شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سینما#همزمان#بنیاد

تحقق طرح تحول بنیاد سینمایی فارابی یک مسیر 5 ساله / توجه به مخاطب سینما همزمان با تولید آثار استراتژیک

تحقق طرح تحول بنیاد سینمایی فارابی یک مسیر 5 ساله / توجه به مخاطب سینما همزمان با تولید آثار استراتژیک

«محمد خزاعی» رئیس سازمان سینمایی به همراه معاونین این سازمان در صبحانه کاری بنیاد سینمایی فارابی حضور یافت و ضمن گفتگو با معاونان و مدیران این نهاد به تشریح خط و مشی‌های فارابی پرداخت.

به گزارش خبرگزاری برنا، در این جلسه که امروز 21 اردیبهشت ماه با حضور مدیران و معاونان بنیاد، قادر آشنا معاون توسعه فناوری و مطالعات و اصغر فارسی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، دکتر محمد خزاعی با اشاره به ابلاغ خط‌ومشی‌های بنیاد سینمایی فارابی گفت: از ابلاغ این خط‌و‌مشی‌ها با بازخوردهای بسیار مثبتی از اهالی سینما و صاحب نظران مواجه شدیم.

خزاعی ضمن تشکر از دکتر جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و همه معاونان و مدیران این بنیاد که در تدوین و تهیه پیش نویس این خط‌ومشی‌ها زحمت کشیده‌اند، اشاره داشت تحقق کامل این برنامه‌ها یک زمان بندی 5 ساله دارد و بی شک نمی‌توان انتظار تحقق همه آنها را در یکسال داشت لیکن افق ترسیم شده افقی امیدبخش است.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به چالش‌های ماه‌های ابتدایی استقرار در سازمان سینمایی گفت: در کنار همه این چالش‌ها برگزاری موفق جشنواره فجر و شروع اصلاحات زیرساختی از اتفاقات مهم ماه‌های آغازین بود.

وی ادامه داد: ناگزیر بودیم که اقدام به برخی اصلاحات زیرساختی در عرصه سینما داشته باشیم و جراحی‌هایی در حوزه سینما باید انجام می‌شد، البته این اقدامات و اصلاحات زیرساختی باید 10-15 سال قبل اتفاق می‌افتاد و چه بسا اگر آن زمان این اصلاحات رخ می‌داد، حواشی و سختی کمتری را در پی داشت، ولی به هر حال ما در حال انجام این اصلاحات هستیم.

خزاعی در ادامه اصلاحات زیرساختی سازمان سینمایی بیان کرد: بخشی از قوانین و آیین نامه سینمای ایران مربوط به دوران سینمای آنالوگ بود و از آن موقع اصلاح و بروزرسانی نشده بود، بخشی از آیین نامه‌های سازمان سینمایی هم از سال 83 بازنگری نشده بود که در این دوره علاوه بر به روز رسانی اطلاعات، اقدام به اصلاح این آیین نامه‌ها کرده‌ایم.

خزاعی با اشاره به ابلاغ چشم‌انداز 5 ساله بنیاد گفت: بنیاد سینمایی فارابی از لحاظ سینمای حرفه‌ای همیشه به اهالی سینما خدمت کرده اما از لحاظ ساختاری نیاز به تغییراتی داشت و طرح تحول بنیاد یک اتفاق بزرگ در این نهاد سینمایی است. با برنامه‌ریزی‌های به عمل آمده تحولات بسیار خوبی در پیش رو است که بنیاد می‌تواند به روزرسانی مأموریت‌ها با برنامه و قدرت بیشتری ادامه فعالیت دهد.

خزاعی در ادامه با اشاره به مأموریت‌های بنیاد سینمایی فارابی گفت: سیاستگذاری در عرصه تولید سینمایی و خروجی‌های آن برای دولت بسیار مهم است و این وظیفه بنیاد فارابی را سنگین می‌کند. همیشه با بودجه خروجیِ مناسب به دست نمی‌آید و سیاستگذاری‌های فرهنگی، راهنمایی و راهبردی است که می‌تواند یک اثر سینمایی را با کیفیت مطلوب به سر منزل مقصود برساند. بنیاد سینمایی فارابی باید در روند پیش تولید، تولید و بعد از تولید بر محصولات خود نظارت آگاهانه و هدفمند داشته باشد تا آثار شاخص بیشتری در فارابی داشته باشیم.

رئیس سازمان سینمایی افزود: کیفیت فنی آثار سینمایی برای ما مهم است. قرار نیست صرفاً به خاطر این که یک فیلمنامه درباره یکی از مضمون استراتژیک است اما طرح سینمایی آن اشکال دارد از آن حمایت کنیم. باید در همه این موضوعات به فیلمنامه‌های باکیفیت سینمایی دست پیدا کنیم و اگر در فیلمنامه‌ها اشکالاتی وجود دارد حتما آنها را برطرف کنیم و سپس به سراغ ساخت فیلم برویم. بعد از جشنواره فیلم فجر، محصولات بنیاد فارابی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت که در عرصه تولید موفقیت داشته است یا خیر.

