شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس جمهور#دارای

اطلاعات در ثبت احوال منحصر‌به‌فرد بوده و از هیچ مرجع دیگری قابل وصول نخواهد بود

اطلاعات در ثبت احوال منحصر‌به‌فرد بوده و از هیچ مرجع دیگری قابل وصول نخواهد بود

معاون رئیس جمهور گفت: اطلاعات موجود در ثبت احوال منحصر‌به‌فرد بوده و از هیچ مرجع دیگری قابل وصول نخواهد بود. همچنین امروزه ثبت آمارهای حیاتی در دنیا دارای اولویت زیادی است و دنیا عملاً از نظام سرشماری و گردآوری اطلاعات فاصله می‌گیرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ میثم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و هیئت همراه، ضمن حضور در سازمان ثبت احوال کشور طی نشستی با هاشم کارگر معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور و معاونین و مدیران این سازمان، به بحث و بررسی مسائل و مشکلات منابع انسانی، ظرفیت‌ها و ساختار تشکیلاتی این سازمان پرداختند.

لطیفی در این جلسه با تأکید بر اینکه اطلاعات سازمان ثبت احوال منحصر‌به‌فرد بوده و نظام برنامه‌ریزی کشور نیازمند این اطلاعات است به اهمیت و ظرفیت سازمان ثبت احوال کشور اشاره کرد و گفت: سازمان ثبت احوال پیشران دولت الکترونیک است و می‌تواند نقطه آغاز هر حرکتی در تحقق آن باشد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: اطلاعات موجود در ثبت احوال منحصر‌به‌فرد بوده و از هیچ مرجع دیگری قابل وصول نخواهد بود. همچنین امروزه ثبت آمارهای حیاتی در دنیا دارای اولویت زیادی است و دنیا عملاً از نظام سرشماری و گردآوری اطلاعات فاصله می‌گیرد.

لطیفی با اشاره به پس‌زمینه ارزشی داده‌های آماری افزود: در حال حاضر اطلاعاتی که درخصوص وقایع حیاتی ثبت می‌شود بیشتر ناظر بر احوال نباتیه فرد از قبیل تاریخ تولد یا وفات و امثالهم است، حال آنکه مواردی از قبیل سلامتی جسم، روح، دانش و سلامتی افراد و احوال متعالیه هر شخص نیز باید ثبت و ضبط و یک بانک اطلاعاتی جامع در این محدوده تدوین شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در نگاه اسلامی، خانواده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است شکل گرفتن پایگاه سببی و نسبی برای شناسایی خانواده‌ها بسیار حائز اهمیت و منشاء اثر است و باید دقت کنیم تا فرد در بستر خانواده نیز تعریف و مطرح می‌شود و متصل شدن این اطلاعات به ویژگی‌های جغرافیایی و بومی، می‌تواند نقطه عزیمتی برای آمایش سرزمینی، برنامه‌ریزی و تخصیص منابع باشد.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: برای ایجاد ارتباط و شناخت مناسب از دستگاه‌های مختلف، میزهای تخصصی شناخت دستگاه‌ها را تشکیل داده‌ایم که موضوعات مختلفی از قبیل ساختار، جایگاه مجموعه در پیکره‌بندی دولت الکترونیک، سرمایه انسانی و سلامت اداری را رصد می‌کنند و یک تصویر فرضی را از شرایط و نیازهای دستگاه ارائه می‌دهند که لازم است با همکاری هر دستگاه این تصویر ترمیم و تکمیل شود.

در ابتدای این نشست، کارگر معاون وزیر و رئیس سازمان ثبت احوال کشور ضمن اشاره به شرایط حاکمیتی و حساسیت مأموریت‌های سازمان ثبت احوال اظهار کرد: مهم‌ترین اقدام این سازمان هویت‌بخشی به اشخاص است و هر واقعه‌ای درخصوص اشخاص حقیقی و حقوقی با موضوع هویت افراد آغاز می‌شود و در عین حال سازمان ثبت احوال درگاه ورود به خدمات دولت الکترونیک بوده و از این حیث نقشی ممتاز و منحصر به فرد را دارا است.

معاون وزیر کشور گفت: همین جایگاه و نقش‌آفرینی خاص، تحول و تعالی را چه در حوزه ساختار و چه در حیطه مأموریت‌های سازمان الزامی می‌سازد. این دو موضوع لازم و ملزوم یکدیگرند و با برخورداری از یک ساختار کهنه نمی‌توان انجام بهینه مأموریت‌های جدید را انتظار داشت.

کارگر افزود: سازمان ثبت احوال کشور با توجه به قابلیت‌های موجود، آمادگی دارد در مسیر دولت الکترونیک و تحقق سازمانی هوشمند همکاری کامل را با سازمان امور اداری و استخدامی به عمل آورده تا با توجه به جایگاه این سازمان در دولت الکترونیک زمینه حرکت سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها در این مسیر فراهم و تسهیل کند.

رئیس سازمان ثبت احوال کشور افزود: پدیده‌های آموزش، روزآمدسازی قوانین، بازتعریف مأموریت‌ها و اصلاح ساختار همه در یک قالب همگرا قابل تعریف هستند و در بسیاری از این زمینه‌ها مساعدت سازمان اداری و استخدامی قطعاً بسیار مؤثر و مفید است.

وی حرکت به سوی GIS جمعیتی و نیز توسعه پایگاه سببی و نسبی را از جمله برنامه‌های مهم سازمان برشمرد و افزود: علی‌رغم کاستی‌های موجود، در نداشته‌ها متوقف نمی‌مانیم و با تکیه بر توانمندی‌های موجود با بیشترین ظرفیت و بصورت جهادی و گام به گام رو به جلو حرکت می‌کنیم.

گفتنی است در این نشست همچنین پیرامون شرایط سرمایه‌های انسانی موجود و توسعه آن در سازمان ثبت احوال کشور، مسائل مربوط به تشکیلات فعلی و پیشنهادات مرتبط با بهبود آن، وجود پست‌های خالی و مجوزهای استخدامی اخذ شده، موضوع نیروهای قراردادی موضوعات و مشکلات معیشتی کارکنان و چگونگی رفع آنها نیز تبادل نظر به عمل آمد.

انتهای پیام/