در دسترس نیست، موضوعات غیررزمی و مدنی که به خوبی می‌تواند، اطلاعات جنگ را برای آیندگان بازگو کند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا ؛ جواد کلاته عربی و سجاد محقق، نویسنده و پژوهش‌گر با اعلام این مطلب گفت: از مهمترین اتفاقات منطقه غرب آسیا در ده سال اخیر جنگ سوریه است. تحولاتی که با حضور آمریکا و اسرائیل در سوریه و محور مقاومت عمیق‌تر شد. از سویی ما در کشور تجربه‌ی جنگ را داشته‌ایم و کارنامه چهل ساله ما در ثبت و ضبط جنگ و انقلاب کارنامه‌ی مفیدی است، اما در مورد سوریه این اتفاق نیفتاده است. چهل سال از عملیات‌هایی چون فتح‌المبین گذشته و ما تقریباٌ اطلاعات مفیدی از عملیات‌هایی مانند آن در اختیار داریم، اما با وجود اینکه جنگ سوریه تازه به اتمام رسیده، اطلاعات زیادی درباره آن نداریم. نه تنها عملیات‌ها، حتی درباره اتفاقات مدنی سوریه نیز اطلاعات کمی وجود دارد.

وی با اشاره به تلاش ناشران مختلف برای ثبت و چاپ اطلاعات سوریه افزود: از میان انتشارات حوزه جنگ و مدافعان حرم، تنها انتشارات خط ‌مقدم است که هم به بحث مدافعان حرم ورود کرده و هم به زندگی فرماندهان جنگ سوریه پرداخته است.

سجاد محقق با اشاره به مسیر سخت خاطره‌نگاری جنگ اظهار داشت: در سوریه بحث محرمانه بودن در موقعیت‌ها همواره بوده و بسیاری از دوستان نیز حتی کارهای غیرمحرمانه را هم محرمانه تلقی کرده و از مصاحبه و دادن اطلاعات لازم سر باز می‌زنند، البته باید یک واقع‌بینی هم داشته باشیم و آن این است که همان‌انداره که فهمِ منِ خبرنگار از مسائل نظامی کامل نیست، اغلب فرماندهان نیز ضبط و ثبت خاطرات برایشان اولویتی ندارد، با پیش‌زمینه‌ای که این سال‌ها در بیان خاطرات گاهاً متضاد از خاطرات جنگ مشاهده می‌کنیم، مشخص می‌شود که ثبت در لحظه بسیار مهم است. یادمان نرود که ثبت در لحظه مسئولیت نیز ایجاد می‌کند، افراد در طی سال‌ها نظرات و دیدگاه‌هایشان تغییر می‌کند و این ثبت در لحظه آینده آنها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی در ادامه افزود: سوژه‌‌های مدنی و غیررزمی موضوعی است که در میان مستند‌نگاری‌های سوریه مغفول مانده است، موضوعی که در بلندمدت برای مخاطب عام بسیار جذاب است و به دلیل نداشتن اطلاعات رزمی، می‌توان به آسانی به آنان پرداخت، مشابه کتاب‌هایی چون «دا» که نشان‌دهنده حضور زنان در پشت جنگ است و مرز جدیدی را در مستندنگاری جنگ ایران رقم زد. هنگام صحبت با سوژه‌های مدنی متوجه می‌شویم، جنگ نه آنقدر بد است که درگیر آن نشویم و نه آنقدر کم‌آسیب است که به هر دلیل و بهانه‌ای بخواهیم درگیر جنگ شویم.

کلاته عربی در انتهای سخنانش به این نکته اشاره کرد، عده‌ای هستند، حتی از افراد پشتیبان انقلاب که گاهی درباره حضور نیروهای ایرانی در سوریه شک می‌کنند، بنابراین این مساله‌، موضوع مهمی است که باید با دلایل متقن برای مردم تبین شود.

«سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 21 اردیبهشت آغاز و تا 31 در محل مصلای امام خمینی(ره) به دو شکل حضوری و مجازی در سایت https://ketab.ir/ برگزار خواهد بود.»

انتهای پیام/