وی ادامه داد: توجه به مخاطب برای ما بسیار مهم است، باید در کنار آثار استراتژی فکر مخاطب سینمای ایران باشیم تا مردم در کنار خانواده در سینماها حضور یابند. با توجه به محدودیت منابع نیز باید سوژه‌ها به صورت نظامند انتخاب شوند و هدف‌گذاری‌ها دقیق صورت گیرد. فارابی باید بر جزئیات فیلمنامه نظارت کامل داشته باشد تا در تولید شاهد فیلم‌های سالم و متناسب با سبک زندگی اسلامی باشیم و الگویی برای سایر فیلمسازان باشد.

توسعه فعالیت های بین المللی فارابی 

خزاعی درخصوص حوزه بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی گفت: این معاونت باید بیشتر اطلاع رسانی کند تا افکار عمومی هم در جریان برنامه‌ها و اقدامات صورت پذیرفته قرار گیرد، بسیاری از زحمات و اقدامات اساسی در حوزه بین الملل فارابی انجام می‌پذیرد که کمتر دیده می‌شود و البته بخشی از آن ناشی از ملاحظات فعالیت در حوزه‌های بین‌المللی و تحفظ مورد نیاز این حوزه است، سیاستگذاری‌های جدید بین‌الملل باید هدفمندتر باشد، ارتباط با سایر کشورها بیشتر شود، هدفمندی در تولید مشترک، برنامه ریزی در مقوله اکران، راه اندازی جشنواره‌های منطقه‌ای از سال آینده و... از جمله کارهایی است در حوزه بین‌الملل فارابی متولی انجام آن است و باید برای آن برنامه ریزی انجام دهد.

حمایت از فیلم اولی ها با اولیت جوانان شهرستانی 

خزاعی در ادامه درباره حمایت از فیلم اولی‌ها توسط بنیاد سینمایی فارابی گفت: بنیاد در زمینه حمایت از این گروه باید برنامه‌ریزی و اعلام فراخوان اعلام کند و از سایر استانها استعدادهای سینمایی را کشف کنند تا در آینده شاهد فیلمسازان خوبی باشیم، فیلمسازان شهرستان به دلیل اینکه به جریان سرمایه متصل نیستند، قطعاً به راحتی نمی‌توانند وارد این عرصه شوند و این وظیفه ما است که آنها را شناسایی کنیم و مورد حمایت قرار دهیم.

رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز با اشاره به اینکه همه مسئولان سازمان سینمایی باید خود را در برابر سینماگران پاسخگو بدانند، گفت: حق الناس فقط در مسائل مالی نیست. اگر در وقت و زمان مناسب پاسخگوی ارباب رجوع نباشیم، اگر می‌توانیم زودتر پاسخگوی تقاضاهای مختلف اهالی سینما باشیم ولی آن را به تاخیر انداخته‌ایم، هم مرتکب حق الناس شده‌ایم. ما در این ارگان‌ها مسئولیت پذیرفته‌ایم که پاسخگوی هنرمندان و اهالی سینما باشیم و وظیفه داریم که به نحو شایسته و در اسرع وقت پاسخگوی ارباب رجوع باشیم.

در ابتدای این جلسه دکتر سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با ارائه گزارشی از عملکرد 6 ماهه بنیاد سینمایی فارابی ضمن تشکر از حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از نهاد ملی سینما و نقش موثر رئیس سازمان سینمایی در شکل گیری طرح تحول فارابی گفت: ابلاغ خط و مشی‌های فارابی شروع فصل نوینی از اقدامات اساسی و زیرساختی در این نهاد است، اقداماتی که ثمرات آن بیش از امروز برای آیندگان سینما خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه فارابی ناگزیر به بهسازی مأموریت‌ها، ساختارها و فرآیندها بود تا همگام با تغییرات جهانی بتواند خود را به روز کند، ادامه داد: ما در فارابی با کمترین تغییرات مدیریتی و استفاده از سرمایه انسانی موجود بنا داریم تا این تحول را محقق کنیم چراکه معتقدیم استفاده از تجارب، اعتماد به سرمایه انسانی سازمان‌ها و ایجاد فرهنگ سازمانی پویا می‌تواند در این مسیر به پیشبرد اهداف‌مان کمک کند. 

در ادامه این جلسه نیز مدیران و معاونان بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی به ارائه نکات و پیشنهادات خود در خصوص بخش‌های مختلف و مأموریت‌های بنیاد فارابی پرداختند.

گفتنی است خط‌ومشی‌ها و سرفصل اقدامات 5 ساله بنیاد سینمایی فارابی روز دوشنبه 19 اردیبهشت ماه از سوی هئیت امنای بنیاد سینمایی فارابی ابلاغ شد.

انتهای پیام