شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه#دولت#جدید#هزار میلیارد تومان

چرا یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی قابل برداشت نیست؟

تا ماه قبل دولت یارانه ۴۵ هزار تومانی پرداخت می‌کرد. مجموع اعتبار ماهانه لازم برای پرداخت آن، سه هزار میلیارد تومان بود. اما رقم کمک معیشتی جدید حدود ۷ تا ۸ برابر ست.

چرا یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی قابل برداشت نیست؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت نیوز، شب گذشته یارانه جدید به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. اما کمی بعد مشخص شد که قابل برداشت نیست. چرا یارانه جدید قابل برداشت نیست؟

یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار واریز شده و حتی اقساط وام کرونا هم از این واریز کسر شده است اما مبلغ واریز شده قابل برداشت نیست.

در پیامکی که بانک برای مردم ارسال کرد آمده بر اساس ابلاغ بانک مرکزی امکان برداشت این واریزی وجود ندارد. احتمالا علت اصلی این است که بانک مرکزی هنوز نتوانسته اعتبار لازم برای واریز یارانه را در اختیار بانک‌های عامل قرار دهد.

روند واریز یارانه‌ها به این صورت است که لیست مشمولان از طرف وزارت کار و سازمان هدفمندی مشخص می‌شود، اعتبار لازم از طرف بانک مرکزی تامین و در اختیار بانک‌های عامل قرار می‌گیرد و در مرحله بعد مبلغ به حساب مردم می‌رود.

تنها گمانه‌ای که می‌توان اکنون برای قابل برداشت نبودن یارانه جدید عنوان کرد این است که اعتبار لازم تامین نشده است.

اعتبار ۲۵ هزار میلیارد تومانی

تا ماه قبل دولت یارانه ۴۵ هزار تومانی پرداخت می‌کرد. مجموع اعتبار ماهانه لازم برای پرداخت آن، سه هزار میلیارد تومان بود. اما رقم کمک معیشتی جدید حدود ۷ تا ۸ برابر ست. یعنی دولت برای پرداخت این یارانه، به حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نقدی نیاز دارد. اعتباری که یا موجود نیست و یا برای تامین آن از قبل برنامه‌ریزی نشده بود.

به نظر می‌رسد تصمیم دولت برای افزایش و تجمیع یارانه‌ها یک تصمیم ناگهانی بود. البته از سال گذشته مقامات دولتی بارها درباره تجمیع و پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی صحبت کرده بودند اما فاز اجرای آن احتمالا ناگهانی بود.

چون تنها یک روز قبل از سخنرانی رئیس جمهور، معاون اقتصادی دولت اعلام کرد پرداخت یارانه‌ها در حال کارشناسی است و کارشناسان هنوز رقم نهایی یارانه را عنوان نکرده‌اند.

اما تنها ظرف ۲۴ ساعت کارشناسان به نتیجه رسیدند و شیوه اجرا و مبلغ واریزی یارانه مشخص شد! این ناهماهنگی نشان می‌دهد دولت یکباره تصمیم به پرداخت ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان کمک معیشتی گرفته است و احتمالا علت قابل برداشت نبودن آن، تامین نشدن اعتبار آن است.