به گزارش اکوایران، در معاملات روز دوشنبه، نوزدهم اردیبهشت 1401، شاخص کل بورس پایتخت با ریزش 12 هزار و 901 واحدی نسبت به روز یکشنبه به رقم یک میلیون و 540 هزار و 141 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز پس از 15 روز صعود متوالی با افت 2 هزار و 210 واحدی در سطح 426 هزار و 801 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 107 واحد پائین آمد و در سطح 21 هزار و 95 واحد قرار گرفت.

جریان پول حقیقی

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 449 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات روز دوشنبه بیشترین خروج پول حقیقی به سهام فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) اختصاص داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 38 میلیارد تومان بود. پس از فملی، نمادهای شبندر (شرکت پالایش نفت بندرعباس) و خگستر (شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

بورس

نمادهای پیشران

امروز نمادهای «فارس»، «شبندر» و «شستا» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس داشتند و در مقابل نمادهای «شبریز»، «مبین» و «جم» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «آریا»، «غصینو» و «فرابورس» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «زاگرس» و «صبا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و آسیاتک و خساپا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای آریا، فزر و کرمان پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

رشد ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 177 هزار و 968 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 169 هزار و 910 میلیارد تومان بود که 95 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد. 

امروز ارزش معاملات خرد سهام با افزایش یک درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 6 هزار و 821 میلیارد تومان رسید.

افزایش ارزش صف‌های فروش پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت و 51 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 29 درصد افت کرد و در رقم 689 میلیارد تومان ایستاد. 

امروز نماد شبریز (شرکت پالایش نفت تبریز) با صف‌ خرید 252 میلیارد تومانی برای دومین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شبریز، نمادهای آسیاتک (شرکت انتقال داده‌های آسیاتک) و بفجر (شرکت فجر انرژی خلیج فارس) بیشترین صف خرید را داشتند. 

همچینن بیشترین صف فروش به نماد انرژی1 (نهادهای مالی بورس انرژی) بیشترین صف فروش را داشت و پس از آن، نمادهای لپارس، قثابت و غصینو بیشترین صف فروش را داشتند. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس