شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#خاورمیانه#قطر#جام‌جهانی#پاییز

آشنایی کامل با ورزشگاه‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر/ تمامی جزئیات از ورزشگاه‌های مدرن قطر با الهام از سنت جهان عرب و خاورمیانه

جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر پاییز سال ۲۰۲۲ در حالی در این کشور کوچک خاورمیانه برگزار خواهد شد که بسیاری از ورزشگاه‌های این تورنمنت تازه تأسیس هستند.

ورزشگاه‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر
خبرورزشی -

کشور قطر برای میزبانی از جام‌جهانی ۲۰۲۲ ورزشگاه‌های پرتعدادی ساخته که از فن‌آوری‌های خاص و ویژه‌ای هم بهره می‌برند و همگی آن‌ها امکان تماشای بسیار راحت فوتبال از نزدیک را به هواداران می‌دهد. این ورزشگاه‌ها در فاصله بسیار کم از یکدیگر قرار گرفته‌اند و وجه مشترک بسیاری از آن‌ها این است که پس از جام‌جهانی ظرفیت‌شان برای کمک به کشورهای در حال توسعه فوتبال کاهش خواهد یافت تا صندلی‌های‌شان به این کشورها اهدا شوند.

جامع‌ترین و کامل‌ترین آشنایی با ورزشگاه‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر که از تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان ۱۴۰۱) آغاز می‌شود و در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۷ آذر ۱۴۰۱) پایان خواهد یافت را در ادامه بخوانید.

ورزشگاه‌های جام‌جهانی 2022 قطر روی نقشه
ورزشگاه‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر روی نقشه

ورزشگاه لوسیل
موقعیت: لوسیل
گنجایش: ۸۰۰۰۰ نفر
گشایش: سال ۲۰۲۱

ورزشگاه ۸۰ هزار نفری لوسیل جاه‌طلبی قطر و اشتیاق این کشور برای به اشتراک گذاشتن فرهنگ عرب با جهان را تجسم خواهد کرد. فینال جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در این ورزشگاه برگزار می‌شود و میلیاردها نفر در سرتاسر جهان آن را تماشا خواهند کرد. در طراحی این ورزشگاه باشکوه از تداخل نور و سایه که مشخصه فانوس «فنار» است الهام گرفته شده. شکل و نمای آن منعکس‌کننده نقوش تزئینی پیچیده روی کاسه و ظروف و دیگر آثار هنری است که در سرتاسر جهان عرب و اسلام در طول ظهور تمدن در منطقه یافت می‌شود. این ورزشگاه به مرکز شهر لوسیل تبدیل خواهد شد؛ یک کلان‌شهر جدید و پیشرفته که به طور خاص با توجه به نیازهای ساکنین آن طراحی شده است. ورزشگاه لوسیل ضمن ادای احترام به گذشته غنی کشور قطر و منطقه، صفحه جدیدی در تاریخ قطر خواهد نوشت.

شهر لوسیل در ۱۵ کیلومتری شمال دوحه قرار دارد و در میان شهرهای قطر پیشگام است. تمام جنبه‌های برنامه‌ریزی آن از سیستم تراموا گرفته تا فضای سبزهای فراوان متمرکز بر پایداری و نیازهای انسانی و حفاظت از محیط زیست است. نتیجه آن شهری خواهد بود که ۲۰۰ هزار نفر در آن با هماهنگی محیط زیست زندگی می‌کنند و از میراث ورزشگاه لوسیل لذت می‌برند.

ورزشگاه‌های جام‌جهانی 2022 قطر (لوسیل)

