یک منبع آگاه عراقی، امروز (دوشنبه، ۹ می)، جزئیات خنثی کردن یک طرح بزرگ برای فرار زندانیان زندان الکفل که اغلب به دلیل داشتن پرونده‌ تروریستی به اعدام و حبس ابد محکوم شده‌اند، فاش و تاکید کرد که این طرح از حمایت خارجی زیادی برخوردار بود.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه»، تصریح کرد: «طی ۴۸ ساعت گذشته، بزرگترین نقشه فرار زندانیان محکوم به اعدام و حبس ابد به دلیل داشتن پرونده‌های تروریستی در زندان الکفل واقع در استان بابل خنثی شد. نقشه این‌بود که تعدادی از زندانیان با نوشیدن فاضلاب، وضعیت سلامتی خود را به خطر اندازند تا به ناچار به بیمارستان انتقال یابند».

وی افزود: «در واقع تعدادی از زندانیان پس از نوشیدن فاضلاب به بیمارستان ترکیه در استان بابل منتقل شدند. البته این قبل از آن بود که دستگاه‌های امنیتی مربوطه این نقشه و جزئیات آن را فاش کنند. پس از لو رفتن نقشه فرار، نیروهای امنیتی به حالت آماده باش درآمدند تدابیر شدید امنیتی در بیمارستان و اتاق هر زندانی که در بیمارستان بستری بود، برقرار شد».

وی توضیح داد: «برخی از زندانیان بر اثر عوارض شدید نوشیدن فاضلاب، جان خود را از دست دادند و برخی دیگر از نارسایی کلیه رنج می برند. تعداد زیادی از آن‌ها همچنان در بیمارستان ترکی تحت درمان هستند و از خدمات درمانی فوق العاده و استثنایی برخوردارند».

بنا بر این گزارش،نقشه فرار زندانیان، یک نقشه با برنامه‌ریزی بالا بود و به نظر می رسد که مدتها برای آن برنامه‌ریزی شده بود و ماجرای آن بسیار شبیه ماجرای فرار زندانیان از زندان ابوغریب در سال ۲۰۱۳ پیش از حمله داعش به عراق در تابستان ۲۰۱۴ بود.

وی با اشاره به این‌که «اطلاعات اولیه تایید شده نشان می‌دهد که این طرح از حمایت نهادهای بین المللی در سطح برنامه‌ریزی، پشتیبانی لجستیکی و مالی و همچنین آماده‌سازی خودروها و وسایل نقلیه برای فرار زندانیان برخوردار بوده است».

این منبع از دادن توضیحات بیشتر در خصوص طرف‌های حامی و تامین‌کننده این نقشه قرار خودداری کرد و گفت که تحقیقات در بالاترین سطح در خصوص این امر، ادامه دارد.

در سال ۲۰۱۳، با حمله شماری از تروریست‌های القاعده به دو زندان امنیتی مهم «ابوغریب» و «الحوت» در نزدیکی بغداد، نزدیک به ۸۰۰ تن از زندانیان تروریست از جمله شماری از مهمترین سرکرده‌های این گروه تروریستی، موفق به فرار شدند.

بهمن ماه گذشته نیز، پس از آن‌که  شماری از تروریست‌های داعشی موفق شدند از زندان "غویران" واقع در شهر الحسکه سوریه فرار کنند، بغداد اقدامات امنیتی و سختگیرانه‌ای برای تشدید حفاظت امنیتی از زندان‌هایی که تروریست‌های داعشی را در خود جای داده، اتخاذ کرد.

در جریان فرار تروریست‌ها از زندان الصناعه الحسکه صدها تروریست موفق به فرار از این زندان تحت کنترل شبه‌نظامیان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد)، شدند و برخی منابع به صراحت اعلام کردند که نیروهای آمریکایی از شرایط شهر الحسکه سوء استفاده کرده و ۷۵۰ تروریست داعش را از این زندان خارج کرده‌اند.

حمله داعشی‌ها به زندان الصناعه در ناحیه غویران با واکنش و نگرانی دولت عراق همراه شد و به دستور نخست‌وزیر این کشور،یگان‌های دستگاه مبارزه با تروریسم، عملیات بزرگی را برای بازرسی از زندان‌های عراق در استان‌های مختلف انجام دادند که از ۲۲ تا ۳۰ ژانویه (۲ تا ۱۰ بهمن) ادامه داشت.