شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#گردو

معجزه گردو در سلامت گوارش

معجزه گردو در سلامت گوارش

تا به حال مطالعات بسیاری در مورد فواید گردو بر سلامت به‌خصوص کاهش خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی و سرطان کولون صورت گرفته ‌است. اما براساس پژوهش اخیر، چنین تاثیراتی را می‌توان ناشی از تاثیر گردو بر باکتری‌های فلور روده‌ای دانست.

به گزارش بهداشت نیوز، در ادامه این مطلب به این موضوع پرداخته ایم که گردو چطور بر فلور روده ای تاثیر مثبت دارد و عادت به خوردن منظم گردو موجب سلامت لوله گوارشی می شود. 

مقدار فراوان فیبرهای گردو

گردو همانند میوه‌ها، سبزیجات و حبوبات حاوی مقدار فراوانی فیبرهای غذایی است که ماده اصلی تغذیه باکتری‌های روده محسوب می‌شود. باکتری‌های مفید روده‌ای یا به‌عبارتی فلور روده‌ای به کمک فیبرها انواع خوراکی‌ها را تجزیه و از ترکیبات مغذی آنها استفاده می‌کنند. فیبرها همچنین تکثیر این باکتری‌ها را تسهیل می‌کنند که تاثیر مثبتی بر سلامت بدن خواهد داشت. 

گردو و تکثیر باکتری‌های محافظ روده 

محققان دانشگاه ایلینوی ایالات متحده آمریکا تاثیر گردو بر فلور روده‌ای و اسیدهای صفراوی را در بزرگسالان تایید کردند. آنها وضعیت گروهی از مردان و زنان سالم را بررسی و از شرکت‌کنندگان خواستند رژیم غذایی با مقادیر متفاوت گردو را دنبال کنند و نمونه خون و مدفوع را قبل و بعد از این برنامه آزمایش کردند تا سطح باکتری‌های روده‌ای، اسیدهای صفراوی ثانویه که از اسیدهای صفراوی اولیه به‌وسیله باکتری‌های روده سنتز می‌شوند و نشانگرهای سلامتی مانند کلسترول LDL مشخص شود. 

نتایج حاکی از آن بود افرادی که گردو را در رژیم غذایی خود گنجاندند، سطح بالاتری از سه نوع باکتری روده را داشتند که توانایی تولید ماده‌ای اساسی و مهم برای سلامت و عملکرد روده به‌نام بوتیرات را دارد. همچنین مشخص شد که اسیدهای صفراوی ثانویه نیز در این مدت کاهش یافت در حالی‌که مطالعات پیشین حاکی از آن بود که مقدار این اسیدها در افراد مبتلا به سرطان کولون بسیار بالاست. اسیدهای صفراوی ثانویه می‌توانند تاثیر مخرب بر سلول‌های سیستم گوارش و روده‌ها داشته ‌باشند که کاهش آنها می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت بدن کمک کند. با مصرف گردو سطح کلسترول بد یا LDL نیز کاهش پیدا می کند. به‌گفته محققان این تاثیرات مثبت با مصرف روزانه 42 گرم گردو قابل‌انتظار است. 

منبع: سلامت