ورزشگاه البیت
موقعیت: الخور
گنجایش: ۶۰۰۰۰ نفر
گشایش: سال ۲۰۲۱

هوادارانی که وارد این ورزشگاه ۶۰ هزار نفری می‌شوند، هرگز چیزی شبیه به آن را ندیده‌اند. یک سازه چادری غول‌پیکر، کل ورزشگاه که در شهر شمالی الخور قرار دارد را پوشانده است. این ورزشگاه میزبان بازی افتتاحیه جام‌جهانی ۲۰۲۲ و یکی از بازی‌های مرحله نیمه‌نهایی خواهد بود. ورزشگاه البیت توسط بنیاد خیری «مرکز اسپایر» تحویل شده و نام خود را از «بیت‌الشعار» گرفته است؛ خیمه‌هایی که به طور تاریخی توسط مردم عشایر در قطر و در منطقه خلیج‌فارس استفاده می‌شد. در ورزشگاه البیت مهمانان را به تجربه فرهنگی کشور قطر دعوت می‌کنند. طراحی ورزشگاه به گذشته و حال قطر احترام می‌گذارد، در حالی که نگاهی به آینده کشور دارد. با توجه به اهداف پایداری قطر، ایجاد الگویی از توسعه سبز خواهد بود. این ورزشگاه علاوه بر ارائه یک مکان درجه یک برای جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، نمونه درخشانی برای ساخت ورزشگاه در آینده خواهد بود.

شهر الخور در ۳۵ کیلومتری شمال دوحه، شهری است که به دلیل غواضی و ماهیگیری شهرت دارد. جذابیت آن مردم بیابان‌نشین را به حضور در ساحل وسوسه می‌کرد. توانایی الخور در گردهم آوردن فرهنگ‌ها، آن را به انتخابی طبیعی برای میزبانی از ورزشگاه جام‌جهانی ۲۰۲۲ تبدیل کرد. پس از مسابقات به طرز قابل توجهی در دسترس افراد بیشتری در جهان خواهد بود. ردیف بالایی صندلی‌های ورزشگاه البیت قابل حمل است و پس از جام‌جهانی به کشورهای در حال توسعه‌ای اهدا می‌شود که به زیرساخت‌های ورزشی نیاز دارند. این یادآور روحیه سخاوتمندانه قطر است.

ورزشگاه‌های جام‌جهانی 2022 قطر (البیت)

ورزشگاه ۹۷۴
موقعیت: دوحه
گنجایش: ۴۰۰۰۰ نفر
گشایش: سال ۲۰۲۱

با پیشگامی در توسعه ورزشگاه‌ها و رویدادهای بزرگ آشنا شوید؛ ورزشگاه ۹۷۴. در طراحی نوآورانه ورزشگاه ۹۷۴ از تجارت جهانی و دریانوردی قطر الهام گرفته شده است. «۹۷۴» کد شماره‌گیری بین‌المللی قطر و همچنین تعداد دقیق کانتینرهای حمل و نقل مورد استفاده در ساخت و ساز این ورزشگاه است. این ورزشگاه نوآورانه ۴۰ هزار صندلی طراحی‌شده دارد و اولین محل برگزاری تاریخ مسابقات جام‌جهانی است که کاملاً قابل جداسازی خواهد بود. این یک استاندارد جدید در پایداری ایجاد می‌کند و ایده‌های جدید و جسورانه در برنامه‌ریزی میراث مسابقات معرفی خواهد کرد.

ورزشگاه ۹۷۴ در سواحل خلیج فارس بر روی آب از خط افق خیره‌کننده خلیج غربی دوحه واقع شده و مکانی دیدنی برای برگزاری مسابقات جام‌جهانی قطر است. پس از پایان مسابقات، این ورزشگاه فضایی برای توسعه ساحلی برای مردم محلی ایجاد خواهد کرد. ورزشگاه ۹۷۴ علاوه بر ارائه زیرساخت‌های ارزشمند برای پروژه‌های ورزشی در سرتاسر جهان، به توسعه‌دهندگان ورزشگاه‌های جهان و برنامه‌ریزان نمونه خوبی برای پیروی می‌دهد. ماهیت موقعیت و طراحی مدولار هوشمندانه ورزشگاه این امکان را داد که مصالح ساختمانی کمتری نسبت به مصالحی که انتظار می‌رفت مورد استفاده قرار بگیرد. بخش‌هایی از این ورزشگاه را می‌تواند در سال‌ها و حتی دهه‌های آتی برای موارد مختلفی استفاده کرد. به حداقل رساندن هزینه‌های ساخت و ساز ورزشگاه ۹۷۴ و اطمینان از استفاده منظم از آن، نقطه قوت ورزشگاه خواهد بود. ورزشگاه ۹۷۴ طراحی نوآورانه‌ای دارد که بسیاری از آن پیروی خواهند کرد.

