آنلاین مارکتینگ

بازاریابیآنلاین که با عناوینی مانند بازاریابی اینترنتی، دیجیتال مارکتینگ و یا بازاریابیدیجیتالی شناخته می شود، فعالیت های بازاریابی است که به شکل آنلاین همراه بااستراتژی های مشخص انجام می شود. بازاریابی آنلاین را می توان یکی از پر سر وصدا ترین کسب و کارهای این روزها دانست که افراد زیادی در آن مشغول به فعالیتهستند. بازاریابی آنلاین ویژگی های بسیاری دارد که یکی از مهم ترین آن ها، امکانبازاریابی به روش دورکاری است. همین مسئله سبب گردیده است که افراد بسیار زیادی بهاین نوع از بازاریابی روی بیاورند و در آن مشغول به کار شوند. باید بگوییم که مردمنیز به این نوع از بازاریابی صورت خوش نشان داده اند و از آن استقبال می کنند. درادامه با ما همراه باشید تا با اصول حرفه ای و استراتژی های بازاریابی آنلاینبیشتر آشنا شوید.

بازاریابیآنلاین موفق چگونه است؟

همانطور که در قسمت قبلی گفته شد، افراد بسیاری در این زمینه مشغول به فعالیت شده اندکه این مسئله از طرفی کار شما را سخت می کند و از سوی دیگر کار شما را آسان تر میسازد! این که شما همکاران بسیاری در این زمینه دارید که روز به روز با ایده هایمتوع مشغول به کار می شوند بسیار کار را سخت می کند، اما این که بسیاری از اینافراد دانش کافی را در این زمینه ندارند، کار را برای شما آسان می کند. اکنون اینمسئله را بیشتر برای شما باز خواهیم کرد.

اکنوندر فضای مجازی، مردم خود را در محیطی می بینند که توسط بازاریابان اینترنتی محاصرهشده است! همان گونه که آن ها از برخی بازاریابان در فرار هستند، ناخودآگاه و بدونآن که متوجه شوند در مقابل بازاریاب دیگری قرار می گیرند و فکر می کنند که آن را باانتخاب خود برگزیدند و بسیار خشنود هستند! توجه داشته باشید که بازاریابی آنلاینهمان گونه که می تواند برای شما بسیار درآمدزا باشد، همان گونه نیز می تواند سببفرار کردن مردم از شما شود. بنابراین اگر می خواهید در این کار موفق شوید، بایددانش خود در این زمینه را افزایش دهید وگرنه در جمع آن بازاریابانی قرار خواهیدگرفت که به علت سود کم (یا حتی ضرر)، پس از مدتی این حرفه را ترک می کنند.

انواعبازاریابی آنلاین کدام است؟

بازاریابیآنلاین انواع متعددی دارد و شما می توانید آن ها را به صورت جداگانه و یا ترکیبیاستفاده کنید. در ادامه، به برخی از انواع پرکاربرد بازاریابی آنلاین میپردازیم:

بازاریابی آنلاین ازطریق رسانه های اجتماعی: یکی از انواع مطرح و بسیار معروفبازاریابی آنلاین که امروزه بسیار طرفدار دارد. این بازاریابی به دو دسته یارگانیک (رایگان) یا پولی تقسیم می شود.

اینفلوئنسر مارکتینگ:اینفلوئنسر شخصی است که دنبال کنندگان آنلاین نسبتاً زیادی دارد و شما از طریق اینافراد (که گاهی بهتر است مرتبط با کسب و کار شما باشند)، می توانید محصولات خود رابه مخاطبان معرفی کنید. این روش نیز امروزه بسیار استفاده می شود و در صورتاستفاده ی صحیح می تواند نتایج بسیار خوبی برای شما داشته باشد.

بازاریابی ایمیلی:بازاریابی ایمیلی، فرایند استفاده از ایمیل برای ارسال پیام های بازاریابی مستقیمبه افراد است. این بازاریابی تلاش می کند تا مشتریان جدید به دست آورد و = مشتریانفعلی را نیز حفظ کند. البته این نوع از بازاریابی آنلاین کمی قدیمی شده است وزیاد مورد پسند مخاطبان و همچنین بازاریابان نیست. 

بازاریابی وابسته:بازاریابی وابسته در اصل فقط بازاریابی ارجاعی آنلاین است.

بازاریابی محتوا:بازاریابی محتوا فرایند ایجاد، توزیع و ترویج مداوم مطالب آنلاین مربوطه به روشیاست که به طور استراتژیک برای جذب، مشارکت و تبدیل بازار هدف شما به مشتریان طراحیشده است.

