شهر خبر

آخرین اخبار کرونایی استان‌ها؛ ۱۹ اردیبهشت/ چراغ هشدار شیوع ویروس روشن است

آخرین اخبار کرونایی استان‌ها؛ ۱۹ اردیبهشت/ چراغ هشدار شیوع ویروس روشن است

این روزها حرکت ویروس کرونا نسبت به دوسال گذشته سیر نزولی پیدا کرده و جریان زندگی نیز به روال عادی برگشته است، اما کارشناسان بهداشتی معتقدند که همچنان چراغ هشدار شیوع این ویروس روشن است و نباید با عادی‌انگاری و کم توجهی به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی از اوج دوباره آن غافل شویم .

از جمله راه های کاهش شمار مبتلایان و جانباختگان علاوه بر رعایت بهداشت فردی  تکمیل دزهای واکسن برای ایجاد ایمنی جمعی است که بر اساس آمارهای منتشره تا کنون بیش از ۱۴۹ میلیون دز واکسن به عموم مردم تزریق شده است .

آخرین وضعیت کرونا در استانها

اردبیل

 در ادامه روند امیدوارکننده و نزولی شیوع کرونا، شمار مبتلایان روزانه کووید.۱۹ در استان اردبیل به ۶ نفر کاهش یافت.شمار مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه روز گذشته ۲۶ نفر اعلام شده است . صفر شدن دوباره شمار فوتی‌های کرونا در استان / مجموع جان‌باختگان ۶ موج شیوع کرونا در استان اردبیل در مدت ۲۶ ماه گذشته ۲ هزار و ۸۰۱ نفر است .

 هم‌اکنون شهرستان اردبیل، مشگین‌شهر، پارس‌آباد، گرمی و خلخال در وضعیت آبی و شهرستان‌های نیر، نمین، اصلاندوز، بیله‌سوار، کوثر و سرعین در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

 ۲ میلیون و ۲۱۹ هزار و ۴۸۸ دُز واکسن در نوبت اول، دوم و سوم در استان اردبیل  تزریق شده است .

کرمانشاه

سه نفر بیمار مثبت بستری مبتلا به کرونا در شبانه‌روز گذشته در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل ۹ نفر کمتر است. تعداد مبتلایان کرونایی بستری در مراکز درمانی استان هم‌اکنون ۵۲ نفر است و۲۰ نفر از بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان هستند که حال پنج نفر از آن‌ها وخیم است.

 در شبانه‌روز گذشته یک نفر براثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در استان فوت کرد و مجموع جان‌باختگان کرونا از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون سه هزار و ۱۳۷ نفر است.

براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۲ شهرستان استان نارنجی و ۱۲ شهرستان دیگر از روز جمعه ۲ اردیبهشت در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

بروجرد

 تا کنون ۲۶۱ هزار و ۶۷۰ نفر معادل ۸۴.۴ درصد دُز نوبت اول، ۲۳۵ هزار و ۹۴۲ معادل ۷۶.۱ درصد دُز دوم و ۱۱۲ هزار و ۶۷۶ نفر معادل ۴۶.۷ درصد دُز سوم واکسن را دریافت کرده اند.

 درصد پوشش جمعیت بالای پنج سال ۳۰۹ هزارو ۹۴۳ نفر و جمعیت بالای ۱۸ سال ۲۴۱ هزارو ۱۰۰ نفر است. ورودی بیمارستان‌ها کاهش قابل توجهی پیدا کرده و هم اکنون تنها یک بیمار در بخش‌های ویژه نگهداری می شود. تعداد افراد فوت شده ناشی از کرونا از ابتدا تاکنون  در این شهرستان  بیش از ۸۰۰ نفر است.

کرج/  ۱۵ بیمار بدحال کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان بستری و تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفتند. طی ۲۴ ساعت گذشته هیچ مورد فوتی  در البرز به ثبت نرسیده  و شمار کل جانباختگان این بیماری در استان طی سه روز گذشته بر روی عدد  ۶ هزارو ۸۳۲ نفر ثابت مانده است. ۸۷ هزار و ۴۹۹ بیمار کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در استان بستری شده‌اند که ۸۰ هزارو۵۸۴ نفر بهبود یافته اند.

لرستان

 ۶۷ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری و تحت درمان هستند. ۱۸مبتلای جدید کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شد و شمار مبتلایان نیز به ۲۱۸ هزار و ۱۰۱ نفر رسیده و هیچ مورد مرگ و میری به دلیل ابتلا به کرونا در لرستان گزارش نشده و شمار جانباختگان همچنان ۲ هزار و ۸۴۰ نفر است. تاکنون ۸۹.۱ درصد جامعه هدف دُز نخست، ۷۹.۲ درصد دُز دوم و ۳۵.۶ درصد نیز دُز سوم واکسن کرونا را در این استان دریافت کرده اند.

هم اکنون هیچ شهرستانی از لرستان در وضعیت قرمز یا نارنجی شیوع کرونا قرار ندارد، ازنا، بروجرد، پلدختر، چگنی، خرم‌آباد، دلفان، سلسله، کوهدشت و رومشکان در وضعیت زرد قرار دارند و شهرستان‌های الیگودرز و دورود در وضعیت آبی هستند.

ایلام

در شبانه روز گذشته ۹ ابتلای جدید کرونا  شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۷۹ هزار و ۵۳۲ نفر افزایش یافت. طی ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی کرونا ثبت نشده و مجموع قربانیان استان یک هزار و ۲۵۰ نفر است. ایلام در وضعیت آبی و سایر شهرستان های استان در وضعیت زرد قرار دارند.

خراسان رضوی

از مرکز آموزشی پژوهشی درمانی امام رضا (ع) هم خبر رسیده که به دلیل عدم مراجعه بیمار مبتلا به کرونا  فعالیت بخش کووید ۱۹ این مرکز درمانی پایان یافت. طی یک ماه اخیر ورودی بیماران مبتلا به کرونا به بخش‌های بیمارستان کمتر شد و بعد از چند روز نیز ورودی اورژانس کووید- ۱۹ این مرکز درمانی به صفر رسید که پس از ترخیص بیماران بستری ،بخش کووید ۱۹ بیمارستان امام رضا(ع) تعطیل شد.

قم

در استان قم گروه هدف بالای ۱۸ سال دُز اول، ‌۶۶ درصد دُز دوم و ۲۷ درصد دُز سوم را دریافت کرده‌اند. تزریق دُز اول واکسن به کودکان پنج تا ۱۲ سال، در سطح کشور ۲۴ درصد و در استان قم ۷ درصد است.تا کنون بیش از یک‌میلیون و ۸۵۶ هزار دُز واکسن در سه نوبت به شهروندان استان قم تزریق شده ، درصد دُزهای اول و دوم تزریق شده در قم کمی پایین‌تر از میانگین کشوری است، ولی استان قم در تزریق دُز سوم در مقایسه با شهرهای اطراف وضعیت بهتری دارد.