شهر خبر

وزیرخارجه لبنان:

غرب وجود یک نظام قوی در سوریه رابپذیرد/ لزوم تسهیل بازگشت آوارگان

غرب وجود یک نظام قوی در سوریه رابپذیرد/ لزوم تسهیل بازگشت آوارگان

«عبدالله بوحبیب» از کشورهای اروپایی و جامعه بین الملل خواست وجود یک نظام قوی و کارآمد در سوریه را بپذیرند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه النشره، وزیرخارجه لبنان که در نشست «حمایت از آینده سوریه و منطقه» در بروکسل حضور دارد، در گفتگویی تاکید کرد: وضعیت لبنان اصلاً خوب نیست و اگر آوارگان سوری از این کشور به موطن خود بازنگردند، شرایط بدتر هم خواهد شد.

وی افزود: ما خواستار بازگشت آوارگان سوری به کشورشان هستیم و این مهم‌ترین درخواست ماست. کشورهای کمک‌کننده از ارائه کمک به آوارگان سوری دست کشیده و در شرایط کنونی همگان بر روی بحران اوکراین متمرکز شده‌اند.

وی با انتقاد از کاهش کمک‌ها به آوارگان سوری، تاکید کرد: بازگشت آنها به کشورشان بویژه پس از عفو سراسری دولت سوریه آسان‌تر شده و آنها می‌توانند بدون هیچ مشکل امنیتی به کشورشان بازگردند.

بوحبیب همچنین خواستار مذاکره با دولت سوریه درباره بازگشت آوارگان شد و افزود: اروپایی‌ها و جامعه بین‌الملل باید قانع شوند که سوریه یک نظام قوی دارد که مسؤولیت مردم این کشور را برعهده دارد و بر اکثر اراضی سوریه تسلط دارد.

وی با انتقاد از مواضع جامعه بین‌المللی تصریح کرد: اگر جامعه بین‌الملل اکنون بازگشت آوارگان سوری را تسهیل نکند، کشورهای کمک‌کننده باید کمک‌های بیشتری نسبت به گذشته داشته باشند. دولت لبنان از این به بعد نمی‌تواند تبعات ناشی از وجودآوارگان سوری را تحمل کند، البته این یک تهدید نیست و ما برای همکاری با جامعه بین‌الملل در این پرونده آمادگی داریم.