شهر خبر

معاون هنری و سینمایی ارشاد اسلامی گیلان:

۹ نفر از مفاخر گیلان موضوع دومین جشنواره میراث ناملموس شدند

۹ نفر از مفاخر گیلان موضوع دومین جشنواره میراث ناملموس شدند

رشت- معاون هنری و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به آغاز دومین جشنواره میراث ناملموس استان با فیلمسازی از ۹ نفر از مفاخر استان، گفت: ۱۲ خرداد ماه آخرین مهلت تحویل آثار است.

به گزارش خبرنگار مهر، سید امیر مصباح پیش از ظهر پنج شنبه در جلسه معرفی فیلمسازان دومین جشنواره میراث ناملموس گیلان، اظهار کرد: در گذشته از چهره‌ها و شخصیت‌ها ماندگار گیلان آثاری در دسترس نبود اما میراث ناملموس این خلاءها را تا حدودی پوشش داده است.

وی با بیان اینکه جشنواره میراث ناملموس امسال به شخصیت‌ها و چهره‌ها استان گیلان می‌پردازد، افزود: ظرفیت‌های گیلان در بخش فرهنگی و هنری بسیار گسترده است و سال‌ها برای پرداختن به آن باید تلاش کرد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه میراث ناملموس از جمله رویدادهای مهم فرهنگی استان است، گفت: کارگردانان و فیلم سازان گیلانی در دومین جشنواره میراث ناملموس به ۹ چهره و شخصیت ارزشمند گیلان می‌پردازد.

مصباح با اشاره به اینکه گیلان خاستگاه بزرگان و مفاخر است، اضافه کرد: برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی نقش مهمی در معرفی شخصیت‌ها و چهره‌های ماندگار فرهنگی ایفا می‌کند.

وی در ادامه به محورهای موضوعی دومین جشنواره میراث ناملموس گیلان اشاره و بیان کرد: امسال از میان بیش از ۲۰۰ نفر از مفاخر و چهره‌های برجسته استان در حوزه فرهنگی، هنری، ورزشی، دینی و مذهبی و تاریخی ۹ چهره برتر انتخاب شد.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: استاد محمدحسین مهدوی متخلص به م. موید، استاد حبیب الله پوریوسفی، خدیجه رزداری، استاد محمدتقی پوراحمد، استاد تیمور گورگین چولابی، حاج اسماعیل اتقیا، شهید ابوالحسن کریمی، شهید عشوری، میرزا کوچک جنگلی از مفاخر فرهنگی، مذهبی، انقلابی و دوران دفاع مقدس هستند.

وی افزود: این مفاخر و چهره‌ها به ترتیب در حوزه‌های شعر، تئاتر، موسیقی نواحی، محقق و نویسنده، کهنسال ترین چهره انقلابی گیلان، شهدای دوران دفاع مقدس و مدافع وطن و مبارزه با استبداد و استکبار شناسایی و انتخاب شده‌اند.

مصباح با اشاره به ثبت نام ۶۸ کارگردان برای حضور در دومین دوره جشنواره میراث ناملموس، اضافه کرد: از این تعداد ۹ کارگردان بر اساس شرایط و رزومه ارسالی واجد شرایط بودند.

وی اضافه کرد: فرشته توکلی، ابوذر باقر سلیمی، علیرضا کارگر قوی بازو، مصطفی فرد، حجت جود دوست، مهدی کوه کن، مصطفی عاشوری، محمدرضا میرفتوحی و علیرضا شانه چیان کارگردان شرکت کننده در این جشنواره هستند.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه چالش فیلمسازی در این جشنواره شامل ۱۸ روز پژوهش و پیش تولید و ۷۲ ساعت ساخت و آماده سازی است، ادامه داد: فردا ۲۳ اردیبهشت ماه آغاز چالش برای شرکت کنندگان بوده و تا ۱۲ خرداد ماه برای تحویل آثار فرصت دارند.