شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نمایشگاه کتاب

مدیر نشر قطره: نبود ما در نمایشگاه کتاب سیاسی نیست/مشکل اصلی نشر کتاب‌نخوانی است

مدیر نشر قطره: نبود ما در نمایشگاه کتاب سیاسی نیست/مشکل اصلی نشر کتاب‌نخوانی است

بهرام فیاضی مدیر انتشارات قطره،‌ ضمن تشریح دلایل عدم حضور این انتشارات در نمایشگاه کتاب از تضییع حقوق مرکز پخش و کتاب‌فروشی‌ها در فروش مستقیم کتاب توسط ناشر سخن گفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ امروز چهارشنبه 21 اردیبهشت ماه سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از دو سال وقفه به دلیل کرونا آغاز به کار کرد. در این دوره نمایشگاه 2800 ناشر حضور دارند که 1700 ناشر در نمایشگاه فیزیکی و در مصلی و 1100 ناشر نیز تنها در نمایشگاه مجازی حضور یافته‌‌اند.

در این دوره اما برخی از ناشران بزرگ از جمله قطره،‌ مرکز‌، فرهنگبان،‌ دیبایه و... در نمایشگاه حضور نیافته و برخی دیگر از جمله ققنوس تنها در نمایشگاه مجازی شرکت کرده‌اند. نشر قطره که از سال 97 با هدف حمایت از کتابفروشی‌ها در نمایشگاه کتاب تهران شرکت نکرده است،‌ به نوعی سردرمدار آغاز این حرکت محسوب می‌شود. خبرگزاری تسنیم با بهرام فیاضی مدیر این انتشارات گفت‌وگویی داشته است‌، فیاضی در این گفت‌وگو به فروشگاهی شدن نمایشگاه کتاب تهران انتقاد کرده و می‌گوید:‌ چنانچه بخشی از حلقه اعم از ناشر،‌ مرکز پخش وکتابفروش آسیب ببیند به مرور زمان این آسیب به بخش‌های دیگر نیز منتقل خواهد شد.گفت‌وگو با بهرام فیاضی به شرح ذیل است:‌

* تسنیم: جناب آقای فیاضی نشر قطره از سال 97 مایت از کتابفروشی‌ها را با عدم حضور در نمایشگاه کتاب تهران رقم زد، چگونه شد شما به عنوان یک ناشر از آوردگاه اقتصادی که نمایشگاه کتاب می‌تواند برایتان داشته باشد‌، صرف نظر کردید؟(منظور این است که وضعیت اقتصادی کتابفروشان در سایه برگزاری نمایشگاه کتاب تا چه اندازه مورد آسیب واقع شده بود؟)

در سال 96 جلساتی با حضور تعداد زیادی از ناشران، کتابفروشان و مراکز پخش کتاب در تهران برگزار می‌شد که در آن جلسات متوجه نارضایتی کتابفروشان از فروش مستقیم کتاب توسط ناشران چه در نمایشگاه‌ها و چه از طرق دیگر شدم. فروش کتاب در نمایشگاه‌های کتاب(یا همان فروشگاه بزرگ کتاب) یک سود حدوداً 30 درصدی به غیر از سودی که در قیمت‌گذاری کتاب لحاظ شده، برای ناشر ایجاد می‌کند که در واقع این سود متعلق به مراکز پخش و کتابفروشان است.

چنانچه بخشی از حلقه نشر اعم از مرکز پخش یاکتابفروش آسیب ببیند به مرور زمان این آسیب به بخش‌های دیگر نیز منتقل خواهد شد.

* تسنیم:‌سال‌هاست که نمایشگاه کتاب تهران از حالت نمایشگاهی خارج شده و تبدیل به فروشگاهی بزرگ برای ناشران شده است که البته برای اقتصاد ناشران مثمرثمر است و می‌تواند جبران برخی از ضرر و زیان‌های اقتصادی نشر را بکند،‌ اما در طیف مقابل کتابفروشان به ویژه در شهرستان‌ها هم از نمایشگاه شاکی هستند هم از نمایشگاه‌های استانی‌، آیا این انتقادات را به حق می‌دانید؟

شما نمی‌توانید برای کمک به یک بخش از حلقه فروش کتاب به دو بخش دیگر صدمه بزنید. اگر ناشری اقدام به فروش مستقیم کتاب به مردم کند به حقوق دو رسته دیگر صدمه می‌زند، البته مشکل اصلی حوزه نشر کتاب‌نخوانی است که این مشکل نمی‌تواند به دست بخش خصوصی حل شود و نیاز است که دولت‌ها در این خصوص اقدام کنند که تاکنون اقدام موثری صورت نگرفته است.

* تسنیم: برخی در همان سال 97 اعلام کردند که انصراف برخی از ناشران از شرکت در نمایشگاه شاید جنبه سیاسی داشته باشد یا به دلیل به حدنصاب نرسیدن تازه‌های نشر بوده است. در این خصوص مایل به توضیح هستید؟

عدم شرکت در نمایشگاه جنبه سیاسی نداشته و صرفاً برای کمک به کتابفروشان این اقدام صورت گرفته است و چناچه گفته شود که ناشران به دلیل به حدنصاب نرسیدن تازه‌های نشر در نمایشگاه شرکت نمی‌کنند، به نظرم شبیه یک شوخی است.

* تسنیم:‌ عدم حضور نشر قطره در نمایشگاه کتاب تهران تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

تا زمانی که در نمایشگاه کتاب، فروش انجام می‌شود، نشر قطره شرکت نخواهد کرد.

* تسنیم:‌ برخی از مخاطبان کتاب می‌گویند که با توجه به قیمت بالای کتاب نمایشگاه فرصتی برای آنان است که از تخفیف برخوردار شوند‌، برخی از ناشران هم معتقدند که اگر فرصت یک‌ساله نمایشگاه از آنان گرفته شود نه شناخته می‌شوند و نه می‌توانند در این میدان باقی بمانند،‌ در مقابل اعتراض برحق کتابفروشان را هم داریم،‌ راه حل پیشنهادی شما برای برون‌رفت از این وضعیت چیست؟

اولاً در این چند ساله تخفیف کتاب در نمایشگاه‌ها حدود 10 درصد بوده که احتمالاً کتابفروشان هم بتوانند این مقدار تخفیف را به مراجعان خود بدهند. ثانیاً برای شناخته شدن ناشران نیازی نیست که حتما در نمایشگاه‌ها، کتاب فروخته شود.

شاید بدون فروش کتاب، ناشران بتوانند خود را بیشتر و بهتر به مردم معرفی کنند. همانطور که گفتم اگر دولت‌ها کمک کنند که موضوع کتاب نخواندن حل شود در این صورت بخش عمده مشکل برطرف خواهد شد و تا آن زمان بهتر است دولت‌ها تعداد کتابخانه‌های عمومی کشور را افزایش و کتاب‌های بیشتر و متنوع‌تری را در کتابخانه‌ها قرار دهند تا آن گروه از مردمی که نمی‌توانند کتاب بیشتری خریداری کنند به کتابخانه‌های عمومی مراجعه کنند.

انتهای پیام/