سئو سایت:در این بازاریابی محتوای وب سایت، رسانه های اجتماعی، تبلیغات و غیره را بر اساسموتورهای جستجوگر بهینه سازی می کنید. برای مثال، اگر وب سایت خود را برای گوگلبهینه سازی کنید، می توانید در رتبه های بالای سرچ گوگل قرار بگیرید تا میزان کلیکو فروش شما بالا برود. سئو به دو دسته ی داخل صفحه و خارج صفحه تقسیم بندی می شود.

تبلیغات پولی:تبلیغات پولی شکلی از بازاریابی آنلاین است که در آن تبلیغ کنندگان برای نمایشتبلیغات خود در موتورهای جستجو و دیگر پلتفرم های آنلاین (مانند فیس‌بوک، یوتیوب،لینکدین و اینستاگرام) پول می دهند.

بازاریابیآنلاین و بازاریابی سنتی

اگرچهاکنون نیز شاهد بازاریابی به روش سنتی هستیم اما باید بگوییم که بازاریابی به روشسنتی به طور جدی در حال منسوخ شدن است! بازاریابی آنلاین ویژگی های بسیاری داردکه سبب شده است به سرعت رشد کند. میزان رشد بازاریابی آنلاین آنچنان زیاد است کهروز به روز شاهد ترفندها و استراتژی های جدیدتری در آن هستیم.

برخیاز ویژگی های بازاریابی آنلاین که بازاریابی سنتی آن را ندارد:

امکان دسترسیِمشتریان به بازاریاب در 24 ساعت شبانه روز وجود دارد.

بازاریابی می تواندبه صورت 24 ساعته انجام شود.

سهولت در بازاریابی.برای مثال افراد می توانند به صورت دورکاری مشغول به این کار شوند.

استفاده از فناوریهای جدید و مدرن

ارتباط با مخاطبانیکه دسترسی به آن ها کمی دشوار است، با استفاده از این بازاریابی بسیار آسان میشود. برای مثال ممکن است مخاطبان هدف شما افرادی باشند که فرصت ملاقات با شما و یابازاریابی سنتی را نداشته باشند. در این صورت شما با بازاریابی آنلاین می توانیدبه راحتی به آن ها دسترسی پیدا کنید زیرا امروزه اکثر افراد ر چقدر که سرشان شلوغباشد نیز به اینترنت و رسانه های وابسته ی آن سری می زنند!

با استفاده از روشهای بازاریابی آنلاین، بازاریابان می توانند میزان به روز بودن خود را بیشتر حفظکنند. یعنی در این روش شما می توانید هر لحظه محتوای خود را آپدیت کنید و این درحالی است که در روش های بازاریابی سنتی، این کار بسیار دشوار است و در بازه های بلندمدت اجرا می شود.

دربازاریابی آنلاین باید متفاوت و حرفه ای باشید

بهخاطر داشته باشید که مخاطب امروزه ی شما، روزانه با ده ها و شاید صدها بازاریابیآشکار یا پنهان مواجه می شود. مردم امروزه سرشان پر شده است از انواع مختلف روشهای بازاریابی آنلاین. بنابراین اگر می خواهید که در این زمینه موفق شوید، بایدحرفه ای باشید. مردم امروزه نسبت کسب و کارهای مختلف آگاهی بیشتری دارند و اگرحرفه ای نباشید، به سرعت متوجه می شوند و شما را دنبال نمی کنند. حرفه ای بودن وتنوع، دو مورد از رموز اصلی کار شما است. تنوع نیز می تواند به شما بسیار کمک کندو مخاطبان را از روش های تکراری بازاریابی نجات دهد. برای مثال اگر می خواهید دررسانه های اجتماعی فعالیت بازاریابی آنلاین داشته باشید، باید متفاوت از رقبایخود عمل کنید. در عین حال به خاظر داشته باشید که متفاوت بودن کافی نیست و باید درکار خود حرفه ای نیز عمل کنید.

قبلاز شروع کار، فعالیت رقبای خود را بررسی کنید. ابتدا بررسی کنید که آن ها از کدامروش های بازاریابی آنلاین استفاده می کنند. لیستی تهیه کنید و فعالیت های آن هارا یادداشت کنید. موارد با کیفیت / کم کیفیت، مهم / غیر مهم، جذاب / غیر جذاب وغیره را علامت گذاری کنید. در آخر با بررسی دقیق، تعیین کنید که باید چه کاریانجام دهید. نظر مخاطبان را نیز فراموش نکنید و از آن ها نیز در بررسی های خوداستفاده کنید. فیدبک های مخاطبان در فضای مجازی می تواند منبع بسیار مناسبی برایشما باشد.