شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#اروپا#سوئد#مسکو

طی ارزیابی فراحزبی؛

سوئد پیوستن به ناتو را موجب افزایش امنیت عنوان کرد

سوئد پیوستن به ناتو را موجب افزایش امنیت عنوان کرد

دولت سوئد طی یک بررسی درباره مسئله عضویت در ائتلاف ناتو اعلام کرد که اگرچه احتمال اقدامات تلافی جویانه مسکو را نمی توان رد کرد، اما این مسئله تاثیر بازدارنده در شمال اروپا خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی ان ان، دولت سوئد امروز جمعه پس از یک ارزیابی اعلام کرد که پیوستن این کشور به ائتلاف نظامی ناتو بازدارندگی را در سراسر اروپای شمالی افزایش می‌دهد.

دولت سوئد در این بررسی تغییرات به وجود آمده در فضای امنیتی را پس از عملیات نظامی روسیه در اوکراین و اینکه عضویت در ناتو چه معنایی برای این کشور شمال اروپا خواهد داشت، ارزیابی کرد و به این نتیجه رسید که «عضویت سوئد در ناتو آستانه درگیری‌های نظامی را افزایش می‌دهد و بنابراین تأثیر بازدارنده‌ای در شمال اروپا خواهد داشت».

در گزارشی که در استکهلم توسط «آن لیند «وزیر امور خارجه و «پیتر هالتکویست» وزیر دفاع در کنار نمایندگان حزب ارائه شد، آمده است که «تحریک و اقدامات تلافی جویانه روسیه را برضد سوئد در طول یک دوره انتقالی در رابطه با درخواست سوئد برای عضویت در ناتو، نمی‌توان رد کرد».

این گزارش می‌افزاید: آمادگی برای پاسخ به تهدیدات روسیه وجود دارد، اما نمی‌توان با قطعیت تمام خطرات اقدامات تلافی جویانه روسیه را از بین برد.

گزارش مذکور همچنین اضافه می‌کند: اگر سوئد و فنلاند هر دو عضو ناتو بودند، همه کشورهای شمال اروپا و بالتیک تحت پوشش ضمانت‌های دفاع جمعی قرار می‌گرفتند. ابهام فعلی در مورد اینکه در صورت وقوع یک بحران امنیتی یا حمله مسلحانه به چه شکل اقدام جمعی انجام می‌شود، کاهش می‌یابد.

پیشتر رسانه‌ها اعلام کردند که دولت سوئد در نظر دارد به تبعیت از همسایه خود فنلاند، هفته آینده درخواست پیوستن به پیمان ناتو را مطرح کند.

در همین رابطه دولت فنلاند روزگذشته اعلام کرده بود که در خصوص طرح درخواست برای عضویت در ناتو تعلل جایز نیست.

این در حالی است که معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در اظهاراتی هشدار داد که فنلاند و سوئد در صورت پیوستن به ناتو به هدف احتمالی نیروهای مسلح روسیه تبدیل خواهند شد.