ورزشگاه‌های جام‌جهانی 2022 قطر (974)

ورزشگاه الثمامه
موقعیت: الثمامه
گنجایش: ۴۰ هزار نفر
گشایش: سال ۲۰۲۱

ورزشگاه الثمامه در ۱۲ کیلومتری جنوب خط افق پرزرق و برق دوحه قرار دارد و میزبان مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر تا مرحله یک‌چهارم نهایی خواهد بود. این ورزشگاه پویا، قدرتمند و واقعاً تخیلی است. مطابق با تمام ورزشگاه‌های جدید جام‌جهانی قطر، میدانی برای بزرگداشت فرهنگ و سنت‌های عربی خواهد بود. شکل دایره‌ای جسورانه ورزشگاه منعکس‌کننده طرح «قحفیه» (نوعی کلاه عربی بافتنی که مردان در کشورهای عربی به سر می‌کنند) است. این بخش محبوب فرهنگ خانواده‌های عرب است که نمادی از عزت و استقلال خواهد بود. در نماد جوانیِ قطر، ورزشگاه الثمامه به ظهور این کشور به‌عنوان بازیگر اصلی در صحنه ورزش جهانی اشاره می‌کند. حضور غیرقابل انکار ورزشگاه در میان محیط سرسبز شکلی باشکوه به آن داده. مناطقی برای بازی و استراحت نه تنها برای زیباسازی ورزشگاه، بلکه برای بهبود زندگی و آینده جوامع محلی ایجاد کرده است.

در بخش میراث، ظرفیت ورزشگاه برای رفع نیازهای محلی و ارائه زیرساخت‌های ورزشیِ باکیفیتبرای کشورهای در حال توسعه کاهش می‌یابد. ورزشگاه بعد از جام‌جهانی ۲۰ هزار نفری خواهد شد و برای سایر رویدادهای ورزشی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. شعبه‌ای از کلینیک مشهور ورزشی «آسپتار» هم در این محلق افتتاح خواهد شد. در حالی که قرار است یک بوتیک‌هتل هم جایگزین طبقه‌های فوقانی آن شود.

ورزشگاه‌های جام‌جهانی 2022 قطر (الثمامه)

ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی
موقعیت: اجوکیشن‌سیتی
گنجایش: ۴۵۳۵۰ نفر
گشایش: سال ۲۰۲۰

به اجوکیشن‌سیتی (شهر آموزش یا مدینه التعلیمیه) خوش آمدید! مرکز پرجنب و جوش دانش و نوآوری با یک ورزشگاه فراموش‌نشدنی ۴۰ هزار نفری در قلب خود. ژوئن ۲۰۲۰ این ورزشگاه با پخش یک برنامه تلویزیونی ویژه رسماً افتتاح و آماده مسابقات جام‌جهانی ۲۰۲۲ شد. چشم‌انداز اطراف ورزشگاه اجوکیشن‌سیتی مملو از دانشگاه‌های پیش‌رو است، جایی که تحقیقات پیشرفته‌ای در آنجا انجام می‌شود و دانشگاه‌ها به دانشجویان فرصت می‌دهند در بهترین فرم تحصیلی قرار بگیرند. کل این منطقه به نام «بنیاد آموزش، علم و توسعه قطر» نامیده می‌شود که عزم خود را برای تبدیل کردن جام‌جهانی ۲۰۲۲ به عنوان کاتالیزوری برای توسعه اجتماعی و انسانی جزم کرده است. این ورزشگاه تا مرحله یک‌چهارم نهایی به جام‌جهانی کمک می‌کند. پس از آن ظرفیتش به نصف کاهش می‌یابد تا نیمی از صندلی‌هایش برای ساخت ورزشگاه در کشورهای در حال توسعه ارسال شود.

