شهر خبر

تکنولوژی پیشرفته چه تاثیری بر روابط میان انسان‌ها دارد؟ / اینک ما در“قرن فرا هوشمند” قرار داریم

تکنولوژی پیشرفته چه تاثیری بر روابط میان انسان‌ها دارد؟ / اینک ما در“قرن فرا هوشمند” قرار داریم

شیوع بیماری کووید-۱۹ نشان داد که چگونه می‌توان برقراری روابط با عزیزان را از طریق تکنولوژی ادامه داد و با وجود اعمال محدودیت‌های سختگیرانه بر رفت‌وآمدها، همچنان روابط عاطفی با دیگران را تنها از طریق یک گوشی همراه هوشمند برقرار کرد.

تحولات تاریخی در روابط میان انسان‌ها

در کتابی تحت عنوان «روابط ۵. ۰» نوشته Elyakim Kislev، چهار دوره مهم برای روابط انسانی از زمان ماقبل تاریخ تا به امروز تعریف شده است: جامعه شکارچیان که روابط آن‌ها اغلب مبتنی بر شکار و جمع‌آوری حیوانات بود؛ جامعه کشاورزان که زندگی و روابط خود را بر مبنای تولید محصولات زراعی اداره می‌کردند؛ جامعه صنعتی که زندگی آن‌ها مبتنی بر نوآوری‌هایی نظیر موتور بخار، برق و فرآیندهای تولید بود و در نهایت، جامعه اطلاعات که بخش اعظم زندگی آن‌ها به وسیله رایانه‌ها و اینترنت اداره می‌شد.

هریک از این روندهای زندگی، شیوه ارتباطات میان انسان‌ها را با یکدیگر تحت تأثیر قرار داده و در واقع، به پیوند میان آنان منجر شده است. بدون شک، اینترنت و تکنولوژی که بر دنیای کنونی حاکم است، روابط انسانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد که البته، روابط رمانتیک نیز از اثرات آن مستثنی نخواهد بود.

اینک ما در عصر جامعه ۵. ۰ یا “قرن فرا هوشمند” قرار داریم که این اصطلاح در سال ۲۰۱۶ توسط دولت ژاپن شکل گرفت. در عصر جدید، همه‌روزه پیشرفت‌های زیادی در زمینه رباتیک، زیست‌فناوری، هوش مصنوعی، محاسبات کوانتومی، سیستم‌های فیزیکی-سایبری و فناوری نانو در حال اتفاق است که همه این رویدادها، انقلابی بزرگ در شیوه‌های زندگی ما به وجود خواهد آورد و به تبع، روابط میان ما و عزیزانمان را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

در قرن فراهوشمند، تکنولوژی عنصر اصلی زندگی انسانی را تشکیل خواهد داد و به انسان‌ها کمک خواهد کرد مستقل از یکدیگر زندگی کنند. بدون شک، این شیوه‌های زندگی تغییراتی نیز در تمدن بشری به وجود خواهد آورد که برابر با تحولات رخ‌داده در زمان‌های قدیم خواهد بود. در این میان، روابط میان انسان‌ها بیشترین تغییر را تجربه خواهد کرد و اساس آن بر پایه تکنولوژی و هوشمندسازی عواطف خواهد بود.

حتی اگر، انسان‌ها به ظاهر مایل باشند روابط تکنولوژیک میان خود و عزیزان را رد کنند، اما شواهد به درستی اثبات می‌کند که بخش اعظم ارتباط میان دو یا چند نفر، مبتنی بر فناوری روز دنیا شکل می‌گیرد و به شیوه‌های هوشمند انجام می‌شود. در واقع، فناوری در آینده‌ای نه چندان دور، حاکمیت روابط میان انسان‌ها را از آن خود خواهد کرد و نیازهای عاطفی و عقلانی آن‌ها را به روش‌های هوشمند تأمین خواهد کرد.

در اثبات این ادعا همین کافی است که شیوع بیماری کووید -۱۹، تا حد زیادی روابط انسانی را متحول و آن‌ها را به برقراری ارتباطات تلفنی، خواه تصویری یا صوتی، محدود کرد. از سوی دیگر، تحولاتی که در ادوار مختلف تاریخ، در اثر شیوه‌های متفاوت زندگی بشر در روابط میان انسان‌ها به وجود آورد، خود مهر تأیید دیگری است برای اثبات این فرضیه، که روابط عاطفی میان بشر در قرن فرا هوشمند، به تجهیزات دیجیتالی محدود خواهد شد یا دست کم، فناوری نقش مهمی در رفع احساس تنهایی و گرایش آن‌ها به برقراری ارتباط با سایرین ایفا خواهد کرد.

در ایجاد تحولات میان روابط انسانی، بدون شک سه تغییر تکنولوژیک که اغلب تحت عنوان “انقلاب” در میان متخصصان فناوری شهرت دارد، اثربخش خواهد بود. اولین و شاید مهم‌ترین آن‌ها، انقلاب شناختی است که تحت تأثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرد؛ انقلاب حسی، تغییر دوم را از آن خود خواهد کرد و واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را در بر خواهد گرفت و در نهایت، انقلاب جسمی به وقوع خواهد پیوست که در نتیجه آن، ربات‌ها بیشترین نقش را در تغییر روابط میان انسان‌ها ایفا خواهد کرد.

این سه انقلاب، در آینده نزدیک با هم تلفیق می‌شود تا به پیروی از سه جنبه اصلی پویایی انسانی بپردازد و در نهایت، تکنولوژی روابط میان افراد را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار خواهد داد.

2323