شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا#لندن#مقامات#اروپایی#انگلیس#وزیر خارجه

هشدار مقامات اروپایی به لندن درباره اقدامات یکجانبه در لغو توافقات برگزیت

هشدار مقامات اروپایی به لندن درباره اقدامات یکجانبه در لغو توافقات برگزیت

بعد از اظهارات اخیر وزیر خارجه انگلیس مبنی بر اینکه لندن می‌خواهد بخش‌های وسیعی از پروتکل ایرلند شمالی را به دلیل عدم توافق با اروپا لغو کند، مقامات این اتحادیه به انگلیس درباره اقدامات یکجانبه هشدار دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مناقشات پسا برگزیت بخصوص درباره پروتکل ایرلند شمالی همچنان هر از چند گاهی منجر به تنش هایی بین لندن و بروکسل می شود و حل نشده باقی مانده است.

لیز تراس، وزیر امور خارجه انگلیس روز گذشته اعلام کرد که می خواهد به مقررات گمرکی با اتحادیه اروپا درباره ایرلند شمالی خاتمه دهد. وزارت خارجه انگلیس وضعیت را بسیار جدی ارزیابی کرده است.

بر این اساس "لیز تراس"، وزیر امور خارجه بریتانیا می خواهد بخش های زیادی از پروتکل ایرلند شمالی را در اختلاف بر سر مقررات گمرکی بین بریتانیا و اتحادیه اروپا لغو کند.

به گزارش روزنامه تایمز، گویا تراس به این نتیجه رسیده است که مذاکرات با اتحادیه اروپا به بن بست رسیده است و "ماروس سفکوویچ"، نایب رئیس کمیسیون اروپا، طرح و ماموریت دستیابی به یک توافق قابل قبول را ندارد.

مقامات اروپایی واکنش تند و انتقادی را به این موضع گیری انگلیس داشته‌اند.

به نوشته روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان، پس از گمانه زنی ها در مورد نقض قریب الوقوع توافقات برگزیت در مورد ایرلند شمالی توسط لندن، کمیسیون اتحادیه اروپا موضع خود را در مورد درخواست برای مذاکره مجدد به وضوح اعلام کرد.

"ماروس سفکوویچ"، معاون رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه اعلام کرد که پروتکل ایرلند شمالی بخشی جدایی‌ناپذیر از روابط مثبت و پایدار بین اتحادیه اروپا و بریتانیا است.

وی با تاکید بر اینکه بروکسل آماده مذاکرات بیشتر در مورد اجرای توافق است در عین حال گفت: با این حال، برای انجام این کار، لازم است لندن همان میزان اراده و خلاقیت را از خود نشان دهد.

این مقام اروپایی مذاکره مجدد در این باره را هیچ گزینه‌‌ای ندانسته و از توافق همه اتحادیه اروپا در این باره سخن گفت. وی به لندن نسبت به انجام اقدامات یکجانبه هشدار داد.

"اولاف شولتز" صدراعظم آلمان و "الکساندر دی کرو"، نخست وزیر بلژیک، و دولت ایرلند در دوبلین هم هشدارهایی به لندن مبنی بر عدم اتخاذ گام های یکجانبه داده‌اند.

اولاف شولتز و الکساندر دی کرو، به دولت بریتانیا نسبت به پایان دادن به مقررات گمرکی ایرلند شمالی که در برگزیت توافق شده و به اصطلاح پروتکل ایرلند شمالی نام دارد هشدار دادند. شولتز پس از گفتگو با دی کرو در برلین، گفت که این پروتکل قاعده خوبی است .

وی تاکید کرد: هیچ کس نباید قوانینی را که ما با هم بر سر آن توافق کرده ایم نادیده بگیرد یا زیر پا بگذارد.

صدر اعظم آلمان همچنین گفت: کمیسیون اتحادیه اروپا با بیشترین عمل گرایی برای حل مشکلات در اجرای به اصطلاح پروتکل ایرلند شمالی آماده است. شولتز گفت: اما این باید مسیری باشد که ما به آن ادامه می دهیم.

دی کرو هم به لندن در مورد اقدامات یکجانبه هشدار داده و گفت: "پیام ما بسیار واضح است و این چیزی است که ما روی آن توافق کرده ایم ." دی کرو در نشست با شولتز اعلام کرد که خاتمه پروتکل ها همه قوانین برگزیت را منسوخ می کند.

لئو وارادکار، معاون نخست وزیر ایرلند هم به شبکه تلویزیونی ایرلندی RTÉ گفت که این یک قرارداد بین المللی است. لندن باید به تعهدات خود عمل کند.

هدف از پروتکل ایرلند شمالی اطمینان از اعمال قوانین اتحادیه اروپا در ایرلند بدون نیاز به اعمال کنترل های سخت مرزی بین این عضو اتحادیه اروپا و ایرلند شمالی بریتانیا است. در نتیجه، کنترل جابجایی کالا به مرز دریایی بین سرزمین اصلی بریتانیا و ایرلند شمالی منتقل شده است. بنابراین بریتانیا خواهان تغییر مجدد پروتکل امضا شده در جریان برگزیت است. مذاکرات بین لندن و بروکسل در این باره تا به حال مدت ها بدون موفقیت ادامه داشته است.

پروتکل ایرلند شمالی که در اکتبر سال 2020 به امضای نخست‌وزیر انگلیس ‏رسید، بخشی از توافقنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موسوم به برگزیت ‏است که بر اساس آن لندن به طور رسمی در 31 ژانویه 2020 از اتحادیه ‏اروپا خارج شد. ‏

بر اساس این پروتکل، نباید واردات کالا و خدمات از اتحادیه اروپا به ایرلند ‏شمالی مشمول تعرفه‌های گمرکی انگلیس شود و لندن ملزم به رعایت ‏قوانین اتحادیه اروپا در زمینه تجارت کالا و خدمات است که تعرفه گمرکی صفر درصدی را ‏برای واردات و صادرات کالا و خدمات در نظر گرفته است.

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در چارچوب توافق برگزیت در سال 2020 پروتکل ایرلند شمالی را هم به عنوان بخشی از توافق امضا کرد. از آن موقع به بعد او استدلال می نماید که با عجله اقدام به این توافق نموده و اجرای آن احتیاج به بهبود دارد.

انگلیس پس از خروج از اتحادیه اروپا و بازار واحد این منطقه، برای ارسال کالا به ایرلند شمالی که بخشی از قلمروی این کشور به شمار می رود ولی تابع قوانین تجاری اتحادیه اروپاست، با مشکل جدی روبرو شده و چندین بار درخواست مذاکرات مجدد درباره پروتکل ایرلند شمالی را داده است.

انتهای پیام/