حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان صبح امروز سه‌شنبه (۲۰ اردیبهشت) با حضور در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال جلال محمودزاده مبنی بر سدسازی‌های گسترده ترکیه بر روی دجله و فرات و ارس و تأثیر بر آب ورودی به جمهوری اسلامی ایران، گفت: علاوه بر اینکه در جلسات کمیسیون‌های دستگاه دیپلماسی به تفصیل توضیحاتی را در این باره مطرح کردم، مایلم امروز نکات و مسائل دیگری را نیز اشاره کنم.

وی افزود: برای ما در جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست که کشور دوست و همسایه ما ترکیه، اقداماتی را در حوزه سدسازی انجام دهد که با توجه به شرایط زیست‌محیطی حاکم بر منطقه، نتیجه آن موجب مشکلاتی برای مردم ما در کشور و منطقه شود و همچنین در میزان ورود آب در کشور تأثیر منفی بگذارد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: این موضوع در هشت ماه گذشته حداقل سه بار در دو دیدار حضوری در نیویورک و همچنین تماس با وزیر امور خارجه ترکیه مطرح شده است و از آن‌ها خواستیم به رسم همسایگی، توجه جدی نسبت به سدسازی در رودخانه‌های منطقه داشته باشند.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: علی‌رغم اینکه هیچ قرارداد دو جانبه‌ای میان تهران و آنکارا از گذشته در خصوص همکاری‌های آب وجود ندارد، اما ۴ ماه پیش درخواست ما از دولت ترکیه به عمل آمد که یک کمیته مشترک آبی بین دو کشور تشکیل شود تا بتوانیم نگرانی‌هایی که در این موضوع وجود دارد را برطرف کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: باید مطمئن شویم سدسازی‌های ترکیه در آب وارده به جمهوری اسلامی ایران تأثیر منفی ندارد.

امیرعبداللهیان گفت: مقامات ترکیه تا اینجا به ما اطمینان می‌دهند که سدسازی‌ها اولاً در مناطق کوهستانی است و ثانیاً برای استفاده برق‌‍آبی ایجاد شده است. همچنین در نشستی با وزیر نیرو، کارشناسان و مسئولان مربوطه این وزارتخانه سؤالات و ابهامات فراوانی در این باره مطرح شد.

وی ادامه داد: کارشناسان می‌گویند سدهایی که برای استفاده برق‌آبی احداث می‌شوند، نیاز به مخزن‌های بزرگ و عمیق ندارند و تنها آب در سطحی جریان می‌یابد که توربین‌ها را به گردش دربیاورد. بنده این موضوع را با «چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه مطرح کردم و از او خواستار پاسخ شدم که در پاسخ به من گفت «ترکیه نیازی به این آب‌ها ندارد و در تابستان آن را رها خواهد کرد».

وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: همچنان در این زمینه ابهامات جدی فنی و حقوقی وجود دارد، اما کار مهمی که در چهار ماه گذشته موفق شدیم انجام دهیم، این بود که برای اولین‌ بار در تاریخ مباحث آبی با ترکیه، برای تشکیل کمیته مرزی مشترک به توافق رسیدیم.

امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به سفر هیئت کارشناسی وزارتخانه‌های خارجه و نیرو به ترکیه در قالب کمیته مرزی مشترک اظهار کرد: گفتگوهای خوبی در قالب سفر مزبور انجام و مقرر شده است به زودی هیئت متفاوتی از ترکیه برای پیگیری این موضوع به این ایران سفر کند و اقدامات حقوقی، سیاسی و دیپلماتیک لازم در این باره میان دو کشور انجام گرفته است. لازم است از همه نمایندگان برای توجه به این موضوع تشکر کنم.