هواداران می‌تواند به‌راحتی از جاده یا مترو به این ورزشگاه برسند و مرکز شهر دوحه فقط ۷ کیلومتر با آن فاصله دارد. مانند تمام ورزشگاه‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ فن‌آوری‌های پیشرفته خنک‌کننده دمای مطلب را در تمام بازی‌ها و طول سال برای بازیکنان و هواداران تضمین می‌کند، در حالی که امکانات برای هواداران معلول هم در این ورزشگاه عالی است. کسانی که به‌دنبال راحتی بیشتر هستند، می‌توانند در VIP بازی‌ها را دنبال کنند. فضای سبز اطراف این ورزشگاه هم با توجه به پایداری و آینده ساخته شده. امکانات دیگر این مجموعه ورزشی عبارتند از: زمین تمرین فوتبال، زمین گلف و فروشگاه. دانسجویان، اساتید و کارکنان آموزش و پرورش قطر هم می‌توانند از امکانات این ورزشگاه استفاده کنند. برای دهه‌های آینده، اجوکیشن‌سیتی نماد نوآوری، پایداری و پیشرفت خواهد بود؛ مطابق با اهداف چشم‌انداز ملی قطر ۲۰۳۰ و بنیاد قطر.

ورزشگاه‌های جام‌جهانی 2022 قطر (اجوکیشن‌سیتی)

ورزشگاه احمد بن‌علی
موقعیت: الریان
گنجایش: ۴۴۷۴۰ نفر
گشایش: سال ۲۰۰۳ (بازسازی در سال ۲۰۲۰)

طلوعی جدید و هیجان‌انگیز که به یکی از تاریخی‌ترین شهرهای قطر رسیده است، شهری که در نزدیکی دوحه و در مسیر مناظر زیبای بیابانی قرار دارد. دروازه کویر دسامبر ۲۰۲۰ با برگزاری فینال امیرکاپ درهای خود را به روی جهانیان گشود. الریان، جایی که ورزشگاه احمد بن‌علی در آن قرار دارد، به خاطر عشق به سنت‌ها و فرهنگ محلی و همچنین باشگاه محبوب الریان، شهرت دارد. مردم اینجا به تیم محبوب‌شان متعهد هستند که در ورزشگاه ۴۰ هزار نفری و جدیدشان بازی می‌کند، ورزشگاهی که تا مرحله یک‌چهارم نهایی میزبان جام‌جهانی ۲۰۲۲ خواهد بود. ورزشگاه احمد بن‌علی که در محلی به همین نام ساخته شده نمادهای فرهنگ قطری را در نمای مواج تماشایی خود گنجانده استو امکانات اطراف ورزشگاه نیز آینه کشور است، با سازه‌های تپه‌شنی‌شکل که یادآوری سرزمین‌های وحشی غرب است.

الریان با آغوش باز پذیرای هواداران فوتبال از سرتاسر جهان خواهد بود تا فرهنگ غنی قطر را به آن‌ها نشان دههد. به لطف قرار گرفتن در لبه کویر، حفظ طبیعت و مواهب آن از دیربار در الریان رواج داشته. کمیته عالی تحویل و میراث قطر این ورزشگاه را با استفاده از مصالح و روش‌های ساختمانی سازگار با محیط زیست تحویل داده است. هر بخش از ورزشگاه با در نظر گرفتن پایداری طراحی شده است. پس از پایان جام‌جهانی هم همانند خیلی از ورزشگاه‌های دیگر نیمی از صندلی‌ها به کشورهای در حال توسعه فوتبال اهدا خواهد شد. میدان کوچک‌تر پس از جام‌جهانی الریان را قادر می‌سازد تا شخصیتی صمیمی که به آن مشهور است را حفظ کند.

ورزشگاه‌های جام‌جهانی 2022 قطر (احمد بن‌علی)

ورزشگاه بین‌المللی خلیفه
موقعیت: دوحه
گنجایش: ۴۰۰۰۰ نفر
گشایش: سال ۱۹۷۶ (بازسازی در سال ۲۰۰۵ و توسعه برای جام‌جهانی در سال ۲۰۱۷)

