شهر خبر

در جدیدترین مواضع مطرح شد؛

کرملین: پیوستن فنلاند به ناتو تهدیدی علیه روسیه است

کرملین: پیوستن فنلاند به ناتو تهدیدی علیه روسیه است

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، تلاش فنلاند برای عضویت در ناتو را مایه تأسف و اقدامی در جهت تشدید بی ثباتی توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست جمهوری روسیه تلاش فنلاند برای پیوستن به ناتو را تهدیدی علیه کشورش ارزیابی کرد.

سخنگوی کرملین در کنفرانس امروز پنج شنبه با خبرنگاران اعلام کرد: اقدامات فنلاند برای پیوستن به ناتو مایه تأسف و دلیلی برای تحمیل پاسخ متقارن است. پسکوف افزود که اقدام فنلاند برای پیوستن به ناتو قطعاً تهدیدی برای روسیه است و گسترش این بلوک نظامی، اروپا یا جهان را با ثبات تر نمی‌کند.

پیشتر رویترز به نقل از پنج دیپلمات و مقام آگاه نوشت متحدان ناتو انتظار دارند فنلاند و سوئد طی روزهای آتی درخواست عضویت در ناتو را ارائه داده و این درخواست به سرعت از سوی اعضای این ائتلاف پذیرفته شود.

آنگونه که منابع آگاه می‌گویند تا سپری شدن زمان یکساله پذیرش عضویت این دو کشور در ناتو، متحدان حضور نظامی بیشتری در منطقه شمال اروپا خواهند داشت، تمرینات نظامی و گشت زنی دریایی بیشتری در دریای بالتیک برگزار می‌کنند و احتمالاً نیروهای آمریکایی و انگلیسی را از طریق فنلاند و سوئد به حرکت در می‌آورند. اقداماتی که احتمالاً با واکنش روسیه و تشدید تنش‌ها همراه خواهد شد.

فنلاند که هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، از زمان الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به تدریج همکاری خود را با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی «ناتو» به عنوان شریک افزایش داده است. اما تا زمان حمله روسیه به اوکراین، فنلاند به منظور حفظ روابط دوستانه با همسایه شرقی خود از پیوستن به ناتو خودداری کرده بود.