شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزارت

معاون پرستاری وزارت بهداشت مطرح کرد؛

اصلاح شرح وظایف پرستاری در بیمارستان ها

اصلاح شرح وظایف پرستاری در بیمارستان ها

معاون پرستاری وزارت بهداشت، از اصلاح شرح وظایف پرستاری در بیمارستان ها در قالب طرح استانداردسازی خدمات پرستاری در بیمارستان های منتخب کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، طرح «استانداردسازی خدمات پرستاری در بیمارستان‌های منتخب»، با حضور معاون پرستاری، مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و مدیران پرستاری قطب‌های ده گانه کشور بررسی شد.

در این نشست که به دعوت دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری معاونت پرستاری صورت گرفت، عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت، ضمن تاکید بر هدف کلان این معاونت، یعنی دسترسی آحاد جامعه به مراقبت‌های پرستاری ایمن، با کیفیت و مقرون به صرفه، به تشریح اهمیت مفهوم کیفیت به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی پوشش همگانی سلامت پرداخت و افزود: سالانه بین ۷.۵ تا ۴.۸ میلیون مرگ به دلیل کیفیت پایین مراقبت در کشورهای با درآمد کم و متوسط (LMICs) اتفاق می‌افتد که تا ۱۵ درصد از کل مرگ و میرها در این کشورها را شامل می‌شود. این در حالی است که سیستم‌های بهداشتی با کیفیت بالا می‌توانند سالانه از ۲.۵ میلیون مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی، ۹۰۰ هزار مرگ ناشی از سل، یک میلیون مرگ نوزاد و نیمی از مرگ مادران جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه مراقبت‌های پرستاری با کیفیت باید در دسترس، مردم محور، عادلانه، به موقع و یکپارچه باشد، مبتنی بر شواهد بودن این مراقبت‌ها را از الزامات کیفی بودن خدمات برشمرد.

عبادی با اشاره به احصای فرآیندهای غیرمرتبط با شرح وظایف پرستاری که توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی احصا گردیده است، افزود: اصلاح این فرآیندها گام نخست برای ارائه مراقبت‌های پرستاری مطلوب است، اگرچه انجام این مهم، مستلزم صرف زمان و منابع زیادی است. لذا به نظر می‌رسد شروع فرآیندهای اصلاحی بهتر است به صورت مرحله به مرحله و در مقیاس کوچک آغاز شود.

وی ضمن معرفی طرح «استانداردسازی خدمات پرستاری در بیمارستان‌های منتخب» با هدف تعیین وضعیت موجود ارائه خدمات پرستاری و شناسایی نقاط قابل بهبود در آن، گفت: به منظور ارتقای کیفیت مراقبت‌های پرستاری، یکی از بیمارستان‌های هر قطب به عنوان بیمارستان منتخب جهت انجام اقدامات اصلاحی، معرفی شده و طی برنامه زمان بندی، تمامی فرآیندهای مرتبط با پرستاری در آن، مورد بازنگری، به روز رسانی و پایش قرار خواهد گرفت.