در ماه مِی ۲۰۱۷ قطر با برگزاری فینال امیرکاپ در آن سال بازگشایی مجدد ورزشگاه محبوب کشور را جشن گرفت. مسابقات جام خلیج و جام‌جهانی باشگاه‌ها و همچنین جام‌جهانی دوومیدانی در این ورزشگاه برگزار شده است. ورزشگاه بین‌المللی خلیفه که سال ۱۹۷۶ در منطقه الریان ساخته شده، مدت‌هاست سنگ‌بنای ورزش قطر است. این ورزشگاه سابقه میزبانی درخشانی داشته و از بازی‌های آسیایی و جام ملت‌های آسیا هم پذیرایی کرده. در طول سال‌ها سفیری شایسته برای خاورمیانه بوده است. برای مردم قطر و منطقه، ورزشگاه خلیفه یک دوست قدیمی است و چهره‌های آشنا را گردهم می‌آورد. این ورزشگاه در مرکز تمامی ورزشگاه‌های قطر ۲۰۲۲ قرار دارد و نقشی محوری در مسابقات ایفا خواهد کرد، چرا که جغرافیای منحصربه‌فرد و سیستم‌های حمل و نقل پیشرفته آن را به بهترین تورنمنت بین‌المللی فوتبال تبدیل می‌کند. در نزدیکی ورزشگاه هم منطقه «اسپایر» که شامل آکادمی ورزشی و بیمارستان تخصصی ارتوپدی و پزشکی ورزشی است قرار گرفته. همچنین بزرگ‌ترین مرکز ورزشی سرپوشیده جهان اینجاست. این مرکز زندگی مردم محلی را به سمت بهتر شدن پیش می‌برد.

خود ورزشگاه هم دستخوش تغییراتی شده است. حالا خلیفه دارای شکل فوق‌مدرن و قوس‌های دوگانه است که نشان‌دهنده تداوم و در آغوش گرفتن طرفداران فوتبال از سرتاسر جهان خواهد بود. در داخل ورزشگاه تمامی قسمت‌ها با سایبان محافظت می‌شوند و کنترل آب و هوا توسط فناری‌های خنک‌کننده پیشرفته شکل می‌گیرد. موزه ورزش و المپیک قطر هم با یک مسیر پیاده‌روی به ورزشگاه متصل شده است که بر قدردانی مجموعه از گذشته خود و ایجاد آینده‌ای هیجان‌انگیز می‌افزاید.

ورزشگاه‌های جام‌جهانی 2022 قطر (بین‌المللی خلیفه)

ورزشگاه الجنوب
موقعیت: الوکره
گنجایش: ۴۰ هزار نفر
گشایش: سال ۲۰۱۹

این ورزشگاه در شهر جنوبی الوکره واقع شده و با برگزاری فینال امیرکاپ در سال ۲۰۱۹ رسماً کارش را آغاز کرد. الوکره یکی از قدیمی‌ترین مناطق قطر و از مسکونی‌ترین‌هاست که دیبرباز مرکز غواصی و ماهگیری بوده. قایق‌های سنتی «داو» که در سواحل الوکره استفاده می‌شوند الهام‌بخش طراحی ورزشگاه هستند. در مراسم افتتاحیه این ورزشگاه به «زها حدید» طراح معروف آن ادای احترام شد. با نزدیک شدن به این ورزشگاه، هواداران از تماشای پارک زیبا و معماری خیره‌کننده آن هیجان‌زده خواهند شد. همچنین هواداران کارهای زیادی برای انجام دادن در اطراف این ورزشگاه در شهر الوکره خواهند داشت. آن‌ها می‌توانند در امتداد اسکله قدم بزنند و اجناس محلی منحصربه‌فرد را بخرند یا این که در موزه‌ای تاریخ غنی منطقه را ببینند. فقط بازدیدکنندگان از خارج از کشور نیستند که می‌توانند از این منطقه لذت ببرند. مدرسه، سالن عروسی، مسیرهای دوچرخه‌سواری، اسب‌سواری و دویدن، رستوران‌ها، بازارها، سالن‌های ورزشی و پارک برخی از امکانات رفاعی جدیدی هستند که برای همکاری با ورزشگاه الجنوب توسعه یافته‌اند. ساکنان این شهر مزایای بلندمدتی از این پروژه خواهند دید.

پس از جام‌جهانی ۲۰۲۲ ورزشگاه الجنوب تبدیل به خانه جدیدی برای ورزش و سرگرمی در جنوب قطر خواهد شد. ظرفیت آن به ۲۰ هزار نفر کاهش می‌یابد و این ورزشگاه هم نیمی از صندلی‌هایش را به کشورهای در حال توسعه اهدا خواهد کرد. این هم توانایی ارتباط کشور قطر با سرزمین‌های دیگر و همچنین ماهیت نوآورانه شهر الوکره را نشان خواهد داد.

ورزشگاه‌های جام‌جهانی 2022 قطر (الجنوب)